Csatlakozz hozzánk

Tesztek

Nem is kell a dízel – Ford Focus Turnier teszt

Aki praktikus családi autót keres az alsó-középkategóriában, az többnyire valószínűleg a kombik közül válogat. Nem mintha az ötajtós változatok nem lennének kellőképp tágasak, de azért a méretes csomagtér sokszor többet nyom a latba. Azért persze nem árt egy jó motor sem. A Ford Focus Turnierben például van ilyen.

Közzétéve

ekkor

Több autógyártó is készített felmérést a vásárlók körében és végül körvonalazódott, mire is vágynak az utóbbi időkben a tulajdonosok. Ezek szerint a C-szegmensen belül 3 fő trend figyelhető meg: az emberek szeretik, ha egy autó stílusos, egyre jobban érdeklődnek a zöld technológiát alkalmazó modellek után és szívesen mazsoláznak a különböző kütyük között. Kis szerencsével a Ford Focus Turnierben is megvan minden.

Sportos kombi lett a Focus Turnier.

Szerintem a stílus egyértelmű, ugyanis a Focusnak egészen egyedi és mással nem igazán összetéveszthető a megjelenése. Vagyis, ha velünk szembe jön, biztos nem fogjuk le Hyundaiozni, vagy Toyotázni. Szóval kívülről telitalálat, olyannyira, hogy a Ford tulajdonosok a mai napig majdnem a nyakukat törik, annyira nézik.

Elég megosztó a belső formavilág. Főleg a vagány külső miatt érthetetlen, hogy miért nem tudtak valami dizájnosabbat megálmodni a mérnökök.

Belül viszont úgy érzem, hogy egy kicsit elfogyott a lendület. A középkonzol gyakorlatilag olyan, mintha egy Fiestáét fújták volna fel, bár ott nem vertem be a térdem a műszerfal aljába. Az egy számmal nagyobb Focusban viszont annyira alacsonyan van az egész, hogy akinek hosszabb lábai vannak, akár a térdére is rakhatja a kezét és úgy kapcsolja fel a világítást. Tudom, ez eléggé egyedi eset, de akinek hasonlóan nyakigláb felépítésük van, azok találkozhatnak ezzel a problémával.

A Focus sztori

Az első generációs Focus. Bár a fazon új volt, a technika egy része még az Escortból jött.

New Edge, vagyis Új Él-nek nevezte el a Ford a ’90-es évek közepétől autóépítési stílusát. Az élekkel teletűzdelt karosszériaelemek és a gömbölyű formák különleges elegye majd 10 éven át jellemezte a Fordokat. A Focus az egyik képviselője ennek a dizájnvonulatnak, ám története jóval korábban, még 1968-ban kezdődött, bár akkor még úgy hívták, hogy Escort. A több generációt megélt modellt1998-ban váltotta az új névre keresztelt Focus, amely mindjárt négy-féle karosszériaváltozatban volt kapható. A három- és ötajtós variáns mellett szedán és kombi is szerepelt a kínálatban. 

A második nemzedék két képviselője. Itt még volt 3 ajtós.

A második generációs Focust 2004-ben mutatták be. A tulajdonosok többsége is állítja, hogy ezen a nemzedéken már jobban érezhető, hogy nem az Escortból lett kifejlesztve, mint az előd. Ennek a szériának további különlegessége, hogy a sportverzióba 2,5 literes, turbós Volvo motort építettek. A 2008-as modellfrissítéssel jött az RS változat, 305 lóerővel, amit végül a gyáriak egy 500 darabos, 350 lóerős limitált szériával búcsúztattak el. Ez volt egyben a második generáció elköszönése is, hiszen 2011-ben megérkezett a harmadik nemzedék. A formai megújulás mellett a legnagyobb változása a jelenlegi Focunak, hogy 8 mm-el nőtt a tengelytáv és hogy nincs belőle 3 ajtós modell.

2011-ben mutatták be a harmadik generációt. A 3 ajtós verziót törölték a kínálatból, így ötajtós, szedán és kombi karosszériával választható a jelenlegi Focus.

Ami a zöld technológiát illeti, a Ford nem elsősorban a hibridekre koncentrál, inkább a hagyományos tüzelésű erőforrásokból készít környezetkímélő változatokat. Ezt a motorcsaládot EcoBoost-nak keresztelték el. Az első ilyen blokkot még 2009-ben mutatta be a Ford és azóta több mint 600 ezer darab EcoBoost erőforrással épített autót adtak el. Az 1 literes, háromhengeres mellett 1,6 és 2 literes négyhengeresek szerepelnek a kínálatban, amelyek mellé egyébként rövidesen érkezik egy új, 1,5 literes aggregát. Mindegyik motor különlegessége, hogy turbó lélegezteti és hogy többféle teljesítménnyel készülnek. Vagyis ugyanazon lökettérfogatból más-más erősségűt választhatunk. Tesztautónkban például az 1,6 literes EcoBoost legerősebb, 182 lóerős változata dolgozik.

EcoBoost néven vezette be új motorcsaládját még 2009-ben a Ford. Az 1,6 literes verziónál van is értelme a down-sizing-nak.

Tudom, egyelőre még sokaknak sántít a down-sizing, vagyis motorok méretcsökkentése a környezetvédelemért filozófia, főleg, hogy a kisebb lökettérfogatú erőforrásokat rendszerint valamilyen feltöltővel bírják nagyobb teljesítményre, de szerintem a Fordnál van értelme ennek az egésznek. A lényeg ugyanis pont az, hogy a turbó közreműködésének köszönhetően van annyira fickós a motor, mint egy korábbi 2 literes szívó, viszont ha nem akarjuk, akkor nem eszi le a hajunkat. Ehhez persze kell némi önkontroll, mert ha valaki csak egy pedált ismer az autóban, akkor annak tök mindegy, hogy gazdaságosnak hívott járgányban csücsül vagy egy benzinfaló batárban. A Focusnál viszont nem kell állandóan magunkra pirítani, hogy fogjuk vissza a lovakat, mert drága lesz a móka, ugyanis ebben az 1,6 literes turbómotorban akkor is van spórolási lehetőség, ha dinamikusan autózunk. A 182 lóerő mindig bőven elegendő, egy-egy előzésénél pedig jól jön, hogy kis túltöltéssel 270-re ugrik fel a 240 Nm-es forgatónyomaték. Ettől elég magabiztosan lehet haladni az autóval, minden körülmények között. Nem is kell különösebben figyelni a fordulatszámmérőt, ugyanis a nyomaték nagy része például már 1600-as fordulattól jelen van. És ez most nem csak a szokásos marketing maszlag, ugyanis a Focus érezhetően jól viseli a 2000 alatti tartományt is.

Elsőre senki sem gondolná, hogy 182 lóerős turbómotor van ebben a Focusban. Pont ez a szép benne.

A gyárilag megadott 8,1 másodperces százas sprintidő még bent ülve is reálisnak érződik, ugyanis bár papíron elég combosnak tűnik a motor, annyira finomra lett hangolva, hogy ha apa netán begorombul, akkor sem fognak a fejek a támláknak csapódni egy-egy padlógázas gyorsításnál. A teljesítmény ugyanis fokozatosan épül fel, nincsenek törések, így a gyorsulás is teljesen lineáris. Érdekes, hogy ugyanez a motor a vadalma Fiesta ST-ben teljesen más karakterű. Ott a gázpedál csiklandozására olyan intenzív gyorsulás érezhető, hogy még a sofőr is meg kell kapaszkodjon a hajában. Persze, az a járgány is más célközönségnek készült és Focus is másik pályán játszik. A kombi változathoz viszont úgy érzem, nem is kell ennél jobb erőforrás, főleg, ha tényleg családosok veszik. Tudom, ott van a zseniális Focus ST kombi is, amiben ugyanaz a 2 literes, 250 lóerős erőforrás lapul, mint az ötajtósban. Ám akármennyire is hajlok az erősebb motor irányába, nálunk tényleg fölösleges ekkora ménest etetni, hiszen elég kevés olyan szituáció van, amikor kell a 250 paripa. Szóval, az ST-vel, ha nem űzzük, 9-9,5 literrel el lehet járni. Ha viszont elgurul a gyógyszer, akkor 15-16 liter ólommentest is elpuffoghatunk erőlködés nélkül. Ehhez képest az egyhatos turbómotornak főleg városi körülmények között bőven elég volt 7,7 liter üzemanyag is, tehát, ha valaki többször is elhagyja a betondzsungelt, akkor bőven 7 liter alatt kijön az átlag. És közben nem kell folyamatosan óvatoskodni, időnként oda lehet kicsit pörkölni.

Főleg városi használat után 7,7 liter egészen baráti érték egy 182 lóerős autótól.

Nemsokára rátérek a harmadik faktorra, vagyis a kütyükre, de előtte még nézzük, milyen kombinak a Ford Focus Turnier! Úgy tűnik, hogy a kék oválos márka is úszik az árral, vagyis a leendő tulajdonos döntheti el, hogy mekkora csomagtartóra van szüksége. Ha ugyanis valakinek minden egyes literre szüksége van, akkor opcióként választhat defektjavító szettet az autóhoz és akkor 14 literrel nagyobb a puttony. Tehát, ilyenkor 490 liter alaphelyzetben, míg ledöntött támlákkal 1516 literre nő az űr. Kis matekkal ki lehet számolni, hogy pótkerékkel 476 és 1502 literes a csomagtartó. Ha ez utóbbit nézzük, akkor a három nemzedékből ennek van a legkisebb csomagtere. Ha viszont a defektjavítós adatokat vesszük, akkor a jelenlegi Focus kombi generáció a második. A legelső változatban 520 literes volt ugyanis a csomagtér, tehát azt továbbra sem sikerül überelni. A tesztautóban defektjavító figyelt a pótkerék helyén, szóval ez a nagyobb csomagtér. Ezt elnézegetve viszont nem hiszem, hogy bárki kiszúrná a 14 liternyi többletet.

Ez a 490 literes puttony. Szépen elférnek benne a holmik.

A puttony szerencsére szabályos, így könnyű belepakolni. A raktér pereme nincs magasan,tehát a nehéz holmikat nem kell méterekre emelni, a kihajtogatható védőszőnyeg pedig még akkor is jól jön, ha éppen valaki nem szeret horgászni. Sáros bakancsok, vagy akár egy zsák krumpli is anélkül kerülhet be a csomagtartóba, hogy összepiszkolnánk az egyébként finom anyagú szőnyeget a raktérben, vagy hogy megsértené a fényezést. Most viszont jöjjön néhány kategóriatárs! A következő táblázatban összegyűjtöttem a szegmens más puttonyosait is.

   Hosszúság (mm) Szélesség (mm) Magasság (mm) Tengelytáv (mm)  Csomagtér (L)
Ford Focus Turnier  4556  1823  1505  2648  490/1516
(defektjavító szettel)
476/1502
(pótkerékkel)
Honda Civic
Tourer (2014)
 4535  1770  1440  2595  624/1668
Hyundai i30
Wagon
 4485  1780  1500  2650  528/1642
Kia Cee’d kombi  4505  1780  1485  2650  528/1642
Opel Astra
Sports Tourer
 4698  1819  1535  2685  500/1550
Peugeot 308 SW  4500  1815  1555  2708  508/1736
Renault Mégane
Grandtour
 4559  1804  1507  2703  524/1595
Toyota Auris
Touring Sports
 4560  1760  1460  2600  530/1658
Volkswagen Golf
Variant
 4534  1781  1504  2578  505/1495

Szóval, a kütyük. Abból bizony rengeteg van az új Focushoz. Ezekről pedig csak az nem hallott, aki soha nem néz tévét. Egy időben ugyanis még a csapból is az folyt, hogy mennyi technikai újítás van az autóban. Vagyis, magától megáll, ha nem figyelünk városi araszoláskor, beparkol helyettünk, ha nem vagyunk elég rutinosak, vagy a hangunkkal vezérelhetjük a klímát és a rádiót is. Jelez nekünk akkor, ha valaki a holtterünkben van, de mi mégis sávot akarnánk váltani és megmutatja, milyen közlekedési táblát mulasztottunk el. Szóval lassan a Focus is kitakarít és elmosogat helyettünk és persze egy pizzát is rendel nekünk. Tudom, része az életünknek a technikai fejlődés, viszont ezeknek az extráknak köszönhetően a legtöbb sofőr egyszerűen elfelejt autót vezetni egy idő után. A nem indexelés nevű népi betegség mellett egyre többeknek a piros csak egy szín, ami jól mutat, a parkolókban felfestett vonalak pedig csak azért vannak ott, hogy legyen mire ráállni. Tudom, nem az autók a felelősek ezért, de sajnos az emberek többsége hajlamos mindig a könnyebb utat választani.

A kormány elég zsúfolt. Ezek a gombok ráadásul elég gyenge minőségűek.

A tesztautóban egyébként benne volt az automatikus parkolórendszer. Rossz hír a kevésbé gyakorlott sofőröknek, hogy csak párhuzamos parkoláskor tud segíteni. Egyébként rendkívül pontos a technika. A központi kijelzőn mindig látjuk, hogy mi a teendőnk. Vagyis, az autó megmondja, mikor melyik fokozatba tegyük, a gázt és a féket viszont már magunktól kell adagolni. A táblafelismerő is bekerült a járgányba. Ennek a lényege, hogy a kör alakú jelzéseket észleli a szélvédő mögé épített szenzor és a központi kijelzőn megmutatja azt a sofőrnek. Nem avatkozik be, csak megmutatja, milyen útjelző volt előttünk. Ezzel kapcsolatban egyébként volt egy érdekes történet. Éppen kifele haladtam az Alkotás úton az autóval, amikor feltűnt, hogy egy 110-es jelzőtábla villant fel előttem a központi kijelzőn. Kissé furcsállottam, hogy lakott területen belül ugyan hol látott ilyet a kamera, de sajnos nem jöttem rá. Ha esetleg valaki megtalálja, az szóljon nekünk! Egyébként ilyen és ehhez hasonló esetek más autókkal is előfordultak, Artúr például egy Volvóval szaladt bele egy érdekes történetbe.

Más Focusokból majd kiesnek, az utca embere pedig hamar észreveszi. Nem csak a színe miatt!

A Focusok nem csak arról híresek, hogy rengeteg céges – vagy rendőrautó volt belőlük, hanem a futóművüket is szeretik. Az új Focus független, multi-link hátsó felfüggesztéssel és áttervezett, könnyített vázzal készül. Ennek köszönhetően kanyarokban például kevésbé hajlamos kitörni az autó fara és egyenetlen utakon is kevésbé ráz a kisebb rugózatlan tömeg miatt. Nekem nagyon bejön ez a hangolás, tényleg kifejezetten élvezetes terelgetni az autót. Még így puttonnyal is ott van az úton rendesen, nem szédeleg kanyarokban sem, az úthibákat pedig nem veszi fel annyira a felfüggesztés. Egyik ismerősöm viszont, aki végig járta a Focus lépcsőt, tehát már az első generációból is vett magának, ráadásul kombit, most pedig éppen a második nemzedéknél tart, csalódottan szállt ki a próbakör után. Ő ugyanis sokkal lágyabbnak és szitálósabbnak érezte az új Focust. Ha valakinek volt hasonló tapasztalata, szívesen várom a kommentek között!

A futómű továbbra is az egyik legjobb a kategóriában. Néhány korábbi tulajdonos szerint azonban az új Focust nem olyan jó vezetni.

Sokat filóztam azon, hogy vajon a bonyolultan kezelhető navigációs- vagy fedélzeti computer menü miért kellett a Focusba. Úgy működnek, mint egy rossz számítógép. Minden egyes pontot külön kell leokézni, ha meg akarok nyitni valamit. Éppen ezért lesz a menetstabilizáló kikapcsolása is egy kisebb délutáni szeánsz, mire mindenen végigmegyek. A felhasznált anyagok minősége sem a legjobb, az pedig kifejezetten zavaró, hogy a szellőzőrostélyok köré ívelt krómkeret tükröződik az oldalsó ablakon. Többször is odakaptam a fejem, mert azt hittem, hogy valami odaért mellém. Tény, hogy ezek nélkül nem sok panasz lenne a Focusra. De, általában erre valók a modellfrissítések, hogy orvosolják az ilyen problémákat.

Olyan alacsonyan húzódik a műszerfal, hogy simán nekiüthetjük a térdünket. Viszont nem kell messzíre nyúlni a világítás kapcsolóért.

Nem kérdés tehát, hogy a legutóbbi divatnak megfelel minden tekintetben a Ford Focus Turnier. Az 1,6 literes EcoBoost motor telitalálat, hiszen nem fogyaszt sokat, mégis dinamikussá teszi a bódét. Kívülről jól néz ki és egy rakat extra rendelhető hozzá. Hogy minőségben van még hova fejlődni, az egyértelmű, viszont ez az összeállítás szerintem az egyik legütőképesebb ebben a szegmensben. Még úgy is, hogy a Ford Focus Turniernek van a legkisebb csomagtartója.

Az Autómánia csapata is kipróbálta az autót. Lássuk, milyen véleménnyel voltak róla!

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

HIRDETÉS
Siren7

Facebook

HIRDETÉS

Instagram

HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű