Csatlakozz hozzánk

Tesztek

Hormonkezelés a Mercedesnél – Mercedes A180 teszt

Az új Mercedes A-osztály úgy tűnik, hogy végre megkomolyodott. Hál’ Istennek, elvesztette a kissé bumfordi, tömpe formáját, amely teljesen női autóvá avanzsálta az elődöt és a gyár végre átütő dizájnnal operál az A modell esetében is. Az újdonság teljesen újra lett definiálva; maszkulin lett, sportos és így már talán labdába tud rúgni a konkurencia mellett is. Vagy mégsem?

Közzétéve

ekkor

Az előző generációs A-osztályos Merciknek volt egy technikai különlegessége, mégpedig a szendvicspadló. Mivel ezekben az autókban a motor és az egyéb tartozékok ferdén voltak elhelyezve, ez a megoldás lehetővé tette, hogy egy frontális ütközés esetén nem az utasok ölében kötött ki a motor, hanem épp ellenkezőleg, az utastér alá bukott be. Ez nemcsak közlekedésbiztonság tekintetében rejtegetett előnyöket, hanem viszonylag magas üléspozíciót is eredményezett, aminek köszönhetően könnyű volt a ki-és beszállás és a kocsi hosszához mérten elegendő volt a helykínálat is.

Első generáció

Ha vannak előnyök, akkor biztosan nem hiányozhatnak a hátrányok sem; a magas, tömzsi autó maximum a csajok és a kisvárosi nyugdíjasok tetszését nyerte el, ráadásul a magasra helyezett súlypont miatt ingataggá vált a kocsi. Talán még sokan emlékeznek az első nemzedék elhíresült jávorszarvas tesztjére, amikor is a kicsi-kocsi nagyot borult, a Mercedes pedig szénné égett az autóiparban. Persze orvosolták a bajt menetbiztonsági berendezésekkel és mindenféle ráolvasással, de az tény, hogy nem rajtolt sikeresen a Benzbaba. Sajnos az 1997-es fiaskó nincs fent az interneten, de a Top Gear valahonnan megszerezte a svéd Teknikens Värld felvételét, és a probléma javítása utáni A-osztály tesztükben láthattunk is ebből 4 másodpercet. Íme:

A folytatás sem volt annyira fényes, hiszen az első generáció (1997-2004) nem éppen a megbízhatóságról volt híres és még véletlenül sem erősítette az elnyűhetetlen Mercedes imidzsét. A második generáció (2004-2012) már egy fokkal jobban muzsikált, de ennél a modellnél is megmaradtak a bosszantó hibák; a feszítő- és vezető görgők sorozatos meghibásodása, megmagyarázhatatlan rugótörések, kormánymű-hibák, elektronikai problémák, sőt, még korrózió is előfordulhatott az oldalsó illetve a csomagtérajtó alján. A javítási költségek pedig mondanom sem kell, hogy horribilis összegeket emésztettek fel… Saját példa; a tág értelemben vett rokonságban van egy A-Klasse, amely Ausztriában tengeti vidám mindennapjait. Azt gondolhatnánk, hogy a Sógoréknál a karbantartási és javítási költségeket könnyen kiperkálja az ember, de bizony, a legkisebb csillagos fenntartásához még a zöldebb fűvel rendelkező osztrákoknál is mélyen a zsebbe kell nyúlni. Ezt onnan tudom, hogy egy szép napon az ominózus kis bébi ABS jeladója minden előzetes figyelmeztetés nélkül felmondta a szolgálatot. Ha viszont már így alakult, akkor a kedves rokon beugrott a legközelebbi szervizbe, ahol olyan számot mondtak neki Euro-ban, hogy Istvánunk szívizom-gyulladásban majdnem elhalálozott. És nem effektív a munkadíj részösszegétől, hanem a két csatlakozóval ellátott kis vezeték árától. Nosza, telefon Magyarországra, hogy tudok-e ebben segíteni. Természetesen, bár, mint kiderült, idehaza sem lehet minden boltban kapni ezt a jeladót. Körtelefon, kis rohangászás, de végül, egy pesterzsébeti Mercedes alkatrészekkel foglalkozó cégnél sikerült ráakadnom a cuccra, 42 darab ezresért. Rendelésre, 50 %-os előleg befizetése után. A lényeg, hogy meglett, az osztrák árhoz képest olcsóbban, úgyhogy alkatrész kipostáz, Ausztriában beszerel és pont.

Ez az ABS szenzor…

…és ide van bekötve.

No, de térjünk vissza az új A-osztályra, amely immár két generációt maga mögött hagyva új fényében ragyog. Bizony, ragyog, hiszen az új dizájn meglehetősen sportosra sikeredett, olyannyira, hogy a nagy rivális 1-es BMW-t simán kenterbe veri ezen a téren. Nagy váltás ez a gyár életében, hiszen a két nagy konkurens közül mindig a BMW képviselte a sportosságot, míg a Mercedes az eleganciát. Hát kérem szépen, a külső alapján ez megfordult; a kissé elhízott 1-es bumfordibb lett, míg a stuttgarti újdonság tele van markáns élekkel, arányosabb és karakteresebb, mint a bajorok büszkesége. A hajtás terén is a BMW maradt a konzervatívabb, hiszen a propelleres márka megtartotta a legkisebb modelljénél is a hátsókerékhajtást, míg a tradíciókat mélyen tisztelő és tartó csillagos márka már az első generációs A-Merciben is fronthajtással operált, mint ahogy tesztalanyunk esetében is. Pedig a Mercedes alapesetben a mai napig a hátsókerékhajtást preferálja.

A „Kismercin” leginkább a morcos orr fogja meg az embert; a sportosabb Mercedesektől kölcsönzött maszk és a fényszórók legalább olyan karakteres arccal ruházza fel az A-osztályt, mint anno Charles Bronson-é volt a Volt egyszer egy vadnyugat-ban. A nappali fény ívelt LED-csíkja egyben indexként is funkcionálnak, amelyeknek a fényereje meglehetősen erős még nappal is. Viszont, amennyire sokat dolgoztak az autó elején, annyira csapták össze a hátulját; jellegtelen lámpák és az elejéhez képest semmitmondó hátsó fertály köszön vissza ránk. Tudom én, hogy a popóra a legnehezebb edzeni, de valljuk meg, találkoztunk már ennél kívánatosabb acélhátsóval is.

Az új A-osztály magassága 16 centimétert csökkent az elődhöz képest, viszont a hosszúság 41 centiméterrel megnőtt. Ezzel a méretnövekedéssel viszont a tömzsi kisautóból pikk-pakk egy alsó-közép osztály méretű kompakttá vált, ami azért nem jelenti azt, hogy a helykínálat minden igényt teljes egészében kielégít. Ugyanis a lefelé ívelő tető és a sárvédő domborodó íve elég nehézkessé teszi a beszállást az autóba, és ha már behajtogattuk magunkat, akkor sem túl jó a helyzet; a fejtér igencsak szegényes, és a trükkösen kialakított üléstámlák ellenére sem marad túl sok hely a térdünknek. A kardánalagút puszta létét pedig egyszerűen nem is értem, hogy miért van. Pontosabban az a hír járja, hogy a csúcsverzióhoz lehet majd rendelni összkerékhajtást is, de ezt az autót nem sokan fogják négykerékhajtással választani. Megértem, hogy a költséghatékonyság jegyében csak egyféle padlólemezt gyártanak, rendben van, hogy az összkerekes modell miatt nem fognak új padlót készíteni. De hogy néhány vásárló miatt miért csorbítják a nagyobb fogyasztói réteg kényelmét, azt már nehezebben emésztem meg. A csomagtartó mérete viszont megfelelő, főleg ha azt vesszük, hogy melyik ligában focizik az A-osztály; a raktér alapesetben 341 liter, de az ülések lehajtásával akár 1157 literre is bővíthető. 
Az autó beltere egyébként sikerrel hajt a prémium érzésre; az anyagminőség kitűnő, az anyagok illesztése nemkülönben, a sportosság pedig az utastérben is érezhető. Az SLS-stílusú légbeömlők, a fémpedálok és a fejtámasszal egybeépített ülések is ezt az érzést támasztják alá, bár a bőrülésben napokig fészkelődtem, mire megtaláltam az ideális üléspozíciót. Jövőbe mutató megoldás a műszerfalon szinte lebegni látszó információs képernyő, amelyet talán már nem is olyan sokára a kivehető táblagépek helyettesítenek majd. A bébiBenz odafigyel a biztonságra is; az elektronikus örangyalokon kívül figyeli a sofőr éberségét és figyelmeztet egy esetleges ütközés előtt. Mindezt alapáron, de a távolságtartó tempomatért, a sávtartó illetve a holttér figyelő rendszerért már külön kell fizetnünk. 

Kávészünet!

Indításnál az 1.6-os, 122 lóerős, 200 Nm-es forgatónyomatékkal bíró turbós, benzines erőforrás finoman kel életre és alapjáraton csak sztetoszkóppal lehet megállapítani, hogy jár a motor. Elindulásnál pedig a kuplung felengedése közben az elektromos gázpedál finoman megemeli a fordulatszámot, nehogy mazsola módjára lefulladjunk minden indulásnál. Ez nem nagy újság, egyre több autóban találkozhatunk ezzel a kedves figyelmességgel, de a Mercedesben különösen nagy szükség van rá, hiszen a gázpedál annyira érzéketlen, hogyha finomkodni akarunk a kocsival, szinte biztos a mazsola üzemmód. Mondjuk úgy, hogy amíg meg nem szokjuk –nevezzük így, a gázpedál holtjátékát- addig felejtsük el a sikkes indulást. Az alsó fordulatszám harmadban elég vérszegény a kocsi, de szerencsére magasabb fordulaton már szedegeti a lábát. Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy 9,2 másodperc kell a motornak ahhoz, hogy az 1302 kilogramm önsúlyú kasztnit felrángassa 100 km/h-ás sebességre. A dinamikus haladás miatt viszont nem kell mélyen a pénztárcánkba nyúlnunk, hiszen a 7,8 literes tesztfogyasztás több, mint jónak mondható. A gyár által megadott 5,8 literes vegyes fogyasztási értéket ugyan nem tudtam elérni az autóval, de egy nyugodt, stresszmentes napon (ilyen egyébként nincs) lemértem, hogy mennyire tudom levinni az autó étvágyát. Volt benne pici város, és több országút, pontosan betartva a 90 kilométeres sebességkorlátozást. Nos, 6,2 litert mutatott a fedélzeti computer ami még mindig nem a gyári adat, de nem rossz! Határozottan nem! 
A hatfokozatú manuális váltóval már nem voltam ilyen elégedett. Az áttételezések jók, maga a kapcsolgatás viszonylag pontos, de a váltási érzet az a három éves kislányom műanyag játékait idézi. Ebben az esetben a minőség nincs jelen, bár emlékeim szerint a Mercedes manuális váltóit kapcsolgatni sosem volt nagy élmény.
A futómű is nagy meglepetést okozott. Azt reméltem, hogy az A-Klasse felfüggesztése nagyvonalúan kezeli majd a kátyúkat és vidáman lépked majd a budapesti kátyúrengetegben. Nos, ez nem így történt, ugyanis az elöl kettős keresztlengőkarokkal kiegészített McPherson, hátul pedig szintén kettős keresztlengőkarokkal operáló futómű meglehetősen sprőd lett. Mondhatnám, hogy az autó külsejéhez mérten sportosra hangolt. Ennek megfelelően a rossz utakat minden erőbehatását érezzük a gerincoszlopunkon, de jó útburkolaton kiválóan lehet vele autózni, akár dinamikusan is. Az A-osztálynak azonban nagyon komoly mezőnyben kell helyt állni; a BMW 116i 136 lóerővel és 6.297.000 forintos alapáron száll harcba, az Audi A3 Sportback 122 lóerős 1.4 TFSi motorjával 6.089.880 Ft-os alapáron kínálja magát és tavaly érkezett egy új belépő, a Volvo V40 is, amely 1,6-os, 150 lóerős erőforrással rendelhető 5.990.000 Forintos alapáron. A Mercedes A180 alapára 6.743.700 Ft, ami bizony jóval drágább a konkurenciához képest.

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

HIRDETÉS
Siren7

Facebook

HIRDETÉS

Instagram

HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű