Csatlakozz hozzánk
Ohropax 800x

Tesztek

Páratlan 208-as – Peugeot 208 teszt

Manapság már nem ciki, ha egy autó hangja olyan, mint egy kávédarálóé. Főleg, ha egy olyan forma rejti a kis erőforrást, ami után még a férfiak is megfordulnak az utcán. Nem gondoltam, hogy egy Peugeot 208-ban hasonlót fogok érezni!

Közzétéve

ekkor

Egyre többször éri kritika a down-sizing, vagyis csökkentett lökettérfogatú, feltöltős erőforrásokat. Leginkább azért vetik rá a követ, mert ha valakinek nehéz a jobb lába, akkor bizony a fogyasztás csökkentésére tervezett motorok is jót kortyolnak a tartályból. De ez eddig is így volt, tehát egy 2 literes, szívó motor is el tudott járni 7-7,5 liter üzemanyaggal, ha nem űztük, metálpedál üzemmódban pedig ennek a duplája is eltűnt. Persze tudom, a mai 1,4-es turbómotorokkal például, ha óvatosan csiklandozzuk a jobb pedált, akár 6 liter környékén is eljárhatunk egy alsó-középkategóriás autóval, de agyatlan programban viszont bőven 10 liter fölötti értéket látunk itt is. Ám vajon egyértelműen kijelenthetjük, hogy csakis a sofőrök tehetnek arról, hogy mikor, milyen érték jelenik meg a kijelzőn? Akkor miért úgy hirdetik a down-sizing erőforrásokat, hogy mesébe illő fogyasztási adatokat villantanak meg a prospektusban? Amikor tudják, hogy nagy lábú sofőrök fogják hajtani az autójukat időnként. Nos azért, mert különben mindenki sziszegne, mintha hideg vízbe kéne begyalogolni, mert az a turbó, vagy kompresszor biztos növeli a fogyasztást, meg minek akkora ménes, úgysem tudjuk kiautózni! Igen, egy kicsit megetettek minket – ahogy szokták mondani – egy kis marketing maszlaggal. Amikor négyszemközt vagyunk egy-egy külföldi sajtóúton, még a nagy gyártók szakemberei is azt mondják, hogy pillanatnyilag egy köztes állapot a motorok méretének csökkentése. Ugyanis a beígért fogyasztás csak akkor érhető el, ha odafigyelünk, márpedig néha nincs kedvünk ahhoz! De azt elvárjuk, hogy ilyenkor is teljesítse a motor a beígért étvágytalanságot. Kedves mérnök urak, inkább ezt emésztgessétek, kérjük a keveset fogyasztó, de erős kis lökettérfogatú motorunkat!

Szóval, a feltöltős motorok inkább a vagány vezetőknek valók, akik nem bánják, ha egy pár decivel, vagy netán néhány literrel több csúszik le az erőforrás torkán. De mi a helyzet azokkal a vevőkkel, akik tényleg spórolni akarnak, de a hátuk közepére sem kívánják a sziszegő lefújószelep hangját, vagy nincs ínyükre az időnként hátba vágó gyorsulás. Nos, nekik is készülnek autók, méghozzá szívó motorral. Egyelőre a Peugeot is a feltöltő nélküli erőforrással próbálkozik az alsó ligában, értsd a 1,5 liter alatti kategóriában. Sőt, olyannyira komolyan gondolják, hogy mindjárt kétféle 3 hengeres motor is bekerült a 208-as portfoliójába. Az 1 literes mondjuk nem ígér túl sokat. A 68 lóerő és a 95 Nm-es forgatónyomaték tulajdonképpen megegyezik a már kapható, literes, 3 hengeres varrógépekével. Az viszont kifejezetten érdekes, hogy egy majdnem 1,2 liter lökettérfogatú motorból miért vettek ki 1 cilindert! Ez nem jellemző, főleg a B-szegmensben nem, bár hirtelen kapásból két autót is tudok felhozni saját magamnak példaként, ahol pont ugyanezt tették. Ezekre az autókra még visszatérek később, de most maradjunk a 208-as 3 hengeresénél és az elvnél. Szerintem egy dolog miatt választják az eggyel kevesebb hengerszámú motort: a kis 3 hengeresek jóval lelkesebbek húzatáskor. Szóval, a 208-as száraz adatai: 1199 cm³, 82 LE és 118 Nm. Mindez egy 975 kilós autóban, tehát ezért is érhették el a 12,2 másodperces 0-100-as sprint időt.

Megvan mind a 3 henger!

Ha valaki netán elmosolyodott volna az iménti számsoron, ne tegye, ugyanis a csöppnek nem mondható, de mégiscsak 3 hengeres motorocska kifejezetten meglepő dinamikával mozgatja a 208-ast! Már ha sikerül lefulladás nélkül elindulni! Igen, itt bizony előfordul, hogy mazsola módjára hangosan bőgő motorral, lassan felengedett kuplunggal lódulunk neki, amíg meg nem szokjuk egymást. Mondjuk, ez elmondható az összes 3 cilinderes erőforrással hajtott autóról, ez ugyanis az egyik úgynevezett mellékhatása az elmaradt hengernek. Tehát elinduláskor jobban kell noszogatni a motort, hogy meginduljon. Utána már nincs gond, egészen elképesztő, 6000 környéki fordulatszámig is zargathatjuk a mutatót előttünk és a kis erőforrás szó nélkül tűri! Na jó, azért ez túlzás, ugyanis pont húzatáskor jön meg a már említett kávédaráló hang, de szerintem ez egy igazán jópofa dolog! Kicsit erőltetettnek tűnhet, de a propelleres repülőgéphez tudnám hasonlítani az ilyen motorok munkáját. Érezni lehet ugyanis minden pillanatban, hogy az összes szelep és minden egyes alkatrész megdolgozik azért, hogy haladjunk. Itt is ezt érzem és ez így van jól!

Ha jól állítjuk be a kormányt, mindig látjuk a számlapokat

Ha valaki túllép azon, hogy a hangja miatt zargassa az autót, akkor egy kicsit unalmas lesz a 208-as. Minden kapcsoló ugyanott van, ahol korábban is kerestük, az ötös váltó kicsit hosszabb úton jár a kelleténél, de legalább pontos. Azért egy remek dolgot kiemelnék mindenképp a belsőtérből, méghozzá a csöpp méretű kormányt. Szerintem minden autóba ilyet kéne tenni, olyan zseniális! A mérete egyébként azért is tökéletes, mert a legtöbb kormánybeállítás mellett mindig tökéletesen látható marad a számlapsor. Szóval le a kalappal! Az irányíthatóság is példás, nagyon közvetlen a kormányzás, így nagyon könnyű a 208-assal manőverezni. A fordulóköre szintén remek, úgyhogy városba nem is kéne ennél nagyobb autó! Sőt, tovább megyek! Nem is választanék hozzá másik motort, mert az egy hetes tesztelés alatt annyira megkedveltem a 3 hengeres kávédarálót, hogy ha legközelebb egy 208-asban fogok ülni, akkor biztos ezt a hangot fogom keresni! Kivéve, ha a GTi lesz, mert ott természetesen a Ssszzz, és Vrrrrrr hangokat akarom hallani!

Innen senki sem látja, hogy 3 hengeres motor van ebben az autóban!

De elkalandoztam egy kicsit, úgyhogy térjünk vissza a vezetői pozícióba! A középkonzol tetején trónol egy nagy kijelző, amit először nem nagyon piszkáltam, mert csak a szokásos gyári fejegységnek tűnt. Aztán mikor már tényleg mást is akartam hallgatni a motor és a kipufogó hangján kívül, megnyomtam a „bekapcs” gombot és elámultam egy pillanatra. Olyan részlet-gazdag a lebegő menüsor, minden érintésre azonnal reagálnak a különböző ikonok – szóval, lenyűgözött. A muzsika pedig olyan szépen szól az ajtókba rejtett hangszórókból, hogy néhány magasabb kategóriába tartozó autó is megirigyelhetné azt. Azt hiszem, visszavonom a korábbi unalmas jelzőt, amit a beltérre használtam, ugyanis ezzel a kis érintőképernyős mini hifivel nagyot dobott a Peugeot. 

Lebegő menük, korrekt hangzás – ide nem is kell több

Ha hátrafelé nézünk, azonnal feltűnik, hogy elég méretes a lábtér. Bár, megint csak el kell mondanom, hogy egyesek szerint lehetetlen testhelyzetben vezetek, annak ellenére, hogy 190 centi magas vagyok. Vagyis elég közel ülök a műszerfalhoz, ráadásul majdnem teljesen egyenes derékkal. Így érthető, hogy még mögöttem is elfér egy hasonló méretű utas, bár a fejtér már nem ilyen nagyvonalú. A csomagtartó ugyan nem a legnagyobb, de a 311 literes érték egyértelműen nagyvonalú a szegmensben.

Van hely hátul is, bár Horvátországig nem ülnék itt

Egy kicsit érdemes szétnézni a Peugeot 208-as kategóriájában, ugyanis itt nem ritka a 3, sőt a 2 hengeres motor sem. Viszont akad olyan, amit feltöltővel lélegeztetnek! Például a Fiat Puntóban turbós aggregát található. Ehhez az autóhoz is választható ugyanis a Fiat 500-ban megismert, kéthengeres, 85 lóerős TwinAir erőforrás. A kis turbómotor a nagyobb kasztniban a papírforma szerint megelégszik 4,2 liter üzemanyaggal 100 kilométeren, és 12,7 másodperc alatt sprintel 100-ra állóhelyből. A Ford Fiestában a 2012-es Év Nemzetközi Motorja díjjal kitüntetett 1 literes, EcoBoost erőforrás választható. A 3 hengeres, szintén turbóval lélegeztetett motor 100 vagy 125 lóerővel készül. A gyengébbik változat 4,5 litert, míg az erősebbik 4,3 liter ólommenetest kér a gyár szerint. Már a 100 lóerős verzió is kevesebb, mint 12 másodperc alatt futja a 100-as sprintet, míg 125 lóerővel állítólag 9,4 másodperc alatt megvan ugyanez. Bár nem benzines, de a Kia Rióba rendelhető, 1,1 literes gázolajos motor is 3 hengeres – ezért került bele a felsorolásba. Dinamikája elmarad benzines társaitól, ugyanis 16,1 másodperc alatt gyorsul 100-ra, viszont a papírforma szerint megelégszik 3,2 liter gázolajjal is 100 kilométeren. A Nissan Micrában ugyancsak 1,2 literes lökettérfogatú a 3 hengeres benzinmotor, ahogy a Peugeot 208-ban is. Feltöltő nélkül 80 lóerőt produkál, míg kompresszorral 98 lovacska áll csatasorba. A szívó változat 13,7 másodperc alatt sprintel 100-ra, és a papírforma szerint megelégszik 5 liter benzinnel is 100 kilométeren. A 98 lóerős motor 11,3 szekundum alatt gyorsítja a Micrát 100-ra állóhelyből, míg fogyasztása mindössze 4,1 liter 100 kilométerenként. Az Opel Corsába is beszerelnek a mai napig 3 hengeres motort. Az 1 literes, szívó erőforrás 65 lóerős, ezért érthető is, hogy miért 18,2 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s sebességet. A gyár szerint azonban megelégszik 5 liter benzinnel 100 kilométeren. A Renault az új, vagyis negyedik generációs Clióba fejlesztett egy 3 hengeres, de turbós benzinmotort. A 900 köbcentis erőforrásból 90 lóerőt nyertek ki, a gyorsulása 12,2 másodperc 100-ig és a papírforma szerint 4,5 liter ólommentes is elég száz kilométerre. A Skoda Fabiába szintén szívó 3 hengeres motor választható. Az 1,2-es erőforrás 70 lóerőt produkál, ami 14,9 másodperces 100-as sprinthez segíti az autót. A gyár szerint 5,5 liter az átlagfogyasztása az autónak. És itt van még a Toyota Yaris is, amiben az 1 literes benzinmotor 69 lóerőt teljesít – vagyis, ez a második leggyengébb a kategóriában. Itt sincs semmilyen feltöltő, ezért is van az, hogy 15,3 másodperc elteltével mutat 100-at a kilométeróra. Viszont a gyári adatok szerint 4,8 liter benzin is elég 100 kilométerenként.

Kis odafigyeléssel ennyi is elég a 3 hengeres motornak

Tudom, itt végig gyári adatokat adtam meg, a Peugeot-nál viszont elárulom, hogy mennyit mértem. Egy közel 200 kilométeres etap alatt, amiben az autópályát kivéve minden volt, 5,8 literre jött ki a fogyasztás. Ennél az talán még beszédesebb, hogy a fedélzeti computerben tárolt adatok szerint több mint 1000 kilométer alatt, különböző sofőröknél, eltérő vezetési stílusok mellett sem evett többet 6,9 liternél a 208-as. Szóval ennél a motornál van értelme a méretcsökkentésnek, tehát jó irányvonal. Persze ez nem jelenti azt, hogy minden autóba ilyet kéne tenni, de ebben a szegmensben szerintem az egyik legjobb választás. Egyes hírek szerint ezt is fogják turbósítani, ami újra csak felveti a kérdést: a jó fogyasztás megtartása mellett lesz erősebb? Remélem rövidesen kiderül!

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

HIRDETÉS
Ohropax

Facebook

HIRDETÉS

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: There is no connected account for the user 6812719225 Feed will not update.

HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű