Csatlakozz hozzánk

Tesztautók

Élményszán – Seat Leon ST X-Perience 2.0 TDI DSG 4Drive teszt

A Volkswagen gondolt azokra az apukákra, akik szeretik a kombikat, de nem akarnak kimaradni a legújabb SUV vásárlási trendből sem. Itt van például a Seat Leon ST X-Perience.

Közzétéve

ekkor

MPS Alkatrész 300

A kilencvenes években a Seat volt a „Volksvagány”.

Ez a reklámszlogen nagyot szólt, olyannyira, hogy a remekül hangzó szóvicc még a férfiakat sem tántorította el, hogy akár eper színű Ibizába üljenek. Mi pedig kissrácként csak csorgattuk a nyálunkat, amikor megjelentek az első hivatalos fotók a 150 lóerős, kivizöld Ibiza Cupráról, hófehér felnikkel. A hatalmas csomagtartójú Toledo a családosok, a pöttöm Arosa pedig a hölgyek egyik álomautója volt. Aztán történt valami az ezredforduló után, és a Seat elfelejtette a vagányságát, bár a Cupra csúcsragadozók azért mindig is mozgatták az emberek fantáziáját.

Érezte ezt a VW vezetősége is és ha már a spanyol márka volt a sportosság megtestesítője, az utóbbi pár évben igyekeztek olyan formájú modelleket megálmodni. Ennek köszönhetően a Seat mai kínálatában csupa merész vonalú járgány van. Ezek közül is kiemelkedő a Leon, amiből 3 és 5 ajtós vagy kombi változat is elérhető, a különlegességekre vágyó sofőröknek pedig itt van az X-Perience széria.

Nemrég kozmetikázták a Seat Leont, az új rajzolatú lámpákról a legkönnyebb felismerni az aktuális nemzedéket. Volt korábban is emelt hasmagasságú Seat, csak akkor még Freetrack-nek hívták.

Nem a spanyol viaszt találta fel a Seat, tulajdonképpen nem másról van szó, mint az Audi Allroad Quattro leszármazottjáról. Vagyis, vették az alap ST, tehát kombi Leont, megemelték 15 mm-el a hasmagasságát, aládobták az összkerékhajtást és felvértezték a belógó ágaknak vagy a parkoló autóknak jobban ellenálló fényezetlen műanyagelemekkel és Voilá!

Megszületett a Seat Leon ST X-Perience 4Drive.

Belül igazából a volán alján elhelyezett X-P, a küszöbökbe gravírozott X-Perience felirat, illetve a narancssárga cérnával varrt betétek jelzik a különleges szériát. Számos extra is van az autóban, a vezeték nélküli telefontöltőtől egészen a multimédiás fejegységig.

A motortérben viszont nincs ekkora szabadság.

Ott ugyanis a 2 literes CR család 150 vagy 184 lóerős TDI egysége választható, kizárólag összkerékhajtással. Váltóknál azért van egy kis beleszólási lehetőség, legalábbis a gyengébbik változatnál. Alapból ugyanis 6-os manuális egységet adnak az autóhoz, külön pezetáért viszont már a duplakuplungos DSG végzi helyettünk a váltásokat. A 184 lovas öngyulladóshoz azonban már csakis ezt adják.

A legerősebb, 184 lóerős, 2 literes turbódízel-motorhoz alapáron jár a DSG automataváltó. A kormány mögötti fülekkel is kapcsolható szerkezet a 150 lóerős variánshoz feláras.

Az 587 literes csomagtér nem változott a többi puttonyos Leonhoz képest, az automataváltó és a négykerékhajtás azonban jelentősen megnövelte az alaptömegét az X-Perience változatnak. Főleg a benzines változatokhoz képest tetemes a 300 kilós súlytöbblet, de a gázolajos verzióknál is 100 kilóval nehezebb ebben a konfigurációban a járgány.

Szóval a tesztautó ugyan a legcombosabb az öngyulladósok közül, viszont ez a legnehezebb variáns is egyben. Nyilván okkal feltételezhető, hogy az 1529 kilós X-Perience DSG 4Drive a leglomhább, de a valóságban és a táblázat szerint is ez a legfürgébb az összes TDI motoros Leon ST közül. A 0-100-as sprint ugyanis 7,1 másodperc alatt megvan, 28,2 szekundum után pedig túl van 1 kilométeren is. A nem összkerekes 184 lóerős változat ezt 28,4 másodperc alatt tudja, a benzines modellek közül pedig egyedül a 300 paripás Cupra veri csak oda ugyanekkora távon.

Szóval papíron remekül hasít az autó, a valóságban viszont csak azt érezni, hogy nagyon is kell ez a baromi erős dízelmotor elöl azért, hogy ez a test megmozduljon.

Szerény TDI felirat a legcombosabb 2 literes öngyulladóson. A 184 lóerő és 380 Nm azonban inkább papíron tűnik soknak, a másfél tonnás tömeg és a négykerékhajtás eléggé elvesz a motor tudásából.

Az első pár kilométer alatt kiderült tehát, hogy a méretes ménes és a kiemelkedő, 380 Nm-es forgatónyomaték kell is a sportos hatáshoz. Szerencsére nem kis járgány a Seat Leon ST amúgy sem, szóval van némi respektje az úton, így a sofőr maximum magával versenyez néha. Ez a hozzáállás viszont hamar visszájára fordulhat.

Teker ugyanis szépen az autó, de menet közben van hogy nem elég a padlóig süllyesztett gázpedál. Ilyenkor még mohóbb lesz az ember, áthúzza a váltót Sport állásba és a fedélzeti komputerben található dinamikai programot is gyorsan Sportba kapcsolja. Ettől ugyanis élesebbek lesznek a gázpedál reakciók, hamarabb visszakapcsol az automatika és még a kormányzás is pengébbre változik.

Nagy csodák azonban itt sem történnek, ugyanolyan elánnal tudunk előzni, mint azelőtt. Főleg autópályán, amikor mondjuk 130 km/h-nál kell lehagynunk az előttünk haladót, akkor tűnik kicsit szerényebbnek a ménes. Csak hogy tisztázzuk, nyugodtan besorolhatunk a belső sávba, de érezhetően kisebb mértékben nő a tempó, mint amit alacsonyabb sebességnél tapasztalhatunk. Ezt azért nem árt észben tartani, főleg, hogy a vadhajtással az 50 literes üzemanyagtartály is hamarabb kiürül.

Gyorshajtáskor felejtsük is el a középkonzolban aktiválható ECOTrainer funkciót. Ez ugyanis a gazdaságos vezetésben segít, méghozzá a folyamatosan mozgó kisautóval. Amikor távol van, jól bánunk a gázpedállal, amikor pedig majdnem kijön a kijelzőből, túl nehéz a jobb lábunk.

Ésszel hajtva viszont teljesen elég a 2 literes turbódízelmotor. Megnyugtatóak a tartalékai, ráadásul nem is eszi le a hajunkat.

Nem ritka az ötössel kezdődő fogyasztási érték, amit minden egyes utazás után meg is mutat a fedélzeti komputer. Én mondjuk jobban értékelném, ha a mindenkori átlagfogyasztást láthatnám magam előtt, de ettől még tény, az egyes útszakaszok után is érdeklődve pillantottam az egérmozira a középkonzolon vagy a számlapok között hogy lássam, mennyire voltam óvatos a gázpedállal.

Ha már a kijelzőnél tartunk, akár offroad információk is lehívhatók.

Ez annyit jelent, hogy látjuk, hány fokot fordulnak az első kerekek, milyen magasságban vagyunk és hogy milyen hőfokon dolgozik a motor. De van itt természetesen telefontükrözés funkció is, sőt, akár híreket is böngészhetünk csúcsforgalomban.

A futómű érdekes kombináció, egyszerre feszes és lágy is, ami nyilván az emelt hasmagasság miatt jött. Nem billeg, inkább kényelmesen rugózik és egyáltalán nem jön zavarba a nagy keresztbordáktól sem. A kormány pedig kifejezetten érzékeny, a legkisebb mozdulatra is azonnal indul a kocsiszekrény.

Nincsenek óriási felnik az autón, de azért a gumizás nem lesz olcsó mulatság. A 18”-os görgők ellenére nagyon kellemes a futómű karakterisztikája, a 15 mm-el megemelt hasmagasság miatt kifejezetten lágy lett.

Gondolom feltűnt, hogy az automataváltóról egy szót sem ejtettem eddig. Nos, szerintem ez az egyetlen igazán kifogásolható pontja az autónak. Pozitívuma, hogy szinte észrevétlenül kapcsolgatja a fokozatokat, még hidegen is. Tényleg csak a fordulatszámmérőn látszik, hogy váltott a szerkezet. Még a visszaváltásokkal sincs gond, általában. És ez az egyik probléma.

Kifejezetten darabos a működése a DSG-nek, amikor visszafele kell gangolgatni.

Illetve a padlógáz is meg tudja zavarni, nem mindig találja meg a megfelelő fokozatot és sokszor az előzések meg is nyúlnak emiatt. Többször is előfordult, hogy csak felbőgette a motort olyan tartományba, ahol már nincs gyorsítóképessége. Szerencsére elég hamar rájön a komputer, hogy tévesztett és gyorsan adja is a következő sebességet, de eddigre már az előzéshez is kevesebb a hely.

A másik talány számomra csúcsforgalomban volt. Ilyenkor átkapcsoltam ECO állásba a menetszabályozót, hogy ezzel is spóroljak egy kicsit. A start/stop ugyanis hamarabb leállítja a motort és a lovakat is visszafogja, araszoláskor úgysem kell 184 paripa. Azt viszont nem értem, miért kellett mindig üresbe tennie magát a váltónak, amikor leléptem a gázpedálról. Pont amikor lépésben haladunk, én szeretem kihasználni a motorféket, de így nem lehetett. Tehát állandóan a féket kellett taposni. Amint visszakapcsoltam Normál állásba, ez a jelenség megszűnt. 

Kényelmes a DSG váltó, ha pedig kedvünk szottyan, kézzel is kapcsolgathatjuk. De sajnos sok mindent meg kell szokni vele kapcsolatban, az időnként darabos visszaváltásokat, hogy néha félrekapcsol padlógázra és hogy araszoláskor üresbe teszi magát.

Másra viszont nem lehet panasz.

A beltér valóban hatalmas, gyerekekkel ennél többet nem is kívánhatunk.

Főleg a méretes puttony szimpatikus, nagyon kevés dolgot kell otthon hagyni. A hatalmas üvegtető pedig sok fényt enged be. A világos kárpit simán elnyeli a kis cipőnyomokat az első ülések háttámláján – feltéve, hogy elérik azt a csöpp emberek. Annak pedig valószínűleg mindegyik utas örül, hogy megnyugtató csend honol odabent. Hiába vágták bele az üvegkupolát, példásan masszív maradt a több mint 4,5 méter hosszú kaszni, tehát nem nyöszörög, nem cicereg semmi. Seatosoknak pedig ez nem újdonság, de nekem kifejezetten tetszett a „lebegő” külső visszapillantó tükör.

A legfontosabb kérdés, hogy mennyit kell leszurkolni az egyediségért cserébe?

Mivel elég magas felszereltségű az X-Perience változat, ezért nyilván a pénztárcát is jobban ki kéne nyitni. Ám jelenleg nincs hazai ára a modellnek, mivel még hiányoznak hozzá a WLTP adatok, tehát az új mérés szerinti fogyasztás- és károsanyagkibocsátási információk. A frissítés előtt azonban több mint 10 millió szerepelt az árcédulán, szóval ez is lehet az oka annak, hogy nem jön velünk szembe nap mint nap egy ilyen Leon. És ettől még különlegesebb ez a széria.

Szóval, ha a divatnak megfelelően magas építésű járgány kéne, de az asszony meggyőzhető egy formás kombival is, nos, itt egy remek példa.

Magyarországon csak a 150, vagy a 184 lóerős 2 literes turbódízellel lehet megvenni a Seat Leon ST X-Perience-t. Külföldön az 1.8-as TSI motorral is árulják.

Műszaki adatok: Seat Leon ST X-Perience 2.0 TDI DSG 4Drive

1968 cm³
184 LE/3500-4000 min
380 Nm/1750-3250 min

hosszúság: 4543 mm
szélesség: 1816 mm
magasság: 1481 mm
tengelytáv: 2630 mm
csomagtér: 587 l/1470 l
üzemanyagtartály: 50 l
menetkész tömeg: 1529 kg
megengedett össztömeg: 2050 kg

végsebesség: 224 km/h
gyorsulás (0-100 km/h): 7,1 s

fogyasztás városban (l/100 km): 6,1
fogyasztás városon kívül (l/100 km): 5,0
kombinált fogyasztás (l/100 km): 5,4
kombinált szén-dioxid kibocsátás (g/km): 139
tesztfogyasztás (l/100 km): 5,4
környezetvédelmi besorolás: EURO 6

alapár: 5.864.140 Ft (Seat Leon ST 1.0 TSI Reference)
tesztelt modell alapára: jelenleg nincs hazai ára a modellnek

Hozzászólások

komment

HIRDETÉS

Facebook

HIRDETÉS

Instagrm

HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Támogatás




Népszerű