Csatlakozz hozzánk
Halálos Iramban

Hírek

Jogos-e a benzinpara – mihez kezdjünk az E10-es üzemanyaggal?

Közzétéve

ekkor

Hosszú hetek óta pörög itthon az E10-es üzemanyaggal kapcsolatos téma, és számos oldaláról próbálták megközelíteni azokat a kérdéseket, amik a legtöbb, korosodó autót használó tulajdonost foglalkoztatják. Tankolhatunk-e az új benzinből? Rémisztgetés, túlféltés, vagy jogos aggodalom? Milyen károkat okozhat az E10 és miért?

Ilyen és ehhez hasonló felütésekkel találkozhattunk, no meg persze konteókkal, amik a régi autók lassú, kényszerű kivéreztetéséről szólnak. Próbáltunk néhány támpontot állítani, mert a nagy E10-információdömpingben lehet, hogy pont a lényeg veszik el.

De mi az az E10 és miért kell ezt tankolni?

A kérdés nem új, nagyon nem. Az EU által meghatározott megújuló energia irányelv már 8-9 évvel ezelőtt is komoly felvetéseket és botrányokat generált, főleg Németországban, ahol a nehezén túlesve gyorsan be is vezették a magasabb etanoltartalmú benzint. Nem úgy hazánkban, ahol idáig elegendő volt az 5%-os küszöböt tartani. Ám mivel az EU 2020-ra a közlekedési szektorra magasabb bioüzemanyag-részarány elérését írta elő, így eddig lehetett húzni a dolgot. Az sem mellékes, hogy a 2010-es évek közepén lejtmenetbe kerülő etanolipart ez a lépés kontinensszerte megerősítheti.

Volt egyszer egy E85

A 2010-es évek elején a magas benzinárakat megelégelve az autós társadalom egy része kísérletezni kezdett az E85-ös üzemanyaggal. Ugyan néhány autógyártó is felismerte az ebben rejlő lehetőséget – készültek E85-re optimalizált modellek -, de az átlagember lelkesedése ettől jóval komolyabb volt. Voltak, akik átalakítóval próbálkoztak, mások inkább a benzin/etanol mixet próbálták ki. Kellő matekolással, arányok betartásával nem igazán voltak jellemzőek problémák, bár a többletfogyasztással számolni kellett. Aztán 2016-ban ahogy jött, úgy el is tűnt az E85…de mi a helyzet az E10-zel?

 

Okozhat-e problémákat az új benzin az autókban?

Ezzel kapcsolatosan volt a legtöbb kérdőjel és rémhírkeltés, kattintáscsalogató címek tömkelege, és a többi. Azt eddig is tudtuk, hogy az újabb autók nem veszélyeztetettek, a régebbiekről meg itt tájékozódhatunk – bár az évjáratváltásoknál ebben a listában is vannak érdekességek. Teljesen szubjektív vélemény, de a mostani arányszám-emelésnek (legalább 6,1% etanolarány) várhatóan nagyobb lesz a füstje, mint a lángja.

Persze okozhat gondot az alkohol, mivel korrozív, jobban oldja a lerakódásokat, és megköti a vizet, valamint a gumitömítéseket is rongálja, de érdemes elolvasni ezt a korábbi Autótechnika-cikket, ami egy német példával tökéletesen rávilágít arra, hogy mennyire voltak az ebből fakadó hibák jellemzőek.

Hirtelen és radikális hibáktól nem kell félni, azt azonban hasznos lehet fejben tartani, hogy az E10-es benzinnel sem ajánlott hosszabb időszakokra letámasztani az autót, néhány hónap alatt ugyanis az üzemanyag gyakorlatilag „megromlik”, az olefintartalom miatt pedig kocsonyásodás is felléphet. Ilyen esetekben egyébként az üzemanyag stabilizálók segíthetnek.

Eljöhet a prémium üzemanyagok ideje?

Nem feltétlenül. Mivel jelentős az árkülönbség az E10-eshez képest, ezért sokak számára nem lesz járható út, hogy ezentúl biztos ami biztos alapon, állandó jelleggel prémiumot tankoljanak. Viszont érdemes néha ezzel is itatni az autót (vagy éppen keverve), mert a drágább benzin továbbra is E5-ös maradt. Ami azonban joggal várható, hogy a hírek hatására a prémiumok értékesítési százalékai további növekedésnek indulhatnak.

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

HIRDETÉS
Siren7

Facebook

HIRDETÉS

Instagram

HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű