Csatlakozz hozzánk

Műhely

Ezeröcsi második élete

Mai mesénknek két hőse van: egy régi álmát megvalósítani akaró srác és egy öreg Zsiguli. Egymásra találásuk történetét olvashatjátok.

Közzétéve

ekkor

B. harmincas budapesti srác, rendes munkával, családdal, hétköznapi járós F Astrával. Pár évvel ezelőtt, egyik barátja Wartburgjait látva kezdett azon gondolkodni, hogy az ő lelkének is jót tenne, ha néhanapján átülhetne valamilyen játszós autóba. Mivel a dolog szerelés részéhez nem igazán volt még kellő tapasztalata és körültekintő ember lévén azt is tudta, hogy egy ritkább típus helyreállítása-fenntartása gyorsan kedvét szegheti a kezdő nosztalgiaautósnak, birtoklási vágya egyre inkább a keleti autókra, egészen pontosan a Zsigulikra kezdett összpontosulni.

2101. Mindenki nagy kedvence volt, de még most is sok van belőle. Inkább jöjjön egy másik típus.

B. családjában annak idején több 2101-es és 2102-es is megfordult, sőt a nagyszülőké lejárt forgalmival még meg is volt valahol, így először arra gondolt, hogy azt az autót kellene feltámasztani.
Elgondolását azonban megcsáklyázta egy masszív betonkerítés, amin a szerencsétlen Zsiguli tisztázatlan körülmények között fennakadt, ezzel végleg kilehelve lelkét. Barátja, aki annak idején a „régi autós” bogarat fülébe csempészte ekkor azt javasolta, hogy a még mindig gyakori ezerkettesek-ezerhármasok helyett inkább egy ritkább típust, a gyári keresztségben 2103-as nevet kapó ezerötszázast kellene beterelnie egyelőre szintén nem létező garázsába.

Ezután hosszabb időre jegelődött a terv, csak a haver küldözgette szorgalmasan a neten felbukkanó hirdetéseket, mindenféle hangzatos megjegyzésekkel fűszerezve. De az autók vagy túlárazottnak, vagy menthetetlenül rozsdásnak bizonyultak, esetleg azok az apró, de annál fontosabb kiegészítők hiányoztak róluk, amelyek megkülönböztetik a jó veteránalapot egy napi használatú régi autótól.
Telt-múlt az idő, mígnem egy napon egy homályos fotóval illusztrált hirdetés landolt B. postaládájában. A közeli cím, ritka szín, kedvezőnek tűnő ár hármas kombinációja végre hatott, hősünk izgatottan hívta barátját: holnap elmegyünk megnézni az Ezeröcsit?

Ebből a nézetből lehet leginkább beleszeretni a típusba.

A Zsiga garázsban állt, négy éve lejárt műszakival, de jó akkuval. A tulaj elmondta, hogy a kocsit egyszer megpróbálták ellopni, ennek során kénsavat öntöttek a hátsó ülésre, amit így sajnos ki kellett cserélni.
Első –kellemes- meglepetésként azzal szembesültek, hogy az autó a hirdetéssel szemben nem 80-as, hanem négy évvel korábbi, 1976. augusztusi évjáratú, így az első magyarországi ezerötösök egyike. A tulajdonos elmondta, hogy a kocsi első tulajdonosa kommunista rendőrcsalád volt, akik nyilván kivételezettként jutottak a hajdan Mercedeseknek kijáró presztízzsel bíró ikerlámpáshoz.
A számok ellenőrzése után, a poros ablakon át a beltérbe pillantva elakadt a lélegzetük: az autó kárpitozása meglehetősen ritka színű, a gyári szlengben „diplomata kék” volt.

A kék belső a 2103-nál afféle Szent Grál: hozzánk nemigen jutott ilyen, inkább Nyugatra vitték az oroszok.

A motortérben egyből kiszúrták, hogy a tejeszacskónak nevezett ablakmosófolyadék-tartót szerencsére nem cserélték műanyag tartályra, sőt a korai modellekre jellemző, lábbal működtethető ablakmosó berendezés is a helyén volt, mi több, működött is. A motorolaj színe szép, aranysárga, a nívópálca maximumáig. A nehezen beszerezhető küszöbborító és kerékív-díszlécek épen, a helyükön voltak, a lökhárítót rögzítő csavar levételekor viszont valaki beleflexelt a krómozásba. Az első sárvédők sarkait üvegszállal javították, majd színre lettek mázolva. Az autó tulajdonosa állagmegóvás céljából a teljes karosszériát kékre festette, szivacshengerrel, ami meglepő módon két előnnyel is járt. Az egykomponensű Trinát egyrészt valamelyest konzerválta a karosszériát, másrészt az addigi érdeklődők kivétel nélkül visszariadtak a helyszíni szemlétől, miután telefonos érdeklődésükre a tulaj beszámolt nekik a nem mindennapi húzásról.

Itt már látszott, hogy jó lesz, gyárias motortér, jó sok olajsárral, tejeszacskó a helyén: nem lett a tuning áldozata.

A próbaúthoz egy kisebb dombot kellett ellapátolni a garázs elől (szegény ember rablásgátlója) de örömmel látták, hogy az elsőre induló motor némi melegítés után a meredek lejtőn való feltolatás ellenére sem fullad – a tulaj első kiállási kísérletének végül kis híján a kertkapu esett áldozatául. Hosszas navigálás után sikerült a kiállás: jöhet a próbaút!

Az autó szépen gyorsult, úttartása megfelelő volt, sima úton vészfékezve sem húzott félre a kormány, melynek holtjátéka a megengedhető szinten belül maradt. A legendásan pontos VAZ-váltóra sem lehetett panasz. Mivel az autónak nem volt műszaki vizsgája, a tulaj először vonakodott átengedni a volánt, de be kellett látnia, hogy senkinek nem fogja tudni eladni portékáját, ha nem engedi vezetni az érdeklődőket. Az öt kilométeres próbautat követően aknára (na jó, egy kibetonozott vízelvezető árok fölé) álltak a 2103-assal és fejlámpával világítva alulról kezdték vizsgálgatni. Az látszott, hogy az első taposólemezek már voltak javítva, utána szerencsére alvázvédővel kezelték a fenéklemezt. Itt-ott már átrohadt az autó alja, de a kasztni még közel sem volt porhanyós. A bal féltengelytokból olaj szivárgott, szimmering problémát sejtetve és a meglehetősen olajsáros olajteknő illesztése körül is látszott némi friss olajfolyás. A gumiabroncsokon természetellenes kopás nem volt, bár futásprobléma már a próbaúton sem jelentkezett. A kipufogódobok nem voltak túl jó szőrben, a kifújások körül fekete korom ült ki a rozsdás felületre.

Miután B. barátja megosztotta felfedezéseit, félrevonultak, hogy eldöntsék, mi legyen. A száznyolcvanezres irányár a látottak fényében kedvezőnek tűnt, de egy kis diszkontot azért szerettek volna. A tulaj viszont meglepőt húzott: kérés nélkül lealkudott egy huszast az árból! B. enyhén pofátlan haverja szeretett volna még egy kis kedvezményt elérni, arra viszont a Lada gazdája már csak a jobbját nyújtotta: viszontlátásra! B. erre gyorsan azt mondta, hogy neki megéri az autó a százhatvanat, ezzel pedig megköttetett az üzlet.

A következő részben a hibák feltárásával indul el a felújítás…

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

HIRDETÉS

Facebook

HIRDETÉS

Instagrm

HIRDETÉS

Támogatás




Népszerű