Csatlakozz hozzánk
Volvo Galéria

Műhely

Hallottátok már a Toyota hidrogén üzemű versenymotorjának hangját

Közzétéve

ekkor

Már javában zajlanak a Toyota hidrogén üzemre átállított belső égésű versenymotorjának tesztjei. A japán Super Taikyu széria május végi, 24 órás futamán rajthoz álló, speciálisan felkészített Corolla pilótája egy videóban világított rá a technológiából eredő különbségekre.

A Toyota idén április végén jelentette be, hogy kifejlesztett egy sűrített hidrogén üzemű belső égésű motort, amelyet élesben, a márka szerteágazó motorsport-tevékenységeinek keretében fog tesztelni. A háromhengeres erőforrás alapjaiban megegyezik azzal az 1,6 literes turbómotorral, amely a 2020 januárjában bemutatott, tavaly ősz óta forgalmazott Toyota GR Yaris fedélzetén debütált. Mivel ezt az eredetileg 261 lóerős blokkot (ahogy a GR Yaris egészét is) eleve versenycélokra fejlesztették, nem meglepő, hogy a különlegesen átépített blokk a motorsportban kezdheti meg pályafutását – igaz, nem egy GR Yaris, hanem egy Corolla Sport versenyautó orrában.

A projektet Koji Sato, a Toyota Gazoo Racing elnöke indította útjára, aki 2016 óta dolgozik a hidrogén üzemű belső égésű motortechnológia tökéletesítésén. A fejlesztés 2020-ban kapcsolt magasabb sebességfokozatba, amikor Sato-szan megmutatta a prototípust a japán Super Taikyu szériában GR Yaris-okkal versenyző Toyota Rookie Racing csapat tulajdonosának. „Építsünk ebből versenyautót!” – kiáltott fel azonban a csapatfőnök, akit a bennfentesek Morizóként, a nagyvilág pedig Akio Toyodaként, a Toyota Corporation elnökeként ismer, így szavait késlekedés nélkül követték a tettek.

A fejlesztést a Rookie Racing stábja vállalta magára. Az autó a Super Taikyu széria presztízsfutamán, a Fuji Speedway-en megrendezésre kerülő 24 órás versenyen debütál – azért, mert Akio Toyoda szerint egy 3 vagy 5 órás futamon nem lehet kellőképpen megterhelni a technológiát ahhoz, hogy kiderüljenek a gyengéi. Ahogyan Koji Sato fogalmazott: „Amikor utcai autót építünk, az a lényeg, hogy megbízhatóra tervezzük. Egy versenyautónál fordítva van: addig kell hajtani, amíg le nem robban, és akkor látjuk a határait.”

Hiába megbízható vagy környezetbarát persze egy versenymotor (a hidrogén üzemű belső égésű motor minimális nitrogén-oxid kibocsátása, valamint a működés során elhasználódó motorolaj kivételével teljesen emissziómentesen üzemel), ha teljesítményében, vezethetőségében nem kellően ütőképes. Az első tapasztalatok szerint azonban erről szó sincs: Hiroaki Ishiura tesztpilóta szerint a prototípus pontosan ugyanúgy vezethető, mint bármely hagyományos versenyautó, és ha nem tudta volna, nem mondta volna meg, hogy nem benzinmotoros autóban ül.

Ezt az érzést erősíti a motorhang is: bármilyen meglepő, a tesztpályán rögzített videó tanúsága szerint egyáltalán nincs eltérés a benzin és a hidrogén üzemű belső égésű motorok akusztikus élménye között. Ez pedig nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a Toyota tisztábbá tegye a motorsportot, hiszen itt nem lehet panasz a motorhangra – nem úgy, mint az elektromos versenyautók futamain.

A hidrogén nagy előnye a benzinnel szemben, hogy az égése mintegy nyolcszor gyorsabban megy végbe, ami különösen a kis fordulatszámról indított gyorsulás során jelent előnyt. A motorteljesítmény az előzetes várakozások szerint megfelel a benzinüzemű motorénak. Ugyanakkor az intenzív égés nagyobb nyomást és magasabb hőmérsékletet is eredményez, ami különleges kihívásokat támaszt a fejlesztőkkel szemben.

Ezért is pakolják meg mérőműszerekkel a 24 órás futamra készülő Corollát. A diagnosztikai berendezések jelentős tömege ugyanúgy valószínűtlenné teszi, hogy az űrtechnológiát alkalmazó Toyota dobogós helyen zárja a kíméletlen versenyt, ahogy a beépített hidrogén-tartályok viszonylag csekély kapacitása is.

Morizo arra készül, hogy gyakrabban kell kiállniuk a boxba, ami leginkább a szerelők miatt aggasztja a csapatfőnököt, hiszen kevesebb idejük lesz pihenni. A csapat a tervek szerint a szokásos pilótákat veti be a versenyen, így maga Akio Toyoda is a volánhoz ül majd. „Az emberekben egy részében még él az a tévhit, hogy a hidrogén nem biztonságos. Részben ezért is veszek részt pilótaként ezen a futamon, hogy bebizonyítsam: egyáltalán nincs okunk félni a hidrogéntől.”

Fotók: Toyota, N-Rak Photo Agency
Videó: Toyota Times

via Smartermedia

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

HIRDETÉS
FANTIC E-BIKE

Facebook

Instagram

Használt Zoét szabad-e? Előnyök és buktatók videóbemutatónkban. Írott teszt rövidesen! ➡️ tesztauto.hu #renault #renaultzoe  #renaultzoe⚡️ #elektromosauto #evcar #hungary #hasznaltauto #usedcar #mik #magyarig #instahun #carstagram #carphotography #carphoto #tesztautohu #canon #followus
Használt Zoét szabad-e? Előnyök és buktatók videóbemutatónkban. Írott teszt rövidesen! ➡️ tesztauto.hu #renault #renaultzoe #renaultzoe⚡️ #elektromosauto #evcar #hungary #hasznaltauto #usedcar #mik #magyarig #instahun #carstagram #carphotography #carphoto #tesztautohu #canon #followus
2 hét ago
View on Instagram |
1/9
Az elsők között tesztelhettük a Volvo XC40 tisztán elektromos változatát! Hamarosan olvashattok róla a @tesztauto.hu -n! 🇸🇪🇭🇺 #volvo #xc40recharge #tesztautohu #carphotography #mik #hungary #magyarig #instacars #evcar #carstagram #elektromosauto #2021 #newcar #volvoev #followus
Az elsők között tesztelhettük a Volvo XC40 tisztán elektromos változatát! Hamarosan olvashattok róla a @tesztauto.hu -n! 🇸🇪🇭🇺 #volvo #xc40recharge #tesztautohu #carphotography #mik #hungary #magyarig #instacars #evcar #carstagram #elektromosauto #2021 #newcar #volvoev #followus
3 hét ago
View on Instagram |
2/9
Elég brutál lett az Audi Skysphere koncepció. 😳 #audi #skysphere #concept #mik #magyarig #carstagram #conceptcar #tesztautohu #carphotography
Elég brutál lett az Audi Skysphere koncepció. 😳 #audi #skysphere #concept #mik #magyarig #carstagram #conceptcar #tesztautohu #carphotography
1 hónappal ago
View on Instagram |
3/9
A valaha készült egyik legszebb VW! Nálunk már begyűjtötte az elismerő pillantásokat, most rajtatok a sor, hogy beszerezzétek a Deagostini legújabb sorozatának egyik gyöngyszemét, a Karmann Ghiát, 1:43-as méretarányban! Részletek a tesztauto.hu címlapján! #deagostini #volkswagen #karmannghia #vwkarmannghia #oldtimer #diecast #fémmodell #mik #ikozosseg#hobby #hungary @deagostini_official
A valaha készült egyik legszebb VW! Nálunk már begyűjtötte az elismerő pillantásokat, most rajtatok a sor, hogy beszerezzétek a Deagostini legújabb sorozatának egyik gyöngyszemét, a Karmann Ghiát, 1:43-as méretarányban! Részletek a tesztauto.hu címlapján! #deagostini #volkswagen #karmannghia #vwkarmannghia #oldtimer #diecast #fémmodell #mik #ikozosseg#hobby #hungary @deagostini_official
2 hónappal ago
View on Instagram |
4/9
Ilyen egy Honda-belső, 2021-ben. Tágas, modern, átlátható. #honda #crv #suv #blackedition #teszt #mik #magyarig #instahun #carstagram #carphoto #interior
Ilyen egy Honda-belső, 2021-ben. Tágas, modern, átlátható. #honda #crv #suv #blackedition #teszt #mik #magyarig #instahun #carstagram #carphoto #interior
2 hónappal ago
View on Instagram |
5/9
Idén ismét találkozhattak az Alfák szerelmesei. 😍 @alfacity_hu #alfaromeo #hungary #meeting #carstagram #2021 #mik #magyarinsta #carphoto #classiccars #alfa4c
Idén ismét találkozhattak az Alfák szerelmesei. 😍 @alfacity_hu #alfaromeo #hungary #meeting #carstagram #2021 #mik #magyarinsta #carphoto #classiccars #alfa4c
Idén ismét találkozhattak az Alfák szerelmesei. 😍 @alfacity_hu #alfaromeo #hungary #meeting #carstagram #2021 #mik #magyarinsta #carphoto #classiccars #alfa4c
Idén ismét találkozhattak az Alfák szerelmesei. 😍 @alfacity_hu #alfaromeo #hungary #meeting #carstagram #2021 #mik #magyarinsta #carphoto #classiccars #alfa4c
2 hónappal ago
View on Instagram |
6/9
Alaposan átalakult az Opel Astra! Hogy tetszik? #carphoto #opel #opelastra #vizor #2021 #újautó #nextgen #mik #magyarig #instahun #ᴄᴀʀsᴛᴀɢʀᴀᴍ
Alaposan átalakult az Opel Astra! Hogy tetszik? #carphoto #opel #opelastra #vizor #2021 #újautó #nextgen #mik #magyarig #instahun #ᴄᴀʀsᴛᴀɢʀᴀᴍ
Alaposan átalakult az Opel Astra! Hogy tetszik? #carphoto #opel #opelastra #vizor #2021 #újautó #nextgen #mik #magyarig #instahun #ᴄᴀʀsᴛᴀɢʀᴀᴍ
Alaposan átalakult az Opel Astra! Hogy tetszik? #carphoto #opel #opelastra #vizor #2021 #újautó #nextgen #mik #magyarig #instahun #ᴄᴀʀsᴛᴀɢʀᴀᴍ
2 hónappal ago
View on Instagram |
7/9
Klasszikus darabbal bővült a gyűjteményünk! Már rendelhető a Deagostini Volkswagen-sorozata. #vw #volkswagen #deagostini #modell #diecast #diecastcollector  #diecastphotography #tesztautohu #gyűjtemény #vwgolfgti #classiccar #1978 #magyarig #instacars
Klasszikus darabbal bővült a gyűjteményünk! Már rendelhető a Deagostini Volkswagen-sorozata. #vw #volkswagen #deagostini #modell #diecast #diecastcollector  #diecastphotography #tesztautohu #gyűjtemény #vwgolfgti #classiccar #1978 #magyarig #instacars
Klasszikus darabbal bővült a gyűjteményünk! Már rendelhető a Deagostini Volkswagen-sorozata. #vw #volkswagen #deagostini #modell #diecast #diecastcollector #diecastphotography #tesztautohu #gyűjtemény #vwgolfgti #classiccar #1978 #magyarig #instacars
2 hónappal ago
View on Instagram |
8/9
Pók a falon!
@monsterenergy #walkonthewall #rideonthewall #impossible #tesztauto #autoteszt
Pók a falon! @monsterenergy #walkonthewall #rideonthewall #impossible #tesztauto #autoteszt
2 hónappal ago
View on Instagram |
9/9
HIRDETÉS
Volvo 300×250
HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű