Csatlakozz hozzánk
Volvo Galéria

Műhely

Katalizátor – vele vagy nélküle?

A katalizátor az autó fontos része, hatalmas szerepe a káros anyagkibocsátás csökkentésében. Ennek ellenére sokan elgondolkoznak azon, hogy inkább kiszerelik az autóból.

Közzétéve

ekkor

A kiszerelésnek leginkább pénzügyi okai vannak, ugyanis egy katalizátor alsó hangon is 70.000 Forint magasságában kezdődik, a határ pedig a csillagos ég. Leszögezhetjük tehát, hogy a katalizátor nem tartozik az olcsó alkatrészek közé, aminek az is az oka, hogy az egyik fő összetevője közel 8000 Forintba kerül grammonként. Ez nem más, mint a palládium.

A katalizátorban található nemesfémek alapvetően sosem voltak olcsók, de az elmúlt években tovább drágultak, előfordult olyan időszak is, amikor a palládium drágább volt, mint a platina. Emiatt pedig a katalizátor csere mindig is egy nagy mumus lesz az autósok számára. A kiszerelés azonban egyáltalán nem jó megoldás. Egyrészt azért, mert így a káros anyagkibocsátást nem szűri semmi, és meglehetősen környezetszennyező így közlekedni az autóval. Másrészt a műszaki vizsgán sem fog átmenni az autónk, mivel a katalizátor kötelező elem. De mit tehetünk azért, hogy olcsóbban megússzuk, ha leromlik a katalizátor?

Miért van a katalizátor az autóban?

Először is érdemes pontosan tisztázni, miért is van az autóban ez az alkatrész, és miért is olyan fontos, hogy benne is maradjon. Az talán nyilvánvaló, hogy a káros anyagok megszűrése a cél, melyek környezetvédelmi szempontból fontosak. Az első katalizátorok Amerikában jelentek meg, és oxidációs elven működtek. Csak a szénhidrogént és a szén-monoxidot alakították át, vízgőzt és dioxidot csináltak belőlük. A mai katalizátorok azonban már a nitrogén-oxidok redukcióját is elvégzik, így még hatékonyabbak.

A kipufogógáz megszűrése és a káros anyagkibocsájtás csökkentése fontos szempont, főleg, hogy a környezetvédelem egyre nagyobb hangsúlyt kap manapság. Ugyanakkor az is tény, hogy a legmodernebb katalizátorok sem végeznek tökéletes munkát, vagyis még így is jut káros anyag a légkörbe. Viszont, ha ez az alkatrész nincs az autónkban, akkor jóval több jut, így semmiképp sem szabad kiszerelni, csak azért, hogy spórolhassunk. Egyébként sem a csere az egyetlen megoldás, ha tönkre megy a katalizátor.

Megéri tisztítani a katalizátort?

Amikor a katalizátorral valami gond van, mindenképp érdemes utána járni a problémának, ugyanis nem biztos, hogy a csere az egyetlen szóba jöhető megoldás. A helytelen levegő-üzemanyag keverék és a gyújtógyertyák meghibásodása is okozhat gondot a katalizátorban, így ha ezt a problémát megszüntetjük, akkor a katalizátor is megmenthető lehet. A gyújtógyertyák ellenőrzése fontos lépés, ha a katalizátor épségét megóvhassuk. Ha azonban a katalizátort nem éri fizikai sérülés, tehát ép, akkor a tisztítás is szóba jöhet.

A katalizátor tisztítását már számos cég elvégzi, ami jóval olcsóbb, mint a csere. Természetesen ez sem végeleges megoldás, de több hónapot, akár éveket is nyerhetünk, mire valóban cserére kerül a sor. A tisztított katalizátor átmegy a műszaki vizsgán, így emiatt sem kell aggódnunk. A tisztítást sose próbáljuk magunk elvégezni, mindig bízzuk szakértőkre ezt a feladatot. Ha nem így teszünk, akkor lehet, hogy végleg tönkre tesszük az alkatrészt, és akkor a csere elkerülhetetlen lesz.

Amikor csak a csere jöhet szóba

Vannak azonban olyan esetek, amikor nincs más megoldás, mint kicserélni a katalizátort. Katalizátorból rengetegféle van. Hogy milyen kell az autónkba, és hogy mennyibe fog kerülni, azt az autónk márkája és típusa nagyban meghatározza. Érdemes megbízható alkatrészboltból vásárolni, mint a Fékmester autóalkatrész webáruház, ahol katalizátorok széles választékát találjuk, és még szűrni is tudunk az autónk fajtájára és típusára, ami nagy segítségünkre lesz a választásban.

Amennyiben nem tudunk dönteni, bízzuk szakértőkre a dolgot, vagy kérjünk segítséget. A katalizátorok ára eltérő, de mindig az alapján döntsünk, hogy milyen fajta való az autónkba, mert ha olyat választunk, ami olcsóbb ugyan, de nem kompatibilis, az vagy be sem szerelhető az autónkba, vagy ha mégis, hosszú távon problémákat fog okozni.

Támogatott tartalom (x)

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

HIRDETÉS
FANTIC E-BIKE

Facebook

Instagram

HIRDETÉS
Volvo 300×250
HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű