Csatlakozz hozzánk

Műhely

Szervizek háborúja I.

Márka-vagy magánszerviz? Régóta létező dilemma, amely mardossa minden autótulajdonos lelkét, de most induló sorozatunkban megpróbálunk segíteni ennek eldöntésében! Árakat vadászunk, szervizeket zaklatunk, összehasonlítunk, csakhogy tisztább képet adhassunk olvasóinknak!

Közzétéve

ekkor

MPS Alkatrész 300

A 2008-as válság okozta sokk alapjaiban rázta meg az autóipart, amely azóta sem tért magához. A hitelek bedőlése nem teszi lehetővé az új járművek vásárlását, sőt, már az is komoly teher a tulajdonosoknak, hogy a meglévő autójukat fenntartsák/karbantartsák. Elmúltak már azok az idők, amikor három év után a hitel meghosszabbításával vagy egyéb pénzügyi konstrukció keretein belül lecserélték az emberek a járgányaikat. Manapság már inkább a meglévő kedvencet próbálják életben tartani, még akkor is, ha kicsit idősebb is a kocsi. De abból a szempontból teljesen mindegy, hogy fiatal vagy öreg a gépjármű, karbantartást, szervizt mindegyik igényel. Igen ám, de nagy kérdés, hogy márkaszervizben szereltessük féltett kincsünket vagy pedig egy magáncégnél javítassuk? Tapasztalataim alapján mindkettőtől tartanak az emberek, hozzáteszem, teljes joggal. És hogy miért? Nos, a magáncég esetén azért, mert rengeteg a kókler, aki ugyan pár ezer forintért elvállalja adott kocsi javítását, de nincs meg hozzá a szakértelme vagy nem rendelkezik megfelelő szerszámokkal, gépekkel, szoftverekkel, esetleg mindkettő. Ilyenkor borítékolható az előre vállalt határidő csúszása és a többletköltség a szakszerűtlen javítás miatt.

Az érem másik oldala viszont a szakszerviz, ahol csillog-villog minden, de még a lélegzetvételt is felszámolják. Mert bizony láttam olyan márkaszerviz által kiállított számlát, ahol 2500 forintot számláztak ki az autó felemeléséért és 2500 forintot a leengedéséért!!!! Ami ugye egy vicc. Ezen felül a rezsióradíjak is megduplázódnak, néhol megtriplázódnak egy magánműhely óradíjaihoz képest. Épp ezért indítjuk útjára sorozatunkat, ami havi rendszerességgel jelentkezik az oldalon és megpróbálunk objektív képet adni egy-egy szerelés/karbantartás költségeiről adott járműveknél. Kezdjük a legegyszerűbbel, amely azonban minden autót érint, az olajcserével. Adott két kocsi, két kategóriából; egy 2002-es Opel Vectra B Caravan 1.6-os, 101 lóerős benzines erőforrással és egy 2005-ös Suzuki Ignis 1.3-as, 93 lóerős benzines motorral, amelyek már az idősebb korosztályt képviselik. Manapság a gyár által megadott olajcsere periódusok nagyon kitolódtak, aminek még véletlenül se higgyünk! A dízelmotorok 15-20 ezer, a benzinesek 20-25 ezer, némely esetben 30 ezer kilométeres futása egy olajjal minden, csak nem a motor barátja. A 80-as években általánosan 7500 km-t adtak a diesel motorokra, a benzines motorokra pedig 10000 km volt jellemző.

Manapság a gépjárműgyártók közti versenyszellem hatására a specifikációk sokszor indokolatlanul hosszú olajcsere periódust határoznak meg. Ehhez drága hosszúfutású olajokat írnak elő, de még ezekkel is csak hosszútávú -autópálya- használatban lehet a motor károsodása nélkül kiautózni az előírt periódust, annál is inkább, mert annyival nem lettek jobb minőségűek az olajok, a motorok viszont kényesebbek lettek többek között a részecskeszűrők, az EGR szelep illetve a változó-és kis ellenállású turbók használata miatt. Sokszor elő szokott fordulni az a kérdés, hogy a gépkocsi tulajdonos viheti-e az alkatrészeket, illetve a kenőanyagot? A rövid válasz igen, a gazdi minden joga megvan hozzá, hogy az általa választott alkatrészeket tegye bele a szerelő az autójába. A hosszabb válasz már az, hogy a szervizek nem szeretik, ha hozott anyagból dolgoznak, mert profittól esnek el, amit esetleg a munkadíj megállapításánál beleszámítanak. Ugyanis MINDEN szerviz kisebb-nagyobb kedvezményt kap az alkatrészek árából, ami alapján ad egy árajánlatot a kuncsaftnak. Ha viszont a tulaj viszi a cumót, akkor ez a pénz elúszott. DE! Nagyon fontos megjegyezni, hogy a laikus autótulajdonos –de még a hozzáértő is- sokszor olyan alkatrészt kap, amely nem megfelelő esetleg nem beépíthető, mert például adott típusú és évjáratú autóba egy funkció betöltésére más-más alkotóelemet épített a gyártó vagy elnézték az üzletben a cikkszámot. Ebben az esetben kellemetlen meglepetés lehet a tulajdonosnak, hogyha a szerelő 1,5-es szorzóval dolgozik vagy felszámítja a dupla munka, illetve az álldogálás óradíját, amíg a cserealkatrész megérkezik. A műhelyek álláspontja pedig ebben az esetben teljesen érthető, hiszen amíg a gazdi, esetleg maga a szerelő a pótalkatrész után rohangál, addig a szétszedett autó lefoglal egy állást, amin nem lehet addig más szerelőmunkát végezni.

A másik kérdés, hogyha a tulajdonos viszi a kenőanyagot, akkor hogy válassza ki a megfelelőt? Nos, először is szaküzletekben meg kell tudni, hogy hány liter és milyen viszkozitású olaj használatát írja elő a gyár. A viszkozitási szám az olaj hideg-meleg folyósságát jelöli. Az olajosflakonok oldalán találhatóak ezek az értékek, amelyeket általában így jelölnek; 5W40, 10W40 stb. Minél kisebb az első szám, annál jobb az olaj hidegfolyóssága, akár -35C alatt is. Minél nagyobb a második szám, annál nagyobb az olaj hőtűrése. A gépjárműgyártói jóváhagyáson kívül két nagy olajminősítő cég jelzései találhatók meg a flakonokon. Az API az Amerikai Kőolajfeldolgozó Intézetet, az ACEA az Európai Közösség Motorgyártóinak Egyesületét jelöli. Az API megkülönböztet benzines és diesel motorolajokat. A benzinest S kezdőbetűvel jelölik a dieselt C kezdőbetűvel. A minőséget az ABC betűinek emelkedő sorrendje határozza meg. Az Európai szabvány 3 osztályba sorolja az olajokat. „A”-val benzines személygépkocsit, „B”-vel diesel személygépkocsit, „E”-vel a nehézgépjárműveket, jelöli. Az A-B-E betűk után az 1-es szám könnyűfutású energiatakarékos olajat jelent, a 2-es szám egy átlagos teljesítményű kenőanyagot, a 3-4-5-ös szám pedig mind magasabb teljesítményszintet jelöl.

Az olajcsere nem csak abból áll, hogy a szerelő leereszti az elfáradt ásványi anyagot és beletölti az újat, hanem a szűrők cseréjét is érdemes ilyenkor elvégezni. Az olajszűrőét mindenképpen, de ilyenkor ajánlott a légszűrő és a pollenszűrő „portalanítása” is. Nagy kérdés, hogy hol vásároljuk meg az alkatrészeket. Nos, a kis autósboltok csillaga leáldozott már, nagy többségük bezárt vagy pedig nem biztos, hogy olcsóbbak, mint a „nagyok”: Bárdi, Unix, Láng, Startautó. A fent említett két jármű alkatrészigényét az olajcseréhez és azok árait a Bárdinál és a Startutónál néztem meg, íme, az összehasonlító táblázat:

Opel Vectra B 1.6
Szükséges olajmennyiség: 4,0 liter
Ajánlott viszkozitás: 5W30-10W40

      Bárdi                                                             Startautó

Olajszűrő:          777 Ft-1270 Ft-ig                                          878 Ft-1270 Ft-ig      

Légszűrő:   1386 Ft-2150 Ft-ig                                       1776 Ft-3296 Ft-ig

Pollenszűrő: 1815 Ft-5039 Ft-ig                                       1594 Ft-11.360 Ft-ig

Olaj 4l 10W40: 4776 Ft-29.644 Ft-ig                                    4760 Ft-15.828 Ft-ig

Suzuki Ignis 1.3
Szükséges olajmennyiség: 3,8-4,1 liter
Ajánlott viszkozitás: 5W40-10W40

                                   Bárdi                                                              Startautó

Olajszűrő:        832 Ft-3172 Ft-ig                                           750 Ft-4999 Ft-ig

Légszűrő:                   1300 Ft-4944 Ft-ig                                        1396 Ft-9157 Ft-ig

Pollenszűrő:                3486 Ft-15.136 Ft-ig                                     1274 Ft-7260 Ft-ig

Olaj 4l 10W40:        4776 Ft-29.644 Ft-ig                                      4760 Ft-15.828 Ft-ig

Az olaj árának megállapításánál a közép-felső kategóriába tartozó Valvoline Top Gard 10W40-es kenőanyagot választottam, amelynek a fogyasztói ára négy literes kiszerelésben 8.900 forint, de természetesen mindenki másra esküszik. Az olajcsere ára nagyban függ az olajétól, amit a korrekt tájékoztatás érdekében a szervizvezetőnek/munkafelvevőnek illik közölnie valamint azt is – hogyha a szerviz adja az anyagot – akkor milyen olaj és alkatrész kerül a kocsiba! A fenti táblázat tükrében lássuk, hogy milyen ajánlatokat kaptunk a szervizektől. Az érdeklődés telefonon történt és akár a feleségem, akár jómagam tájékozódott, mindig korrekt tájékoztatást kaptunk mellébeszélés nélkül. Ugyanis arra is kíváncsiak voltunk, hogy a szerviz milyen felvilágosítást ad egy nőnek és egy férfinak, de ezen a téren semmiféle problémánk nem akadt.

Bejelentkezés Opel Vectra 1.6

Schiller Opel Márkaszerviz
Már a telefonos egyeztetés sem volt egyszerű, mert a recepciós hölgy először kapcsolta a munkafelvételt, onnan pedig átkapcsoltak az ügyben kompetens személyhez, aki nem vette fel a telefont. Többszöri hívás után végre sikerült elérni az úriembert, az ajánlat pedig 50.000 forintról szólt, amiben benne foglaltatott az olaj, az olajszűrő, a pollenszűrő, a légszűrő, a munkadíj, illetve egy átvizsgálás is, „ahol további problémák merülhetnek fel”. Arra a kérdésre, miszerint csak az olajcsere mennyibe kerülne, az ajánlat szűrők nélkül 20.000 forintról szólt.

Hollandi Autójavító Magánszerviz
Közvetlen számon lehetett érdeklődni a szervizvezetőnél, aki röviden és tömören közölte, hogy az olajjal együtt az összes szűrőt 16.000 forintért cserélné ki.

Bejelentkezés Suzuki Ignis 1.3

Dél-Pesti Suzuki Márkaszerviz
Rövid csengetés után a recepciós hölgy azonnal tudta kapcsolni az illetékes munkafelvevőt, aki kedvesen megkérdezte az autó évjáratát és a futott kilométerek számát. Ezután a kilométer adatok alapján -120.000 km- gyertyacserét és váltóolajcserét is javasolt. A gyertyacsere 6000 Ft/db illetve a váltóolaj 10.000 forint pluszköltséget jelentett volna, egyébként az olajcsere szűrőkkel együtt 50-55.000 forintba kerülne. 

Bajor Autójavító Magánszerviz
A magánszervizek előnye, hogy általában közvetlenül a főnökkel sikerül beszélni, így a kapott információk nem futnak több kézen keresztül, vagyis az esetleges félreértés drasztikusan csökkenthető. Ennél az autójavítónál is a górét sikerült elérni, aki készségesen válaszolt minden kérdésre és akinek természetes volt, hogy az olaj mellett, a szűrőket is lecseréli. Az árajánlat egyébként 18.600 forintról szólt.

Akinek bármelyik árajánlat drága, azoknak ott lehet opcióként egyes benzinkutak ingyenes olajcsere szolgáltatása, ahol viszont azt az olajat kell belerakni az autóba, amelyiket a kúton árulják. Műszaki szemmel nézve ez az olajszerviz legalja, mert egy szippantó berendezéssel kiszívják az olajbetöltő nyíláson át a régi olajat, aminek az a következménye, hogy az olajteknő alján összegyűlt trutyi nem tud távozni. Ezen felül a szűrőket nem cserélik, viszont aranyáron kapjuk meg az új kenőanyagot, ami a karterban és a régi olajszűrőben maradt használt olajjal és egyéb lerakódásokkal keveredik, ezáltal drasztikusan csökkentve az új olaj élettartamát. Tessék számolgatni, kinek mi éri meg és mi fér bele a költségvetésébe. A sorozatot egy hónap múlva folytatjuk, amikor is a fékjavítást vesszük górcső alá.

Ha a Tesztauto.hu cikkei segítettek a szolgáltatások és a járművek kiválasztásában, akkor kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a Tesztauto.hu működését. Köszönjük! 

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

HIRDETÉS

Facebook

HIRDETÉS

Instagrm

HIRDETÉS

Támogatás




Népszerű