Csatlakozz hozzánk

Műhely

Szervizek háborúja IV.

A kis gömbfejek elhanyagolásának nagy esés lehet a vége, épp ezért nagyon fontos, hogy ezt az alkatrészt komolyan vegyük. De mi is az a gömbfej?

Közzétéve

ekkor

A következő történet néhány embernek talán ismerős lehet, de majdnem biztos, hogy hallott már ilyen esetről;

Átlag Józsi egy ideje úgy autózik, hogy valami kopogást hall az első futómű felől. Kezdetben még csak kicsit lehetett hallani, mostanra viszont már állandósult ez a rendellenes hang. Főhősünk nem éppen egy műszaki zseni, nem is nagyon érdekli az autója állapota, csak az, hogy reggel el tudjon vele indulni, aztán kész. Éppen ezért nem is megy el szervizbe, csak a havertól kérdezi, hogy mi a frász baja lehet a kocsinak? A nagytudású cimbora kidülleszti mellét – hiszen ő ért hozzá- és sörszagú leheletével elegyített érces hangján azt mondja; „Biztos csak valamelyik gömbfej, de ne foglalkozz vele Józsikám, majd a műszakin úgyis ellenőrzik, addig meg kitart, bajod nem lehet belőle, csak kerüld a kátyúkat!”

Műtét alatt

Átlag Józsi erre megnyugszik, mert tényleg, az autó rövidesen megy műszakira, majd Gány Géza áttolja a vizsgán, neki úgyis van valami vizsgás haverja. Elérkezik a műszaki nagy napja, amikor is Gány Géza elviszi a kocsit, majd érvényes plecsnivel a rendszámon és a forgalmiban tér vissza. Nagy az öröm, hiszen ugyan mondták a vizsgán, hogy lóg a gömbfej, de az a három rugó, amit pluszban le kellett perkálni, orvosolta a bajt. No, így meg aztán már hozzá sem kell nyúlni a kocsihoz, mert hát levizsgázott ugye, akkor meg az jó, a vizsgás csávó is megmondta. Átlag Józsi így megnyugtatván saját lelkiismeretét tovább autózott, egészen addig a pillanatig, amíg az a szerencsétlen alsó támasztó-gömbfej ki nem lehelte a lelkét, és egy döccenés után az autó orra nem bukott.

Ez már 50 km/h-nál is kellemetlen élmény

Mert ilyenkor bizony a kerék oldalra kibukik, az autó letérdel, a tulajdonos előtt pedig lepereg élete filmje. Szép történet ugye? Nos, szerintem nem, és talán egyik volt kolleginám is önmagára ismer a történet alapján. Ugyanis a jelenség sajnos manapság is előfordul, régebben viszont nagyon sok ilyen sztorival találkoztam, illetve amikor még műszaki vizsgával is foglalkoztam, akkor a hiba feltárása után maga a tulajdonos próbált plusz pénzt kínálni, hogy valahogy átmenjen a taliga. Pedig nem érdemes ezen spórolni, mert a gömbfej egyszerű felépítésű, voltaképpen nem is drága alkatrész, de a feladata létfontosságú.

Kisebb-nagyobb, minden van itt

De mi is az a gömbfej? Alapvetően az elnevezése egyfajta gyűjtőnév, hiszen a kocsi számos pontján alkalmaznak a gyártók gömbfejeket, szerkezetüket tekintve pedig rém egyszerű alkatrész; tulajdonképpen egy gömb alakú forma, amely a hozzá passzoló ellendarabba illeszkedik. Az ellendarab belseje perselyezve van, ami régebben fém volt, de manapság a fogyasztói társadalom hatására ezeket a béléseket ma már többnyire műanyagból készítik. Bizony, a „fém a fémen” megoldás túlságosan strapabíró megoldás volt, persze csak abban az esetben, ha a két ellendarab között ízületi folyadékként elhelyezkedő kenőanyagot egy zsírzó gombon keresztül pótoltatta a lelkiismeretes gazdi.

Plasztik világba plasztik való

A futómű tekintetében alapvetően három területen alkalmazzák a gömbcsuklókat; a kormányösszekötőknél, a stabilizátoroknál, és a lengőkaroknál. A független hátsó felfüggesztéseknél is vannak gömbfejek, ám ezeknél nem jellemző az elfordulás lehetősége, mint a kormányzott első tengelynél. A legtöbbször azonban a kormányösszekötő gömbfejek és az alsó-támasztó gömbcsuklók neveit lehet hallani. Az előbbi a nevéből is adja magát, a kormányrudazat elemeit kapcsolja össze, míg utóbbi a kerékcsonk-állvány és a lengőkar kapcsolatát jelenti, a kormányzáshoz szükséges elfordulás lehetőségével. A stabilizátornál is találhatunk gömbfejeket, mind az alsó, mind pedig a felső rögzítési pontjainál, amelyek szintén elég hamar képesek elfáradni a kiváló magyar úthálózaton. Mert bizony a gömbcsuklóknak két nagy ellenségük van, mégpedig a szennyeződések és a rossz utak okozta felütések.

Ez már feladta

Ezek kíméletlenül gyilkolják ezeket az alkatrészeket, a haláltusát pedig nem sok előjel tudatja a sofőrrel, maximum annyi, hogy kopog, esetleg darál a felfüggesztés, esetleg megnő a kormány holtjátéka. Ebben az esetben érdemes azonnal szakemberhez fordulni, mert adott esetben balesetveszélyes is lehet a gömbfej meghibásodása, ami sokkal többe fog kerülni a hanyag tulajdonosnak, mint a megelőző szervizelés. Természetesen egy többlengőkaros felfüggesztésnél az alkatrész költségek tetemesek lehetnek, amire kitűnő példa az Audi A6, amelynek első futóművében oldalanként négy lengőkar van, a lengőkarokba pedig szépen bele van préselve a gömbcsukló.

Együtt a kompánia. A régieket ki, az újakat pedig csak bele kell préselni a lengőkarba

A 2000-es évek elején meglátogatta a szervizünket egy ilyen négykarikás jármű, ami pont vizsgára érkezett. Az átvizsgálás után közöltük a tulajjal a szomorú tényt, hogy mindkét oldalon cserélni kell egy-egy gömbfejet, csak úgy vizsgázhat az autó. A gazda magabiztosan kérte az árajánlatot, hogy akkor javítsuk meg a kocsit, de aztán elmúlt a magabiztossága –de a miénk is- amikor azt az információt kaptuk, hogy csak lengőkarral lehet cserélni a hibás alkatrészeket, aminek természetesen horribilis volt a vételára. Amíg a gazdit az intubációs szett behelyezése után a kollégák felmosták a padlóról, addig telefonálgattunk össze-vissza, míg végül kaptunk egy kontaktot a X. kerületi Árpa utcában, ahol vállalták a felújítást, gyakorlatilag potom pénzért. Mondjuk emiatt két napot állt az aknán szétszedve a kocsi, de gazdi örömmel vállalta ezt a kis kényelmetlenséget.

Ha cserélni kell, hát akkor cseréljük…

Adott esetben érdemes a felújításban gondolkodni, hiszen a javítási költségek típustól függően akár meg is felezhetőek, de léteznek olyan autók is, ahol a megtakarítás nagyobb mértékű is lehet. Sajnos a gömbfejcsere előbb-utóbb minden autóst utolér, mert a rossz utak bizony kicsiny hazánkban gyakrabban szedik a vámot, amit az alkatrész kereskedők kasszáinál fizetünk meg. Érdekes módon, a nagy német presztízsmárkákat hamarabb utoléri a végzet, mint mondjuk egy Suzuki Swift-et, sőt, az első generációs Skoda Octaviák futóműve is jobban bírta a kiképzést, mint a vele egykorú Audik vagy Passatok. Pedig egy ívásúak ezek a járgányok, csak kot-koda –mivel akkor még a VW konszern által levetett alkatrészeket kapta- jobban bírta a trapézos felfüggesztésével a magyar utakat, mint a konszerntárs poliplengőkarjai. Éppen ezért szokásomtól eltérően nem két autó szervizdíjait hasonlítom össze, mert azok nagyjából azonosak a gömbcsukló cserénél. Inkább nézzük meg azt, hogy több típusnál hogy alakulnak az alkatrészárak. Érdemes szemezgetni, mert elég nagy a szórás.

Típus Kormányösszekötő gömbfej ár/db Első-alsó trapézgömbfej ár/db
Suzuki Swift 1.3 (2005) 4.890-10.439 Ft 5.325-10.762 Ft
Opel Corsa 1.0 (2008) 2.277-11.031 Ft 4.324-14.440 Ft
VW Golf 1.4 (2009) 4.102-10.630 Ft 4.500-12.927 Ft
Mazda 3 1.6 (2008) 5.843-6.499 Ft 4.754-13.439 Ft
Audi A4 1.9 TDi (1999) 4.999-22.081 Ft Lengőkarral 17.638-32.581 Ft
Skoda Octavia 1.9 TDi (1999) 3.230-7.706 Ft 3.500-7.922 Ft
BMW 520d (2009) 7.169-24.318 Ft Lengőkarral 36.642-55.375 Ft

A gömbcsuklók vizsgálata kétféleképpen történhet; speciális futóművizsgáló padon, amely előre-hátra illetve oldalirányba is mozgatja a felfüggesztést, illetve az autót megemelve, a kerekeket mozgatva vizsgálja a szerelő az autót. Előbbi hatékonyabb, mert már a kisebb mértékű lógást is képes átmozgatni a pad ereje. Persze, ha már a szemrevételezés alkalmával az látszódik, hogy a gömbcsukló porvédője elszakadt, de még nem lóg a alkatrész, akkor se késlekedjünk a cseréjével, mert a bejutó szennyeződés dörzshatásának köszönhetően viszonylag hamar tönkremegy a gömbfej.

Ez egy biztos kapcsolat

Érdekesség, hogy az autón általában a jobb oldali futóműalkatrészek mennek tönkre hamarabb. Ez nem egy esetleges gyártási hibának köszönhető, hanem annak, hogy az amúgy is rossz minőségű utak jobb oldala töredezett, több kátyú alakul ki azon az oldalon és a karbantartási munkálatok alatt ezt az oldalt kevésbé tartják rendben, mint a burkolat belső részét. A gömbfejek cseréje elviekben egyszerű procedúra, de az összerohadt csavarok, a rozsda nagyon meg tudják nehezíteni a szakemberek munkáját. Ha pedig a jármű elkészült és új ízületeket kapott, akkor a használatba vétel előtt érdemes egy futóműbeállításra is áldozni, mert az új alkatrész cseréjével akármilyen precíz szerelőmunka mellett is megváltozhat a futómű geometriája. Íme, azok az értékek, amelyeket adott járműveknél beállítanak a szakemberek;

Kerékdőlés:
A kerék síkja a függőlegestől általában eltérő. A gépkocsi hossztengelyéhez képest a kerekek felső széle kifelé (pozitív) vagy befelé (negatív) dől, nagysága típusonként változik. Feladatai közé tartozik a kerékcsapágyak egyirányú támasztása (holtjáték korlátozása, csapágy terhelésének csökkentése) és csökkenteni a kormányzási nyomatékot. (Nem minden típuson állítható).

Kerékösszetartás:
Felülnézetben a kerekek egymástól mért távolsága a mellső tengely előtt és mögött nem egyezik meg. Ha a tengely előtt kisebb ez a távolság, akkor kerékösszetartásról, ha mögötte, akkor széttartásról van szó. A kerékdőlés hatására a kerekek a dőlés irányába igyekeznek elkanyarodni, és az ebből adódó igénybevételt csökkenti ill. ellensúlyozza az összetartás. A kerékösszetartás korlátozza a kormányholtjátékot, csökkenti a kerekek szétállási hajlamát, javítja a nyomtartást. Minden autón állítható, egyes típusoknál a hátsó futóművön is.

Csapterpesztés:
A csapterpesztés hatására a kerék talppontja és a (csapszeg képzeletbeli meghosszabbított felső és alsó gömbcsukló vonala) a talajon közelebb kerül egymáshoz, így a talajellenállás nyomatékának karja csökken, könnyebb lesz az elkormányzás. A csapterpesztés szögértéke mindig nagyobb, mint a kerékdőlésé, ezért kormányzáskor a jármű megemelkedik, így visszakormányzáskor a kocsi saját tömege is segíti a vezetőt a kormány visszaforgatásában. Előfordul, hogy a “csapszeg” (felső és alsó gömbfej vonal) tengelyvonala a kerék talppontján kívül metszi a talajt.

Utánfutás:
Elősegíti az egyenes úton való haladást. A csapszeg középvonalának elvi meghosszabbítása – pozitív dőlés esetén – haladáskor megelőzi a kerék talppontját, vagyis a gépkocsit mozgató erő mintegy maga után húzza a kereket. Negatív dőlésnél a kerék előzi meg az erőhatást, azaz maga után húzza az autót, ezért fordulékonyabbak az elsőkerék-meghajtású gépkocsik.

Ha beállítják, az a jó!

A futóműbeállítás manapság már többnyire precíziós lézeres műszerekkel történik, így nagyon pontosan be lehet állítani az értékeket. Érdemes a futóművet újból és újból ellenőriztetni, mert nemcsak a felfüggesztés egyes hibái derülhetnek ki, hanem a pár fok eltérés is, amit akár egy nagyobb kátyú vagy a járdázás is okozhat. 

Forrás: Wilfried Staudt: Gépjárműtechnika, KwikFit, Bárdi Autóalkatrész
További Műhely cikkek itt! Katt.

Ha a Tesztauto.hu cikkei segítettek a szolgáltatások és a járművek kiválasztásában, akkor a kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a Tesztauto.hu működését. Köszönjük!

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

HIRDETÉS

Facebook

HIRDETÉS

Instagrm

HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Támogatás




Népszerű