Csatlakozz hozzánk
Volvo Galéria

Nagyvilág

Kerékpározni nem kell félnetek jó lesz

A kerékpáros ellenőrzéseknél mindig eszembe jut János érsek kétértelmű levele, ami a Gertrúd elleni merénylet előtt született. De most akkor kerékpározzunk, vagy sem?

Közzétéve

ekkor

Mindenek előtt szögezzük le, én sokat kerékpározom, és nem célom a kerékpáros fejlődés akadályozása.

Először jöjjön egy MTI hír:

A Budapesti Rendőr-főkapitányság július 16. és 18. között különböző időszakokban a motorkerékpár-, a segédmotorkerékpár-vezetők és kerékpárosok közlekedésbiztonságának javítása érdekében tart fokozott közúti ellenőrzést – olvasható a police.hu oldalon.
A rendőrség ellenőrzi a biztonsági eszközök meglétét és használatát, valamint fellép a szabálytalanul közlekedőkkel szemben, minden esetben a hatályos jogszabályok alapján.
Ellenőrzik, a kerékpárok kötelező tartozékait, a bukósisak használatát, valamint azt, ki hajt ittas vagy bódult állapotban – írták.

Erre én azt mondom, hogy kiváló, végre a rendőrség teszi a dolgát. Kifejezetten örülnünk kellene ezeknek az ellenőrzéseknek, mert én is látom, hogy nagyon sok kerékpáros magasról tojik a KRESZ-re. Egy ideális világban ezzel el is lenne intézve az ügy.

Kerékpározni nem kell félnetek, jó lesz!

A Reginam occidere értelmezése a vesszők helyétől függ. A cím így már teljesen egyértelmű. Biciklizzünk, semmi bajunk nem lehet. Feltételezve azt, hogy mindenki hibátlan műszaki állapotú kerékpárral vág neki a városnak, és betart minden szabályt. És persze feltételezve azt is, hogy rendőrök valóban utána mennek annak a kerékpárosnak, aki áthajt a piroson, valóban leszállítják azt, aki a járdán biciklizik, és valóban megbüntetik azt, aki részeg. De nézzük meg a pesszimista olvasatot is.

Kerékpározni nem kell, félnetek jó lesz!

Bizony. Jobb félni. Elmondom azt is, hogy miért. Ehhez most a jog segítségét kérem. Van egy jó kis KRESZ-ünk, amiben minden benne van, amit tudni kell egy járművezetőnek. Mert bizony a kerékpár az jármű a KRESZ szerint, így aki kerékpározásra adja a fejét, annak:
1. ismernie kell a KRESZ-t,
2. járművezetésre alkalmas állapotban kell lenni.

Már az 1-es pont felvet kérdéseket. Honnan tudja a kerékpáros KRESZ-t? Ki kérheti számon? Csak a közlekedés résztvevőjeként, élesben derül ki, hogy ismeri-e a szabályokat? Nem akarok ezekre a kérdésekre válaszolni, mert odáig vezetne, hogy vizsgázzanak a bringások is, ez pedig ugye minimum forradalmat szülne. A 2-es pontra nem vesztegetnék túl sok karaktert, mert nekem egyértelmű, de sajnos sokan a kerékpárban azt a járművet látják, főleg nyáron, amivel el lehet menni kocsmázni autó nélkül, de mégis majd gyorsan, kényelmesen hazaérhetünk. Hát nem. Az a jármű inkább a taxi, vagy az éjszakai busz.

Jöjjön a legnagyobb problémám. Ez pedig a “6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről” c. eposz tanulmányozása után vetődik fel. Íme a bringásokra vonatkozó rész:

A kerékpárra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

116. § (1) A kerékpárt fel kell szerelni

a) könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel,
b) két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezettel, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,
c) hangjelző berendezéssel, amely csak csengő lehet,
d) egy előre fehér, vagy kadmiumsárga fényt adó lámpával,
e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,
f) hátul egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverővel,
g) legalább az első keréken legalább 1 db borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával).

A g) pontban előírt fényvisszaverőt a kerékpárokra 1991. évi december hó 31. napjáig kell felszerelni.

(2) A kerékpárt fel szabad szerelni

elöl fehér,
oldalán borostyánsárga,
mindkét oldali lábpedálon elöl és hátul borostyánsárga

fényvisszaverővel, továbbá a kerékpár bal oldalán elhelyezett szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz.

(3) A kerékpárra felszerelt fényvisszaverőknek sötétben, tiszta időben – olyan járműből, amelynek távolsági fényszórója azt megvilágítja – 150 méterről észlelhetőnek kell lenniük.

(4) A kettőnél több kerekű és 0,80 méternél szélesebb kerékpárt mindkét oldalon fel kell szerelni az (1) bekezdés d)-f) pontjában említett világító, illetőleg fényjelző berendezésekkel. Ezek a berendezések a jármű legszélső pontjától 0,15 méternél távolabb, egymáshoz pedig 0,60 méternél közelebb nem lehetnek.

(5) A kerékpárra gyermekülés oly módon szerelhető fel, hogy az ülés és a rajta ülő gyermek a vezetőt a kilátásban és a vezetésben ne akadályozza, a kerékpár világító- és jelzőberendezéseit ne takarja. Az üléshez kapaszkodót és lábtartót is fel kell szerelni. Az ülés, a kapaszkodó és a lábtartó nem lehet összefüggésben a kormányzott kerékkel, illetőleg az azzal együtt elforduló szerkezettel.

(6) A kerékpárhoz kapcsolható legfeljebb 0,70 méter széles és legfeljebb 70 kilogramm össztömegű, egytengelyű, két nyomon futó vontatmány (kerékpár utánfutó).

(7) A kerékpár utánfutót fel kell szerelni

a) hátul egy, az utánfutó középsíkjában, vagy attól balra, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,60 méter magasságban elhelyezett piros színű, háromszög alakú – a pótkocsira előírt – fényvisszaverővel,
b) a kerékpárra előírt hátsó helyzetjelző lámpával. A kerékpár utánfutó hátsó helyzetjelző lámpája elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy bekapcsolása a kerékpár hátsó helyzetjelző lámpáját kikapcsolja.

(8) A kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.

(9) A kerékpár világító és fényjelző berendezéseit a következőképpen kell elhelyezni:

a) Az (1) bekezdés

d) pontjában említett lámpát,
e) pontjában említett hátsó (piros színű) helyzetjelző lámpát és
f) pontjában említett hátsó (piros színű) fényvisszaverő(ke)t,

valamint a (2) bekezdésben említett első (fehér) fényvisszaverőt a kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjában úgy, hogy

az úttesthez 0,35 méternél közelebb,
a lámpák az úttesttől 0,90 méternél távolabb,
a fényvisszaverők az úttesttől 0,60 méternél távolabb ne legyenek.

b) Az (1) bekezdés g) pontjában említett, kerékre oldalsó (borostyánsárga színű) fényvisszaverőt (küllőprizmát) úgy, hogy annak távolsága a kerékabroncstól 0,10-0,15 méter legyen.
c) A (2) bekezdésben említett szélességjelzőt úgy, hogy az a kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától balra 0,30-0,40 méterre és az úttest szintjétől 0,35-0,60 méterre legyen.

Remélem ez mindenki számára érthető. Mert a szabály az szabály. És nincs is ezzel semmi baj. Ezeket a törvényeket, rendeleteket majdhogynem józan ésszel azért írták, hogy megelőzzék a baleseteket. És ezeket, egy ideális világban, be is lehet tartatni. Mondjuk lehet, hogy Svájcban is van egy-két renitens, bekattant nyugdíjas, aki 60 év mintapolgárság után rájön, hogy anarchista akar lenni, és lecseréli a borostyánsárga prizmát fehérre, de ezek elszigetelt esetek, és a közösség mindig visszatereli az eltévedt juhot az akolba, vagy ha nem, akkor elássák élve egy gleccser alá. Szóval egy ideális világ kellene, amelyben a rendőr elkapja a piroson áthajtó kerékpárost, megállítja az összes ittas bringást, megbünteti azt, aki a járdán biciklizik. És ha ezek megvannak, akkor jöhet az idős néni figyelmeztetése, ha nincs csengője, a terhes anyuka megállítása, amiért hiányzik a küllők között a borostyánsárga prizmája, és a végre kerékpárral dolgozni induló hivatalnok is jogosan megállítható lesz, mert nincs hátul piros, 150 méterről látható fényvisszaverője. Csakhogy egy ilyen razzia, amit most tartanak, kifejezetten ezekre a szerencsétlenekre koncentrál, akiknek vagy a kerékpár az egyetlen közlekedési módjuk, vagy pedig végre kiszálltak az autóból, és bringáznak, mert látják, hogy ez jó. De őket pont nem kellene apróságok miatt cseszegetni, mert egy hosszú, nagyon nehéz folyamatot tehetünk tönkre. Senki se gondolja azt, hogy kivételezést kérek. Nem. Mindenkinek be kell tartani a szabályokat. Csak ne ezekkel az apró szabálytalanságokkal akarja a rendőrség hozni a számokat, és verni a dobot, hogy 5000 szabálytalan biciklist büntettünk meg, hanem szedjék végre össze azokat a bringásokat, akik valóban veszélyesek. Mert sajnos vannak ilyenek szép számmal.



Szóval, és örülök a budapesti razziának, de vajon mi a helyzet vidéken? Erre az egyik ismerősöm, Dósa Marci Facebook bejegyzésével válaszolnék. Hatalmas.

Hát ez vicc. Jóska és a Lajos ezen röhög részegen a vidéki kocsmában – ahova alulfelszerelt de mindenképpen vasvillával felfegyverzett bringával érkezett és ugyanazzal távozik kacsázva, csak délután még tesz vele egy kört rápókozott gázpalackkal is – mert hát tényleg, lehet, hogy a buta pesti bringásoknak keddtől csütörtökig nem lesz meg minden prizmájuk. Egy másik vidéki helyszínen a négy lopott bringából egy ötödiket összeszerelő fickó felteszi a kérdést: ülést tegyünk rá? Vagy jó lesz anélkül a kocsmáig?
De legalább Pesten keddtől csütörtökig jól megbüntetik azt, akinek nincs csengője.
Én azt mondom, rendet kell rakni a bringákon. De kezdjék már ott, ahol a legnagyobb a baj! És ne csak keddtől csütörtökig.

És akkor indulhat a vita a kommentsávban. Hajrá!

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

HIRDETÉS
FANTIC E-BIKE

Facebook

Instagram

Használt Zoét szabad-e? Előnyök és buktatók videóbemutatónkban. Írott teszt rövidesen! ➡️ tesztauto.hu #renault #renaultzoe  #renaultzoe⚡️ #elektromosauto #evcar #hungary #hasznaltauto #usedcar #mik #magyarig #instahun #carstagram #carphotography #carphoto #tesztautohu #canon #followus
Használt Zoét szabad-e? Előnyök és buktatók videóbemutatónkban. Írott teszt rövidesen! ➡️ tesztauto.hu #renault #renaultzoe #renaultzoe⚡️ #elektromosauto #evcar #hungary #hasznaltauto #usedcar #mik #magyarig #instahun #carstagram #carphotography #carphoto #tesztautohu #canon #followus
2 hét ago
View on Instagram |
1/9
Az elsők között tesztelhettük a Volvo XC40 tisztán elektromos változatát! Hamarosan olvashattok róla a @tesztauto.hu -n! 🇸🇪🇭🇺 #volvo #xc40recharge #tesztautohu #carphotography #mik #hungary #magyarig #instacars #evcar #carstagram #elektromosauto #2021 #newcar #volvoev #followus
Az elsők között tesztelhettük a Volvo XC40 tisztán elektromos változatát! Hamarosan olvashattok róla a @tesztauto.hu -n! 🇸🇪🇭🇺 #volvo #xc40recharge #tesztautohu #carphotography #mik #hungary #magyarig #instacars #evcar #carstagram #elektromosauto #2021 #newcar #volvoev #followus
3 hét ago
View on Instagram |
2/9
Elég brutál lett az Audi Skysphere koncepció. 😳 #audi #skysphere #concept #mik #magyarig #carstagram #conceptcar #tesztautohu #carphotography
Elég brutál lett az Audi Skysphere koncepció. 😳 #audi #skysphere #concept #mik #magyarig #carstagram #conceptcar #tesztautohu #carphotography
1 hónappal ago
View on Instagram |
3/9
A valaha készült egyik legszebb VW! Nálunk már begyűjtötte az elismerő pillantásokat, most rajtatok a sor, hogy beszerezzétek a Deagostini legújabb sorozatának egyik gyöngyszemét, a Karmann Ghiát, 1:43-as méretarányban! Részletek a tesztauto.hu címlapján! #deagostini #volkswagen #karmannghia #vwkarmannghia #oldtimer #diecast #fémmodell #mik #ikozosseg#hobby #hungary @deagostini_official
A valaha készült egyik legszebb VW! Nálunk már begyűjtötte az elismerő pillantásokat, most rajtatok a sor, hogy beszerezzétek a Deagostini legújabb sorozatának egyik gyöngyszemét, a Karmann Ghiát, 1:43-as méretarányban! Részletek a tesztauto.hu címlapján! #deagostini #volkswagen #karmannghia #vwkarmannghia #oldtimer #diecast #fémmodell #mik #ikozosseg#hobby #hungary @deagostini_official
2 hónappal ago
View on Instagram |
4/9
Ilyen egy Honda-belső, 2021-ben. Tágas, modern, átlátható. #honda #crv #suv #blackedition #teszt #mik #magyarig #instahun #carstagram #carphoto #interior
Ilyen egy Honda-belső, 2021-ben. Tágas, modern, átlátható. #honda #crv #suv #blackedition #teszt #mik #magyarig #instahun #carstagram #carphoto #interior
2 hónappal ago
View on Instagram |
5/9
Idén ismét találkozhattak az Alfák szerelmesei. 😍 @alfacity_hu #alfaromeo #hungary #meeting #carstagram #2021 #mik #magyarinsta #carphoto #classiccars #alfa4c
Idén ismét találkozhattak az Alfák szerelmesei. 😍 @alfacity_hu #alfaromeo #hungary #meeting #carstagram #2021 #mik #magyarinsta #carphoto #classiccars #alfa4c
Idén ismét találkozhattak az Alfák szerelmesei. 😍 @alfacity_hu #alfaromeo #hungary #meeting #carstagram #2021 #mik #magyarinsta #carphoto #classiccars #alfa4c
Idén ismét találkozhattak az Alfák szerelmesei. 😍 @alfacity_hu #alfaromeo #hungary #meeting #carstagram #2021 #mik #magyarinsta #carphoto #classiccars #alfa4c
2 hónappal ago
View on Instagram |
6/9
Alaposan átalakult az Opel Astra! Hogy tetszik? #carphoto #opel #opelastra #vizor #2021 #újautó #nextgen #mik #magyarig #instahun #ᴄᴀʀsᴛᴀɢʀᴀᴍ
Alaposan átalakult az Opel Astra! Hogy tetszik? #carphoto #opel #opelastra #vizor #2021 #újautó #nextgen #mik #magyarig #instahun #ᴄᴀʀsᴛᴀɢʀᴀᴍ
Alaposan átalakult az Opel Astra! Hogy tetszik? #carphoto #opel #opelastra #vizor #2021 #újautó #nextgen #mik #magyarig #instahun #ᴄᴀʀsᴛᴀɢʀᴀᴍ
Alaposan átalakult az Opel Astra! Hogy tetszik? #carphoto #opel #opelastra #vizor #2021 #újautó #nextgen #mik #magyarig #instahun #ᴄᴀʀsᴛᴀɢʀᴀᴍ
2 hónappal ago
View on Instagram |
7/9
Klasszikus darabbal bővült a gyűjteményünk! Már rendelhető a Deagostini Volkswagen-sorozata. #vw #volkswagen #deagostini #modell #diecast #diecastcollector  #diecastphotography #tesztautohu #gyűjtemény #vwgolfgti #classiccar #1978 #magyarig #instacars
Klasszikus darabbal bővült a gyűjteményünk! Már rendelhető a Deagostini Volkswagen-sorozata. #vw #volkswagen #deagostini #modell #diecast #diecastcollector  #diecastphotography #tesztautohu #gyűjtemény #vwgolfgti #classiccar #1978 #magyarig #instacars
Klasszikus darabbal bővült a gyűjteményünk! Már rendelhető a Deagostini Volkswagen-sorozata. #vw #volkswagen #deagostini #modell #diecast #diecastcollector #diecastphotography #tesztautohu #gyűjtemény #vwgolfgti #classiccar #1978 #magyarig #instacars
2 hónappal ago
View on Instagram |
8/9
Pók a falon!
@monsterenergy #walkonthewall #rideonthewall #impossible #tesztauto #autoteszt
Pók a falon! @monsterenergy #walkonthewall #rideonthewall #impossible #tesztauto #autoteszt
2 hónappal ago
View on Instagram |
9/9
HIRDETÉS
Volvo 300×250
HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű