Csatlakozz hozzánk
Volvo Galéria

Tesztek

A tökéletes városlakó: Toyota Yaris teszt.

Sokak szerint egy SUV az igazi városi autó, ami átmegy mindenen, kátyún, padkán, kutyán, macskán sérülés nélkül. Bizonyos érvrendszer szerint ez így is van, de ha a fogyasztás és a környezetszennyezés, a parkolási gondok és a gyalogosvédelem felől közelít

Közzétéve

ekkor

Láttam az Autómánia 2011.10.01-i adását, ahol a Toyota Yaris harmadik generációját mutatták be Koppenhágában. Furcsálltam, hogy vajon mi lehet az oka annak, hogy a Dán fővárosban leplezik le a nemzetközi sajtó képviselői előtt ezt a városi kisautót, de aztán sokáig nem is foglalkoztam ezzel, ám tegnap én magam is egy Yaris-ért toporogtam a Toyota magyarországi képviseletén és újra felötlött bennem a kérdés. Tényleg, vajon miért? Miért egy olyan fővárosban, ahol a városi kerékpáros közlekedés már a vikingek idejében elkezdődött és a lakosok 1,2 millió kilométert tekernek naponta a 350 kilométer hosszú kopennhágai kerékpárút hálózaton?! Miért nem egy zsúfolt, kisautóktól hemzsegő európai nagyvárosban, borsot törve a konkurencia orra alá? Nos, erre gyors válasz érkezett a PR főnöktől; azért, mert a konszern jelentős eladási darabszámot produkál a Skandivánoknál. Ez volt az egyik meglepetés. A másik, amikor behuppantam a tesztautóba és rádöbbentem, hogy mekkora lett. Ugyanis a harmadik generációs Yaris-nál 10 centivel gyarapodott a hossz, és 5 centivel nőt a tengelytáv is, így ennek köszönhetően 35 mm-el több hely jut a hátsó traktusban helyet foglalók számára. Ráadásul a csomagtér is 14 literrel többet képes elnyelni, mint az elődé.

Az utastérben körbekémlelve a legfeltűnőbb változás az, hogy a mérőműszerek a műszerfal tetejéről visszakerültek oda, ahol mindig is a helyük volt; a kormány mögé. Multimédiás rendszer, érintőképernyős kijelző a középkonzolon, tolatókamera kapott helyet az új Yarisban és ha úri kedvünk úgy diktálja nemcsak az autóba, de az internetbe is „be tudunk szállni” mint ahogy annak idején Vágási Feri is tette a Szomszédokból. Hogy ez mire jó, pláne menet közben, nem tudom, de ez a jövő és kész-passz. Az internetes világhálót szövögető cyberpók módszeresen behálóz mindent és ez ellen nincs mit tenni.

Végre olyan, mint egy autóban

Az viszont elsősorban rajtunk múlik és persze egy kicsit a pénztárcánk vastagságán is, hogy milyen motorral rendeljük az autót?! Ugyanazokkal az erőforrásokkal vásárolhatjuk meg a Yarist, mint eddig; egy 69 és egy 99 lóerős 1,33-as benzinessel, valamint egy 90 lóerős 1.4-es turbódízel motorral. Alattam az erősebbik benzines motor dolgozott, amelyhez egy CVT váltót kapcsolt a gyár.

Mi is az a CVT váltó?

A ma használatos fokozatnélküli váltók (Continuously Variable Transmission – CVT), amelyek lényege, hogy két végpont között gyakorlatilag végtelen számú fokozat van, a nyomaték átadása pedig nem fogaskerekek, hanem kúp alakú, változó átmérőjű ékszíjtárcsák segítségével megy végbe. Története az ’50-es évek elejéig nyúlik vissza, ám akkor ezt a megoldást még nem autókban, hanem repülőgépek áramfejlesztő generátorainál használták. A CVT váltó – igaz, akkor még Variomatic néven – a holland DAF cég egyik kisautóján jelent meg először, később pedig a Volvo próbálkozott vele, ám a megoldás akkor nem aratott átütő sikert viszonylagos kiforratlansága miatt. 
Évtizedekkel később néhány japán gyártó, mint például a Nissan és Toyota élesztette fel a CVT váltót, majd őket követte az Audi Multitronic nevű szerkezetével. A mindenféle rángatást mellőző modern CVT automata sebességváltók esetében is beavatkozhat a váltási folyamatba a vezető, ám az így kiválasztott fokozatok a működési elvből következően csak virtuálisak..

A CVT váltók modernebb verziói az úgynevezett mild hybridek bizonyos típusainál teljesítenek szolgálatot. A full hybrid járműveknél azonban már ez sincs, sőt a mai értelemben vett váltó nem is található ezekben az autókban. Csupán egy bolygómű van a full hybridekben, amely összeköti a belsőégésű- illetve az elektromotort, valamint a generátort. Nincs is szükség másra, hiszen az elektromotor folyamatosan hajt, és a benzinmotor csak besegít a hajtásban az erőátvitelről pedig a bolygómű gondoskodik.

 

Ezt a fokozatmentes automata szerkezetet sosem szerettem. Még 1994-ben találkoztam vele először egy 343-as Volvo-ban, de ifjú titánként csak pislogtam, mint hal a szatyorban azon, hogy egy-egy kigyorsításnál mennyire forgatja a motort. A főtengely, a dugattyúk, és minden más motoralkatrész sikítva könyörgött kegyelemért a gonosz váltó felé, csak hogy engedélyezze már az alacsonyabb fordulatszámot, de ez persze nem nagyon akaródzott megtörténni, így az eredmény; 14 literes fogyasztás és egy idő előtti motorgenerál. Ez a szörnyű élmény hasított belém a Yarisban, amikor az első komolyabb gázadásra üveghangon tört előre az autó és ez mindaddig tartott, amíg vissza nem engedtem a gázpedált. A fordulatszám visszaesett, a motor pedig a katalizátor segítségével hálakönnyeket rebesgetett a kipufogón keresztül. A kormány mögötti váltófüleket sem értem, amelyek 7 fokozatig vannak skálázva. Ugyanis egy fokozatmentes automata váltóról beszélünk, akkor pedig minek kellenek a váltófülek? De ennyit az én értetlenkedésemről, jöjjenek a tények! Tény, hogy a városi forgalmat kényelemesen és stresszmentesen győzhetjük le ezzel a váltóval, de csak akkor, ha nem sprintelgetünk lámpától-lámpáig, mert azt nem szereti. Tény, hogy olyan kitűnő futómű van az autó alatt, amelyek még egy nagyobb kategóriás járgánynak is becsületére válna. Tény, hogy bár a gyári átlagfogyasztás 5,1 liter, azt sosem fogjuk elérni. A 6 liter körüli átlagot viszont igen. Tény, hogy kívül-belül divatos, pofás járgány lehet garázsunk ékessége, amellyel nem kell pironkodni a parkolóban sem a nagyobb járművek között. Tény, hogy bár kisautóról beszélünk, de ötcsillagos törésteszttel rendelkezik, 7 légzsákkal tömték tele és a menetbiztonsági felszereléseken kívül minden porcikáját erősített karosszériaelemek ölelik át. Tény, hogy 4.025.000 forintos alapárával baromi drága, mert ezért az összegért simán kaphatunk egy Kia Ceed-et vagy egy Hyundai i30-at, amelyek egy kategóriával feljebb trónolnak.

 

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

HIRDETÉS
FANTIC E-BIKE

Facebook

Instagram

Használt Zoét szabad-e? Előnyök és buktatók videóbemutatónkban. Írott teszt rövidesen! ➡️ tesztauto.hu #renault #renaultzoe  #renaultzoe⚡️ #elektromosauto #evcar #hungary #hasznaltauto #usedcar #mik #magyarig #instahun #carstagram #carphotography #carphoto #tesztautohu #canon #followus
Használt Zoét szabad-e? Előnyök és buktatók videóbemutatónkban. Írott teszt rövidesen! ➡️ tesztauto.hu #renault #renaultzoe #renaultzoe⚡️ #elektromosauto #evcar #hungary #hasznaltauto #usedcar #mik #magyarig #instahun #carstagram #carphotography #carphoto #tesztautohu #canon #followus
2 hét ago
View on Instagram |
1/9
Az elsők között tesztelhettük a Volvo XC40 tisztán elektromos változatát! Hamarosan olvashattok róla a @tesztauto.hu -n! 🇸🇪🇭🇺 #volvo #xc40recharge #tesztautohu #carphotography #mik #hungary #magyarig #instacars #evcar #carstagram #elektromosauto #2021 #newcar #volvoev #followus
Az elsők között tesztelhettük a Volvo XC40 tisztán elektromos változatát! Hamarosan olvashattok róla a @tesztauto.hu -n! 🇸🇪🇭🇺 #volvo #xc40recharge #tesztautohu #carphotography #mik #hungary #magyarig #instacars #evcar #carstagram #elektromosauto #2021 #newcar #volvoev #followus
3 hét ago
View on Instagram |
2/9
Elég brutál lett az Audi Skysphere koncepció. 😳 #audi #skysphere #concept #mik #magyarig #carstagram #conceptcar #tesztautohu #carphotography
Elég brutál lett az Audi Skysphere koncepció. 😳 #audi #skysphere #concept #mik #magyarig #carstagram #conceptcar #tesztautohu #carphotography
1 hónappal ago
View on Instagram |
3/9
A valaha készült egyik legszebb VW! Nálunk már begyűjtötte az elismerő pillantásokat, most rajtatok a sor, hogy beszerezzétek a Deagostini legújabb sorozatának egyik gyöngyszemét, a Karmann Ghiát, 1:43-as méretarányban! Részletek a tesztauto.hu címlapján! #deagostini #volkswagen #karmannghia #vwkarmannghia #oldtimer #diecast #fémmodell #mik #ikozosseg#hobby #hungary @deagostini_official
A valaha készült egyik legszebb VW! Nálunk már begyűjtötte az elismerő pillantásokat, most rajtatok a sor, hogy beszerezzétek a Deagostini legújabb sorozatának egyik gyöngyszemét, a Karmann Ghiát, 1:43-as méretarányban! Részletek a tesztauto.hu címlapján! #deagostini #volkswagen #karmannghia #vwkarmannghia #oldtimer #diecast #fémmodell #mik #ikozosseg#hobby #hungary @deagostini_official
2 hónappal ago
View on Instagram |
4/9
Ilyen egy Honda-belső, 2021-ben. Tágas, modern, átlátható. #honda #crv #suv #blackedition #teszt #mik #magyarig #instahun #carstagram #carphoto #interior
Ilyen egy Honda-belső, 2021-ben. Tágas, modern, átlátható. #honda #crv #suv #blackedition #teszt #mik #magyarig #instahun #carstagram #carphoto #interior
2 hónappal ago
View on Instagram |
5/9
Idén ismét találkozhattak az Alfák szerelmesei. 😍 @alfacity_hu #alfaromeo #hungary #meeting #carstagram #2021 #mik #magyarinsta #carphoto #classiccars #alfa4c
Idén ismét találkozhattak az Alfák szerelmesei. 😍 @alfacity_hu #alfaromeo #hungary #meeting #carstagram #2021 #mik #magyarinsta #carphoto #classiccars #alfa4c
Idén ismét találkozhattak az Alfák szerelmesei. 😍 @alfacity_hu #alfaromeo #hungary #meeting #carstagram #2021 #mik #magyarinsta #carphoto #classiccars #alfa4c
Idén ismét találkozhattak az Alfák szerelmesei. 😍 @alfacity_hu #alfaromeo #hungary #meeting #carstagram #2021 #mik #magyarinsta #carphoto #classiccars #alfa4c
2 hónappal ago
View on Instagram |
6/9
Alaposan átalakult az Opel Astra! Hogy tetszik? #carphoto #opel #opelastra #vizor #2021 #újautó #nextgen #mik #magyarig #instahun #ᴄᴀʀsᴛᴀɢʀᴀᴍ
Alaposan átalakult az Opel Astra! Hogy tetszik? #carphoto #opel #opelastra #vizor #2021 #újautó #nextgen #mik #magyarig #instahun #ᴄᴀʀsᴛᴀɢʀᴀᴍ
Alaposan átalakult az Opel Astra! Hogy tetszik? #carphoto #opel #opelastra #vizor #2021 #újautó #nextgen #mik #magyarig #instahun #ᴄᴀʀsᴛᴀɢʀᴀᴍ
Alaposan átalakult az Opel Astra! Hogy tetszik? #carphoto #opel #opelastra #vizor #2021 #újautó #nextgen #mik #magyarig #instahun #ᴄᴀʀsᴛᴀɢʀᴀᴍ
2 hónappal ago
View on Instagram |
7/9
Klasszikus darabbal bővült a gyűjteményünk! Már rendelhető a Deagostini Volkswagen-sorozata. #vw #volkswagen #deagostini #modell #diecast #diecastcollector  #diecastphotography #tesztautohu #gyűjtemény #vwgolfgti #classiccar #1978 #magyarig #instacars
Klasszikus darabbal bővült a gyűjteményünk! Már rendelhető a Deagostini Volkswagen-sorozata. #vw #volkswagen #deagostini #modell #diecast #diecastcollector  #diecastphotography #tesztautohu #gyűjtemény #vwgolfgti #classiccar #1978 #magyarig #instacars
Klasszikus darabbal bővült a gyűjteményünk! Már rendelhető a Deagostini Volkswagen-sorozata. #vw #volkswagen #deagostini #modell #diecast #diecastcollector #diecastphotography #tesztautohu #gyűjtemény #vwgolfgti #classiccar #1978 #magyarig #instacars
2 hónappal ago
View on Instagram |
8/9
Pók a falon!
@monsterenergy #walkonthewall #rideonthewall #impossible #tesztauto #autoteszt
Pók a falon! @monsterenergy #walkonthewall #rideonthewall #impossible #tesztauto #autoteszt
2 hónappal ago
View on Instagram |
9/9
HIRDETÉS
Volvo 300×250
HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű