Connect with us

Elektromos Autó

Belépő a villanyosok világába – Renault Zoé R90 Intens használt teszt

Published

on

Elektromos autók közül a használt Renault Zoé az egyik olyan modell, ami kimondottan érdekes a hazai vásárlóközönség számára, lévén az ára mostanra a megfizethető kategóriába került. Nem véletlen, hogy kapva kaptunk az alkalmon, amikor a közelünkben is megjelent egy 2016-os példány. Videóban már beszélgettünk az autó mellett, tulajdonosa, Péter jó néhány fontos tudnivalót el is árult róla. Most jöjjön tesztünk írásos-fotós epizódja!

Varga Tibor kollégámmal egy rövid bemutatót is készítettünk a tesztautóról. Ha mobilról nem állítható HD minőségűre, használjátok ezt a linket.

3-4 millió forint környékén már bőven találni használható hatótávval rendelkező elektromos autókat, ugyanakkor többségük a mini kategóriába tartozik: Smartok, Peugeot ION, VW E-Up, majd jönnek szép sorban a már egy kategóriával nagyobbak, itt a Leaf-ek és a Zoé-k folytatják a sort. Nincs is az árukon semmi különleges: ezek az autók viszonylag hosszú ideje piacon vannak, így a hazai merítés is nagyobb. Ugyanakkor felesleges tőlük többszáz kilométeres hatótávot várni, ez még nem az az éra volt. Azonban van olyan helyzet, amikor második számúnak, a kellő otthoni infrastruktúrát kialakítva kifejezetten jó döntés lehet egy pár éves villanyautó. A jelenlegi AdBlue kínlódást és üzemanyagárakat figyelembe véve meg aztán pláne. Persze buktatók és bizonytalanságok itt is vannak, ezekről sem feledkeztünk meg!

Tesztünk főszereplője, ez a mindössze 35 ezer kilométert futott Zoé nem meglepő módon szinte újszerű megjelenésű, néhány kavicsfelverődést jelzi csak, hogy nem szalonautó. Az illesztési hézagok sajnos gyárilag nem a legszebbek, ez máris egy feljegyzendő pont, ha Zoé-t nézegetne az ember, akkor ne egyből a törés/elemcsere, vagy egyéb szokásos horrorsztorik jussanak az eszébe. Ami a külső paramétereket illeti, ha egy kortárs Clio mellé állunk, meg is lehet határozni a Zoé méreteit, magasságban ugyan jó 10 centit ver belőégésű motorral szerelt testvérére, de a 4,08 centis hossz, az 1,73 méteres szélesség és a 2,58 méteres tengelytáv gyakorlatilag megegyezik. Apró, de kedves jellegzetességek a mutatós lámpatestek, az „ujjlenyomatos” rejtett hátsó kilincs, és az elülső márkajelzés alatti töltőnyílás.

Ha már emlegettük a Cliót, belül még inkább szembetűnő a kettejük közötti hasonlóság: a középkonzol a tolatókamerás érintővel és a klímapanellel együtt lényegében ugyanaz. Nem úgy a műszeregység, ami követve a klasszikus francia iskolát egy csíkszerű, színes, digitális kijelző közreműködésével adja tudtunkra a legfontosabb információkat. Említendő még az előválasztó dizájnos kialakítása, vagy a varrott mintás könyöklő, de a videóban látható, szintén ugyanezt az alakzatot megjelenítő tető is. A Zoé csakúgy, mint kívül, odabenn is igyekszik tudatosítani, hogy újító, de mégsem túlzó szándékok vezérlik, illetve vezérelték egészen a gyártás kezdete óta.

Az anyaghasználat teljesen rendben van, többé-kevésbé pedig az összeszerelési minőség is, bár azért a huppogó kalaptartó és az időnként nyikorgó fékpedál vájtfülűeknek kissé idegesítő lehet. Az Intens felszereltséghez még annyit, hogy a Zoé nem csupán kamerával, de radarral is rendelkezik, 4 elektromos ablakot és kulcsnélküli indítást is kapott, és ami igazán érdekes, hogy a dán belpiacos származása miatt ülésfűtéssel is ellátták. További hasznos tudás az előhűtés-fűtés is, ez sem minden villanyautóban evidens!

Szintén jó hír, hogy a helykínálatot vizsgálva sem hasal el a Zoé, elöl kimondottan tágas a tér, habár viszonylag szivacsosak az ülések, a formázottság nem csupán mutatóssá, de egész kényelmessé is teszi azokat. Hátul kicsit magasan ülünk, ez megint csak elektromos autós jellegzetesség, az akkupakk az oka, 170-180 cm-es magasságig komolyabb kényelmetlenséget nem okoz. A csomagtartó is a kellemes meglepetések közé tartozik, 340 literével simán hozza a kategóriaátlagot, elektromos vonalon ez nem feltétlen mindig ilyen egyértelmű. Duplapadlós megoldást csak a ráncfelvarrás utáni kivitel kapott, így jelen esetben a töltőkábel is szem előtt maradt.

Három nagyon fontos pontot hagytam tesztünk végére. Kezdjük a legegyértelműbbel – milyen a Zoé kormánya mögött? Viszonylag homlokos, magas autóról beszélünk, 1,5 tonna körüli tömeggel, amihez – a méreteihez képest meglepően nagy -, 16 colos abroncsok tartoznak. Ezek a kissé szokatlan arányok azonban remekül működnek, a súlyeloszlás jó, a vezethetőség masszív érzetet ad, kanyarokban sem bizonytalanodik el a villany-Renault. A 90 lóerős teljesítmény első hallásra nem tűnik túl acélosnak, de a 0-50 km/órás sprintet simán lefutja vele 4 másodperc alatt a Zoé, tehát városi körülmények között igen virgoncnak mondható, még ha nem is hátbavágós a 220 Nm-es, egyből érkező nyomaték. A kraft egy ponttól kezdve már kevésbé meggyőző, de a 140 km/órás végsebesség így is hozható, elég is, nincs ezzel különösebb gond, a nagymenő ugyanúgy tol le mindenkit ennél a tempónál, mint 200-nál, az pedig már nem a Zoé hibája.

Nem véletlenül tértem ki erre, ugyanis ha nem is ez a jellemző, de pályás használat is előfordult már, és itt át is lendülnék a következő lényeges tömbre, ami a fogyasztást, a hatótávot és a töltést foglalja magában. A Zoé ugyanakkor zömmel városi/városközi használat mellett hozza a gyári 16-17 kWh közötti átlagadatot 100 kilométerenként. Így a 22 kWh kapacitású akkucsomaggal hellyel-közzel azért kalkulálható a hatótáv. Persze mint mindig, most se felejtsük el megemlíteni, hogy száz plusz egy dologtól függ, hogy a megtehető távolság 100 vagy 130 kilométer lesz: az időjárástól a lábunkig, az országúttól a városig, az Alföldtől a Mátráig egy csomó tényező befolyásolja. Péternek napi 80 kilométer simán összejön, ám ami ennél is sokatmondóbb adat, hogy egy hasonló méretű kisautóhoz viszonyítva legalább négyszerese, de inkább ötszöröse lehet egy benzinesnek/dízelnek a fogyasztási költsége. Az egyre inkább elszabaduló árakat nézve pedig nagyon nem mindegy, hogy 10 ezret költünk áramra, vagy 40 ezret üzemanyagra.

99%-os az akksi 5 év használat után, sokat segít a folyadékhűtés-fűtés az állapot fenntartásában

A töltésre is érdemes kitérni, hiszen lényeges szempont, hogy mekkora telepet mennyi idő alatt lehet újból 100%-os szintre tornászni. Újabb pluszpont, hogy a Zoé 22 kW-tal is tud tölteni, így egy kényszermegálló egész rövid idő alatt letudható. Alapvető lehetőségként kell azonban tekinteni az otthoni töltésre, ami amellett, hogy jóval olcsóbb (38 vs. 100 ft/kW), megfelelő körülmények mellett (értsd ezalatt például az otthoni hálózat minőségét) kellően gyors is, nem szükséges fél napot töltőn lógatni az autót.

Szóval amennyire hátrányos a kisebb akkupakk, legalább annyira előnyös is, mert ugyan nem megy el 300 kilométert egyszuszra, viszont egy átlagtöltésre sem időrabló vacakolásként kell tekinteni. Így aztán a Zoé egész jól tervezhető akár még középhosszú távokon is egy beiktatott, rövidke szünettel. A fedélzetin egyébként nyomon lehet követni, hogy mivel mennyit spórolhatunk, így az ECO mód mellett a rekuperáció is kilométerekben mérhető segítséget nyújt. Ajánlatos is számon tartani a különböző fogyasztás-mérséklési praktikákat, szükséges tapasztalatokat adhat.

Mint ahogy az is, ha körültekintően választjuk ki a kiszemelt Zoét. Péter ezzel sem lőtt mellé, megbízható forrásból származó autót vásárolt, de sajnos vannak olyan példányok is a piacon, amik mókolt akkuval rendelkeznek. Ilyenek lehetnek főképp a Franciaországból érkezett darabok, ott ugyanis olyan szerződések keretei között értékesítették a Zoékat, melyekben külön tételként, pontosabban inkább bérleményként tekintettek az akkumulátorcsomagra, amiket szerződésszegés esetén simán letilthat a gyártó, így a vonzó ár gyakorlatilag egy a későbbiekben használhatatlanná váló autót takar. A cserében nem nagyon szabad reménykedni, a simlis kereskedő pedig ebből él, így aki nem akar a pénze után futni, annak csak szerviz által bevizsgált példányra szabad lecsapni! Az akku adatait/állapotát amúgy nem egy nagy összeg lekérdezni, mint ahogy maga az általános szervizköltség is vállalható tételeket jelent, erről is beszéltünk többek között a fenti videónkban.

És hogy kinek lehet jó vásár egy ilyen Zoé? Nos, nem csupán annak, aki belekóstolna a villanyautózás világába – bár tény, hogy az EV-körbe való belépésnek ez az egyik kitaposottabb ösvénye – de annak is, aki egy jól kalkulálható, megfizethető városi-elővárosi-ingázó autót keres, ami tulajdonságainak köszönhetően simán meghozhatja a kedvet akár a későbbi továbblépéshez is.

HIRDETÉS
FANTIC E-BIKE

Facebook

Instagram

És akkor hátulról még meg sem mutattuk. 🤯 #volvo #c40recharge #teszt #mik #magyarig #carstagram #tesztautohu #carphotography #evcar #elektromosauto @volvogaleriabudapest
És akkor hátulról még meg sem mutattuk. 🤯 #volvo #c40recharge #teszt #mik #magyarig #carstagram #tesztautohu #carphotography #evcar #elektromosauto @volvogaleriabudapest
5 hónap telt el
View on Instagram |
1/9
Ugye, hogy milyen sokat számít egy jól átgondolt facelift? Szinte rá sem ismerni az S-Crossra, a lényegen ugyanakkor nem változtattak. Tesztünk a címlapon! #tesztautohu #scross #facelift #suzuki #hungary #carstagram #mik #instahun #magyari #2022 #newcar #carphotography @magyarsuzuki @benserobert
Ugye, hogy milyen sokat számít egy jól átgondolt facelift? Szinte rá sem ismerni az S-Crossra, a lényegen ugyanakkor nem változtattak. Tesztünk a címlapon! #tesztautohu #scross #facelift #suzuki #hungary #carstagram #mik #instahun #magyari #2022 #newcar #carphotography @magyarsuzuki @benserobert
6 hónap telt el
View on Instagram |
2/9
Építünk Wartburgot? 😎 #deagostini #wartburg #353 #ddr #instahun #magyarig #modell #hobbi #veterán
Építünk Wartburgot? 😎 #deagostini #wartburg #353 #ddr #instahun #magyarig #modell #hobbi #veterán
6 hónap telt el
View on Instagram |
3/9
Megépítenéd? Nézz fel a tesztauto.hu-ra, akár már most megrendelheted a sorozatot! #deagostini #wartburg #353 #ddr #modell #hobbi #magyarig #mik #instahun #tesztautohu
Megépítenéd? Nézz fel a tesztauto.hu-ra, akár már most megrendelheted a sorozatot! #deagostini #wartburg #353 #ddr #modell #hobbi #magyarig #mik #instahun #tesztautohu
7 hónap telt el
View on Instagram |
4/9
Elég menő lett a Tucson Beast, az Uncharted filmben tűnik fel, már csak ezért is megnézzük! 😎 @hyundai_hun #tucson #beast #uncharted #funday #tesztauto #instahun #2022 #magyarig #hyundai
Elég menő lett a Tucson Beast, az Uncharted filmben tűnik fel, már csak ezért is megnézzük! 😎 @hyundai_hun #tucson #beast #uncharted #funday #tesztauto #instahun #2022 #magyarig #hyundai
7 hónap telt el
View on Instagram |
5/9
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
8 hónap telt el
View on Instagram |
6/9
Felfedeztük vele a város rejtett zugait. Teszt még idén! 🇸🇪 #volvo #xc40 #suv #tesztautohu #carphotography #sunshine #sunset #hungary #instahun #instacars #canon #carphoto #újautó #2021
Felfedeztük vele a város rejtett zugait. Teszt még idén! 🇸🇪 #volvo #xc40 #suv #tesztautohu #carphotography #sunshine #sunset #hungary #instahun #instacars #canon #carphoto #újautó #2021
9 hónap telt el
View on Instagram |
7/9
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
10 hónap telt el
View on Instagram |
8/9
Mit tesztelünk épp? Kitaláljátok? #tesztautohu #újautó #magyarország #mik #instahun #canon #carphotography #carstagram
Mit tesztelünk épp? Kitaláljátok? #tesztautohu #újautó #magyarország #mik #instahun #canon #carphotography #carstagram
10 hónap telt el
View on Instagram |
9/9
HIRDETÉS
FANTIC E-BIKE
HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű