Csatlakozz hozzánk

Elektromos Autó

Delejező masina

A Formula Student Electric versenyautók, nevükhöz méltón, árammal mennek, és diákok rakják össze őket, szabadidejükben. Ha erről valami lassú, béna, zörgős gokart jut eszedbe: nem is tévedhetnél nagyobbat.

Közzétéve

ekkor

Itthon is nagyon népszerű az egyetemisták versenyszellemét és esetleges szabad energiáit jó célra befogó Formula Student versenysorozat. A lényege, hogy a mérnök palánták teljesen saját tervek alapján, sőt részben saját kezűleg építik meg a versenyautót, amit aztán profi csapatként menedzselniük is kell. Szponzorokat felhajtani és kiszolgálni, pilótát edzeni, szervizelni, PR kapcsolatokat tartani, illetve magán a versenyen számos különböző megmérettetésen teljesíteni: ez mind-mind ide tartozik, de még a catering is csapat feladat. Pont mint a nagyoknál, ráadásul ha valaki kilép az európai porondra, a versengés különösen élessé válik a sok-sok nagy múltú műszaki iskola erős csapataival szemben. Komoly feladat ez, nem véletlen, hogy komolyak a szponzorok is: például autóipari multik és versenyistállók is érdeklődnek a srácok után, segítik a munkájukat. Persze az sem mindegy, hogy maga a csapat milyen erőket tud mozgósítani, amiben komoly szerepe van, ha már nem először áll neki a kihívásnak, márpedig a BME Formula Racing Team nem idén kezdte a mókát, benzines autóval évek óta versenyeznek. Mi is vezettük már a tavalyi autót, ám 2013-ra úgy döntöttek, az elektromos oldalra koncentrálnak, delejes hajtás köré tervezik az új gépet.

Hogy minek kell megfelelnie egy ilyen versenyautónak, az talán szétfeszítené a cikk kereteit, elég az hozzá, arról szó sincs, hogy egyen megoldásokra kényszerítenék a csapatokat. Például rájuk van bízva, hogy milyen anyagokból rakják össze monoposztót, vagy hogy mennyire fekszenek rá az aerodinamikára. Ez sokkal inkább erőforrások kérdése – szürkeállomány és pénz egyaránt sok kell az igazán kiemelkedő géphez, ezért is vannak a komoly európai iskolák nagy támogatást élvező csapati előnyben a többiekhez képest, akik, mint például a Műszakis srácok is, kizárólag szponzorpénzekre hagyatkozhatnak. Ennek ellenére nagy dobásra szánták el magukat, és a korábbi csőváz helyett karbon kompozit autót építettek 2013-ra. Ezt nekem még most is nehéz felfognom: bár mára viszonylag könnyen hozzáférhető anyagról beszélünk, amelyet hazai tuning mesterek is használnak már egyszer-egyszer, viszont valami sík elemet, például egy fenéklemezt kiégetni belőle azért eléggé más kategória, mint egy önhordó versenyautót. A kocsi központi eleme tehát egy komoly tervezés után nagyon alapos munkával megépített kompozit monocoque, amelyhez egy csőváz bölcső csatlakozik hátul, ez hordja a vezérlést, a hajtást és persze a hátsó tengelyt. Elől-hátul kettős-keresztlengőkarok, nyomórudas felfüggesztés Öhlins rugós tagokkal, hajtott kerekenként külön motor és végáttétel, működő telemetria és egy rakás menet közben is állítható paraméter: döbbenetesen komoly versenyautó ez itten kérem.

A csapat büszke arra, hogy a tervezés és a munkavezetés jól sikerült, 99%-os pontossággal tudja azt a kész termék, amit számítógépen megálmodtak, így nem csoda, hogy egy szemrevaló pincérnő után Michaelának keresztelték az új babájukat. Ám azért az új megoldások új problémákat is hoztak, nem véletlen, hogy a legmenőbb csapatok évek óta csiszolgatják ugyanazt az autót. Ennek ellenére egész jó évet zárt a BME FRT, szép lett az eredménylista: a csehországi Formula Student megmérettetés is jól sikerült, ahol az összesített 5. helyet csípték meg, ám a hazai versenyen, a már hagyományos győri Formula Student Hungary-n az elektromos kocsik mezőnyéből már az ezüstérem is meglett, olyan részsikerekkel, mint az abszolút első hely Engineering Design versenyszámban. Úgy tűnik, a szakemberek szerint is jó megoldásokkal van tele a verda, nem csak nekem, laikusnak tetszik a sok okosság, amit belezsúfoltak.

Na de ez itt a tesztautó, nem pedig valami üzleti prezentáció, lássuk végre a kocsit! Szerencsére erre is kaptunk lehetőséget, a BME csapat idén is rendezett tesztnapot partnereik számára, ezt én sem hagyhattam ki. Az első benyomás megvolt tavaly, ám bármennyire is megtelt akkor minden pórusom azzal, mennyire mindenek felett álló élmény a monoposztó versenyautó, volt egy kis gond: szó szerint nem fértem el a régi, csővázas kocsiban, kormányozni csak a cockpitből kinyúlva, a volánt fentről megfogva tudtam. Nincs ezen mit csodálkozni, hiszen a Fromula Student egyik legfontosabb szempontja a hatékonyság, amit alaposan helybenhagyna, ha zsoké termet helyett, hozzám hasonlóan mázsás pilóta vezetné a kocsit – nem hogy a kilók, még a grammok is számítanak. Ennek ellenére azt az ígéretet kaptam, Michaelával már nem lesz ilyen gond, jóval befogadóbb teremtés. És ahogy becuppanok a kompozit ülésbe – bár nem párnázott, mégsem merül fel, hogy kényelmetlen lenne – valóban elfér mindkét könyököm úgy, hogy közben rendesen tudom fogni a kormányt. Azért persze még mindig nem rám tervezték, szinte az ölemben van a volán, így a hajtűkanyarokban nagyon kell koncentrálnom a tekerésre, de ez már az a fajta kényelmetlenség, amit simán felülír, hogy a fülemen folyik ki az adrenalin. Milyen élmény? Press play!

Megpróbálom azért szavakkal is leírni, miről is van szó. A Formula Student versenyautók, vagy éppen amerikai megfelelőik, a Formula SAE gépek, olyanok, mintha egy kifejezetten jó gokartot négyzetre emelnénk. Még nincs az a metsző életveszély, de már minden más megvan, ami a nagyokban is. A futómű, a fékek és a kormányzás, egyáltalán, az egész autó olyan, mint a felnőtt Formula osztályokban, melynek ugye a csúcsa az F1. Azért arról nincs szó, hogy lassúak lennénk: Michaela 100 km/h fölötti tempóra is képes, és a megfelelő beállításokkal elég lehet neki olyan 3 másodperc, hogy átlépje a 100-at. Ezt sajnos a szponzorok autózására kialakított szűk pályán nem próbálhattuk ki, de az élmény így is elképesztően intenzív. Minden azonnal történik, a kormányzás a legkisebb gondolatunkra is reagál, a fék akár egy téglafal, úgy fogja meg a szekeret, a futómű pedig olyan határokra van méretezve, amit csak gyakorlott sofőr tud kiautózni. Természetesen információból is van bőven, bár a szűk sisakon át én nem látom a kormányon elhelyezett visszajelzőket, az egész autó folyamatosan kommunikál – mivel közvetlenül a kompozit sasszéhoz vagyok szíjazva, olyan, mintha direkt a gerincvelőmbe érkeznének az impulzusok. Még az alatt a néhány perc alatt is könnyű összehangolódni vele, el sem tudom képzelni, mennyire egybeforrhat pilóta az autójával, sok-sok teszt és versenykilométer alatt. Ez az, amire rendes, bódés kocsik sosem lesznek képesek, egyszerűen az együléses versenyautó valami más, és hiába fitymálnád, hogy ez csak a „csirkekeltetető”, fikarcnyival sem gyengébb az élmény. A gázpedál is nagyon direkt, hiszen az elektromotorok, természetükből következően, már induláskor is le tudják adni a maximális nyomatékot – Michaela esetében ez akár 400 Nm is lehet ám! Ennek megfelelően könnyű megpördülni vele, amit többen meg is tettek szombat délelőtt – persze ebben bizonyára az is szerepet játszott, hogy a hideg reptéri betonon nem sok esélye volt a slick gumiknak bemelegedni.

Ilyen autót vezetve csak sajnálni tudom, hogy nem nyertem még a lottón, első dolgom biztosan valamilyen együléses pályázós kocsi beszerzése lenne – hiába van több száz lóerő, ilyet utcára tervezett, kasztnis autóval egyszerűen nem lehet. Ha pedig véletlenül műszaki egyetemen tanuló, vagy oda készülő fiatal vagy, kedves olvasó, akkor egy ilyen csapathoz való csatlakozást csak melegen ajánlani tudom. Jó látni, hogy tulajdonképpen élesben tapasztalhatják meg a versenyzést, és a kapcsolt feladatokat – időre dolgozás, menedzsment stb. – a srácok-lányok. Hogy közben még ennyire pőre vezetési élmény is van karnyújtásnyira, az meg csak a hab a tortán.

Érdemes körülnézni a Galériában, jó pár kép van még a kocsiról és néhány műszaki részletéről.

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

HIRDETÉS
Siren7

Facebook

HIRDETÉS

Instagram

HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű