Csatlakozz hozzánk

Tesztek

BMW 114i – a power szingli

A 114i formájában egy vegyes személyiséggel ismerkedhettem meg a héten. Egy sportoló család legfiatalabb tagja. Itt nem csak a háromajtós forma újdonságára, de a legkisebb 1.6-os TwinPower Turbo erőforrásra is utalok

Közzétéve

ekkor

No de nem szaladok a dolgok elébe, szépen sorjában nézzük mit is ígér a papírforma. 75 kW / 102 lóerő, 180 Nm nyomaték 1360 kg-ra. Hmm. Ez elsőre nem is olyan rossz – gondoltam -, majd megláttam az új 3 ajtós formát a keret nélküli ablakaival, 17 colos papucsain és már biztos voltam, hogy ez egyre jobban hangzik. Persze hozzá kell itt és most tennem, hogy a kontraszt, amit egy előző heti fotózás során kipróbált M5 adott, igen nagy volt. Ám ettől elvonatkoztatva próbáltam a legifjabb sportolót a saját kategóriatársaihoz viszonyítva értékelni.

Az első kilométerek során kiderült számomra, hogy ez az 1.6-os egy kicsit más mint a többi BMW-ben megszokott erőforrás. Nem annyira spontán, agilis mint a többi felmenő. Gázreakciói kicsit lomhák, s az 1.100-as fordulattól érkező nyomaték nem mozdítja vehemensen előre a kristály fehér háromajtóst. Mondhatnám, hogy ez a standard COMFORT és ECO PRO mód hibája, de sajnos nem. Ugyan SPORT és SPORT+ állásokban javul a gázreakció, ám még így sem tudtam egy erős gázadásra ötödik sebességben, ötvennel haladva kilépni a többi autós közül. Kifejezetten előre kellett gondolkodnom, mikor és hogyan tegyem előzési kísérleteimet. Reakciója a bajor bébinek nagyjából egy álmos oroszlán noszogatásával ér fel. Így felmerült bennem rögtön a kérdés, vajon a célcsoportnak elegendő ennyi erő? Elég “power” ez egy fiatal párnak, esetleg egy szinglinek?

Ezek után stratégiát váltottam, s az autót nem úgy próbáltam megfogni, hogy mennyire pörgős élményautó, sokkal inkább arra voltam kíváncsi, hogy mennyire BMW-s, ha környezetbarát módon próbálok haladni vele. Kihasználja a remek futómű adta előnyöket, vagy még a belső komfort sem fogja kompenzálni az első tapasztalatomat? Így rögtön ECO PRO állásba pattintottam az elektronikát, hogy meglássam, hogyan módosul az állás.

“A takarékoskodásnak magának is élményszerűnek kell lennie. A gázpedál karakterisztikájának változásával és a bekapcsolható ECO PRO tippekkel ez szinte magától értetődő? – mondta Christian Popp, a kijelzések és az információ megjelenésért felelő fejlesztő. S valóban! Megjelent a kis kutacska, ami arra ösztönzött, hogy hatékonyan haladjak, s minél több kilométert takarítsak meg egy tankkal. Ez városban és városon kívül is eredményvadásszá tette az utazásom, sőt elérhető közelségbe hozta a BMW által ígért 7.2 literes városi fogyasztást. Persze, így akár egy Prius-ban is ülhettem volna, mert az élményautózástól ez a spórolós stílus nagyon messze volt. Ezzel nem szeretném elvitatni Herr Popp a kijelzőrendszer hatékonyságába vetett erőfeszítéseit, épp ellenkezőleg: azt igen is meg kell dicsérnem, mert még a magamfajta autó fanatikusokat is gondolkodtatóba ejti az autózás jövőével kapcsolatban. A rendszer képes arra, hogy sportolókból spórolókat neveljen, még ha ezt a nevelést elsőre nem is vesszük jó néven. Én legalábbis küzdök még a ténnyel, hogy hanyatlóban a nagy V8-asok és V12-esek ideje.

Visszakanyarodva azonban az imént felvetett kérdésemhez – azaz mennyire bömbis ECO PRO-ban a jövevény -, a válasz kezdett tisztulni – sőt egyértelművé vált, hogy az igazi élményt még mindig a sportos kilépésektől és a feszesebben vett kanyaroktól kaptam, ami a SPORT+ állás jótékony hatását tükrözte. Sajnos azonban ezzel a billentyűvel nem csak a gázreakciókat változtattam meg, hanem a fogyasztást is.  A gyári “vegyes 5.7 liter” helyett már 8-9 liter környékén jártam, így felmerült bennem egy újabb kérdés: vajon akkor megéri egyáltalán egy ilyen motort gyártani egy ilyen súlyú (extrákkal közel 1400kg) karosszériához? Nem lenne jobb egy kicsit több nyomaték és lóerő, amivel könnyedebben mozog a karosszéria, s így nem erőlködik annyira a súly és az elvárt reakciók terhe alatt? Talán nem a “kisköbcenti turbóval” a jó irány – még ha a környezetvédelmi előírások ebbe az irányba is mozdították el a mérleget. Kijelenthetem, hogy az 1-es motorja papíron ugyan igen tetszetős eredményeket mutat, azonban a hétköznapi használat mellett a realitásban elmarad az ígéretektől.

Az említett motorerő-kérdéstől eltekintve a kis sportoló napról-napra – mint egy kiskutya – a család kedvencévé nőtte ki magát. Bájaival a városban járva elismerő tekinteteket zsebelhetett be. Hozta az emberek fejébe beült BMW-kre vonatkozó pozitív és negatív percepciókat. A városban és az M0-son haladva – a megengedett tempót betartva – a belső sávból gyorsan ugráltak ki a fehér uszonyos elől. A forma annyira jól sikerült, hogy a városban parkolva több rajongóra és irigylő pillantásra is talált. Bár volt olyan is, hogy egy táblát elnézve – figyelmetlenségemből – arrogáns beszólások áldozatává váltunk a kis fehérrel.

A háromajtós sajátosságait tovább erősítette a Sport Line felszereltség adta szép és formás belső. A kényelmes és gyorsan személyre szabható ülések könnyed beszállást engednek hátra, így a hátsó kerék hajtotta autót akár barátaimmal is megoszthattam, ami igen hasznosnak bizonyul a hétvégi bulizásnál. Ez alapesetben négy főt jelent, ami az opciós listát böngészve (0Ft felár ellenében) plusz 1 fővel bővíthető – ezzel el is értem minden prémiumautó achilles sarkához, az opciós listához.

Financiális szempontból vizsgálva, a tesztautó igen bőséges, bár első ránézésre nem feltétlenül opciósnak gondolt extrákkal volt tele. Például fehér fényezés (217.50 Ft), lehajtható hátsó üléstámlák (85.700 Ft), műszerfali kijelző (56.100Ft), könnyűfém felnik 17? – Sport Line-on felül (296.600 Ft) és az alubetét (62.600Ft) – így az alapáron 5.680.000 forintos autóra további 2.548.700 forintnyi extra érkezett. Jól matekozva, ez már a 8 millió forint felé beérő érték…

Akkor szusszanjunk egy kicsit és gondoljuk végig még egyszer, hogy vajon mit is kapunk ezért a pénzért: 3 ajtós, 1.6 literes és 102 lóerős autó + 5 éves vagy 100.000km-es garancia, plusz temérdek extra.

Sajnálom, de nálam a matek nem hoz egyenlőséget. Szerintem, ami ehhez a klassz formához igazán hiányzik, az a játékosságot adó nyomaték, azaz maga a “power”. Így – ami az autó funkcióját figyelemben tartva – vagy egy kis dízel aggregát lenne, például a 116d EfficientDynamics Edition 1 millió forint, vagy a 2,0 literes 116d 1,1 millió Ft felárért. Vagy aki nem szeretne ennyit pluszban költeni, annak még mindig ott az 5 ajtósban már régebb óta elérhető, az előző generációhoz képest feljavított 116i. Ez a modellvariáció hasonlóan jó fogyasztási értékeket produkál, ám a 34 extra paci sokkal több mókát ígér, így varázsolva a maga 400.000Ft felárával egy standard fiatalból egy igazi ?power szinglit?.

U.i. Amennyiben az opciós listán böngészve bejelöljük majd a hátsó feliratok elhagyását, akkor a gyárból újonnan legördült autóról senki nem fogja megmondani, hogy pontosan mire is esett a választás. Csak annyit fognak biztosan tudni, hogy “ez a srác szeret vezetni és remek az ízlése”

További BMW tesztjeink itt. Katt.

Ha a Tesztauto.hu cikkei segítettek a szolgáltatások és a járművek kiválasztásában, akkor a kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a Tesztauto.hu működését. Köszönjük!

Hozzászólások

komment

Olvasás Folytatása
Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Hirdetés

Facebook

Hirdetés

Instagrm

Hirdetés

Népszerű