Csatlakozz hozzánk

Tesztek

Ilyen Aveo még nem volt – Chevrolet Aveo D teszt

Nagy lépésre szánta magát tavaly a Chevrolet, ugyanis először pakolt az Aveo-ba dízelmotort. A kis öngyulladós azonban nem saját fejlesztés, a Fiat és az Opel egyes modelljeiben is megtalálhatjuk ezt az 1248 cm³-es turbódízelmotort.

Közzétéve

ekkor

Nem nagyon megy ez az autó. A forgalom ritmusát ugyan lehet tartani, de nem az igazi. Épp egy piros lámpához érek és gyorsan előveszem a forgalmit, hogy lássam, tényleg az erősebbik motor van-e az Aveo-ban. A zöld papíros szerint igen. Akkor lehet, hogy velem van a baj. Aztán lepillantok a kézifék alá és akkor veszem észre, hogy ott van egy ECO feliratú gomb, közvetlenül a menetstabilizálóé mellett. Mi baj lehet, megnyomom mindkettőt! Közben bezöldül a lámpa, sebességbe teszem és elindulok. Azonban kicsit jobban kellett sietnem, mert mögöttem hirtelen kivágott egy autó a másik sávból és nagyon úgy tűnik, esze ágában sincs lassítani. Padlóba süllyesztem a gázpedált és az Aveo úgy nekilódul, hogy a faromban lihegő járgány elkezdett összemenni a visszapillantóban.

Ha igazán padlóba süllyesztjük a gázpedált, akkor derül ki, hogy nagyot lép a dízelmotorral hajtott Aveo.

Spórolós autóban a teljesítményt hiányolni legalább akkora ökörség, mint fagyizóban egy jó sajtos-tejfölös lángost rendelni. Egy 210 Nm forgatónyomatékú dízelmotortól azonban joggal várható el, hogy könnyeden mozgasson egy 1185 kilós autócskát. A már említett ECO gomb egyébként mindegyik dízel Aveo-ban megtalálható, hogy segítse a spórolást. Ha aktiválva van, akkor start/stop rendszer pihenteti az erőforrást piros lámpánál, egy ikon figyelmezteti a sofőrt a váltásokra és olyan, mintha néhány ló lepihenne az istállóban. Ha kikapcsoljuk, újra teljes lesz a karámban a 95 tagú ménes, legalábbis érzésre mindegyik paripa mozgatja az autót.

Egyetlen plusz felirat sem hirdeti, hogy ez a gázolajos verzió. Pedig büszke lehetne rá a Chevrolet!

Az Aveóban kétféle, vagyis 75 és 95 lóerős kivitelben is választható a kis egyhármas. Érdekes módon ennél a motornál is megfigyelhető a trend, miszerint ugyan kétféle teljesítménnyel kínálják, ez a forgatónyomatékban nem feltétlenül látszik. Vagyis, az Aveo-ban a 75 és a 95 lóerős motor ECO változata is 190 Nm-es nyomatékot produkál. Van azonban az erősebb verzióból egy nem ECO modell is, amiben viszont már 210 Nm-es forgatónyomatéka van az öngyulladós motornak és 6 gangos váltó jár hozzá, nem pedig öt, mint a többihez – ilyen egyébként a tesztben is szereplő autó. Nem árt tehát vásárlás előtt kicsit átböngészni az Aveo műszaki adatlapját, ugyanis eléggé eltérő karakterűek a különböző erősségű gázolajos változatok, amit a következő táblázatban láthattok is.

A Chevrolet Aveo D változatai

  Chevrolet Aveo D (75)   Chevrolet Aveo D (95)   Chevrolet Aveo D ECO (95)

                                                       1248 cm³

   5 fokozatú manuális        6 fokozatú manuális          5 fokozatú manuális

        75 LE/4000                         95 LE/4000                       95 LE/4000

       190 Nm/1750                     210 Nm/1750                    190 Nm/1750

         3,8 l/100 km                       4,1 l/100 km                      3,6 l/100 km

  14,2 s (0-100 km/h)             12,6 s (0-100 km/h)          11,7 s (0-100 km/h)

            1070 kg                            1185 kg                              1165 kg

Gondolom még maradt ezután is kérdés, mert nekem például az volt nagy kérdőjel, hogy miért gyorsul jobban a kisebb nyomatékú, ötfokozatú váltós ECO változat. Mint kiderült, a váltóáttételezés miatt futja hamarabb a 0-100-as sprintet. Most, hogy részben tisztáztuk a számadatokat, foglalkozzunk a tesztautóban dolgozó, 95 lóerős és 210 Nm-es nyomatékú, tehát legerősebb motorral. Hidegindításkor kicsit hangos, jól hallható csettegéssel jelzi, hogy életre kelt, viszont, ahogy bemelegszik, ez megszűnik. Nem kell sokáig várni egyébként az üzemi hőfok elérésére sem. Menet közben nem hirtelen jön meg a nyomaték, hanem szépen fokozatosan. Ez abból a szempontból is pozitív, hogy ennek köszönhetően rendkívül kényelmesen vezethető az autó, ráadásul hamar össze lehet szokni vele. Nagyjából 1800-as fordulat körül vesz lendületet és 3000 környékén véget is ér a tűzijáték, de mint azt már mondtam is, ez az autó spórolni született, nem versenyezni! A motorhoz kapcsolt 6 fokozatú manuális váltó gyakorlatilag semmi különlegeset nem nyújt. A fokozatleosztás is hozza a szokásosat, vagyis szabályos városi tempónál, 50 km/h-nál már nem bírja el az ötödik gangot.

Rendkívül praktikus az ötajtós kialakítás és még hátra is kényelmes a beszállás. A rejtett kilincs sokat dob a megjelenésen.

Mivel tavaly kicsit aktualizálták az Aveo-t, így már belül is új formákkal találkozunk, legalábbis azok, akik nem ültek még a Chevrolet más modelljeiben. Az egyik legfurcsább szerzemény a motorokra emlékeztető kijelző a sofőr előtt, ami hogy tetszik-e vagy sem, pusztán csak ízlés kérdése, az viszont tény, hogy mindent jól lehet olvasni róla és a kormány sem takar ki belőle sokat. Amivel még megpróbáltak hatni ránk a tervezők, azok a különböző színű anyagok, amik egy kicsit tényleg oldják a fekete egyhangúságát. Viszont, ebben az autóban olyan fura szaga van a párolgó műanyagnak, ami igényel némi megszokást. Ezt leszámítva nem lehet panaszunk a beltérre, ráadásul jó a körkörös kilátás is az autóból.

Vidám formájú, hangulatos az új Aveo beltere. Nyoma sincs a korábbi unalmas belsőnek.

A start/stop automatika az eddig kipróbált rendszerek közül abszolút a jobbak közé tartozik. Gyakorlatilag rángatás nélkül állítja le és indítja újra a motort, ráadásul az egész folyamat gyorsan megy. Természetesen itt is van egy-két olyan eset, amikor nem áll le a motor. Bekapcsolt klímával vagy hátsó ablakfűtéssel hiába is akarjuk, nem fog leesni a fordulatszámmérő mutatója a nyugi zónába.

A spórolós kategóriatársak

Az új Ford Fiesta ECOnetic változatában az 1,6-os, gázolajos erőforrás az Aveo-hoz hasonlóan szintén 95 lóerős, míg forgatónyomatéka 200 Nm. A start/stop rendszer ugyanúgy benne van a Fordban is, emellett pedig regeneratív fékrendszer és alacsonyabb felfüggesztés is megtalálható a gazdaságos verzióban. A gyár 3,3 literes átlagfogyasztást ad meg a legtakarékosabb Fiestának. A Honda Jazz Hybridben egy benzines és egy elektromotor együttese található. Vagyis, a 88 lóerős hagyományos üzemanyaggal működő erőforrást egy 14 lóerős, viszont majdnem 80 Nm forgatónyomatékú elektromos kiegészítő hajtás segíti. A környezetkímélő Jazz papíron 4,5 liter benzinnel jár el 100 kilométeren. A Kia Rio ECO-ban 3 hengeres, 1,1 literes turbódízelmotor segíti a spórolást. A 75 lóerős és 170 Nm nyomatékú öngyulladóshoz jár még start/stop rendszer, illetve csökkentett gördülési ellenállású gumiabroncsok is. Ezeknek köszönhetően a gyár szerint 3,2 liter gázolajat kér mindössze 100 kilométerre az autó. A környezetkímélő Opel Corsa ecoFLEX-ben ugyanaz az 1248 cm³-es gázolajos dolgozik, mint ami az Aveo-ban, viszont a 95 lóerő mellé itt a kisebb, vagyis 190 Nm párosul. A villámos kisautóban a start/stop rendszer mellett 20 mm-el ültetett futómű és különleges alvázborítások is megtalálhatók. A vegyes fogyasztási érték 3,3 liter/100 km. A Peugeot 208-ban a francia gyár mikrohibridje található, 1,4-es és 1,6-os változatban. Teljesítményben a start/stop rendszerrel szerelt, 1,6-os e-HDi változat áll közelebb az Aveo-hoz, ugyanis ez az aggregát 92 lóerő mellett 230 Nm-es forgatónyomatékot produkál. A katalógus szerint 4,5 liter gázolajat éget el 100 kilométeren az autó. És, itt van még a Toyota Yaris Hybrid is, amelyben 1,5 literes benzines erőforrás és elektromotor párosa található. A 100 lóerő összteljesítményű hajtáshoz a gyáriak 3,5 literes fogyasztást adnak meg.

Egy spórolós autónál joggal vetődik fel a kérdés, hogy csak akkor lehet vele gazdaságosan közlekedni, ha tojást teszünk a gázpedál alá, vagy anélkül is fogyasztási bajnokok leszünk. Szerintem az, hogy egy járgány mennyire étkes, a vezetőtől is függ nagyban, ugyanis hiába a világ egyik legtakarékosabb gépe a miénk, ha nagy a lábunk, akkor bizony jót tud kortyolni még az a kocsi is. Tehát, ha a sofőr kellőképp körültekintően és ésszel tud közlekedni, egy combos autóval is el lehet járni baráti fogyasztással. Akit pedig nem érdekel, hogy évente hány liter üzemanyagot puffog el a levegőbe, az valószínűleg nem is keresi az ECO feliratú autókat. Tehát, a Chevrolet Aveo dízel nálam 4,5 litert fogyasztott, főleg sok városi lökdösődés közben. Ez a körülbelül 400 kilométeres távolság végeredménye, menet közben azonban néha 7 liter környéki adatokat is kiírt a fedélzeti computer. Természetesen sokkal kevesebb naftával is el lehet járni az autóval, efelől kétségem sincs, de mivel engem a jól autózható, nyomatékos motor sportosabb énje is érdekelt, ezért időnként kicsit megzargattam az Aveo-t.

Nem füstöl, és ha bemelegedett, akkor elég halk is a Fiat-ból és az Opel-ből már ismerős öngyulladós.

Bár a Chevrolet nem szeret visszafele tekinteni, ettől függetlenül nem mehetünk el szó nélkül a korábbi Daewoo Kalos majd Chevrolet Aveo modellek mellett, ugyanis elsősorban kedvező áruk és fenntartásuk miatt voltak népszerűek. Vagyis főleg ész-érvek szóltak a kisautó mellett. Szerintem, amióta magkapta ezt az új fazont az Aveo, azóta már a szemünk is kap némi ingert, tehát akár a szívünkre is hallgathatunk. Legalábbis ha az alapverziót nézzük. Ugyanis a 6 fokozatú váltóval szerelt erősebb gázolajos tesztautó is legkevesebb 4,26 millió forintért vihető haza (bár most épp 400 ezer forintos kedvezménnyel lehet hazavinni az Aveo-kat), tehát már nem gombokért adják a gázolajos Aveo-t. Viszont, ha körbenézünk a kategóriatársak között, akkor bizony jól látszik, hogy az Aveo-nál egyedül a Kia Rio ECO (3.569.000 Ft) olcsóbb. A már említett többi modell, vagyis a Ford Fiesta ECOnetic (4.480.000 Ft), a Honda Jazz Hybrid (6.299.000 Ft), az Opel Corsa ecoFLEX (4.190.000 Ft), a Peugeot 208 1,6 e-HDi (4.657.000 Ft) és a Toyota Yaris Hybrid (4.695.000 Ft) is drágább.

A morcos lámpa a frissítéssel érkezett. Jóval dögösebb lett tőle az autó megjelenése, mint korábban volt.

Kicsivel több pénzbe kerül a dízelmotorral hajtott Chevrolet Aveo, mint benzines társai, viszont ez mind közül a legdinamikusabb (még az 1,6 literes benzines verzió is 11,7 másodperc alatt futja a 0-100-as sprintet, akárcsak az Aveo D ECO) és a leggazdaságosabb. Ettől függetlenül, ha valaki nem utazik évente legalább 40-50 ezer kilométert, akkor elég sokára fog megtérülni a többletköltsége a gázolajos verziónak. Ha viszont ez nem szempont, akkor kifejezetten dinamikus és jópofa autót kap a pénzéért, aki az asztalra csap és azt mondja: „Nekem márpedig egy Chevrolet Aveo D kell!”

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Hirdetés

Facebook

Hirdetés

Instagrm

Hirdetés

Népszerű