Connect with us

Tesztek

Családi barát – Hyundai i30 kombi teszt

A Hyundai i30 tavaly bemutatott második generációja már nem elsősorban a pénztárcán keresztül akar vásárlókat fogni, egyszerűen csak jobb autó akar lenni, mint a többiek. Vajon lemérhető ez egy jól felszerelt dízel kombin?

Published

on

Sokan, sokszor hangoztatják: jönnek fel a koreai autók. Ehhez én rögtön hozzátenném, hogy ez alatt valószínűleg a Kia-Hyundai párost értik legtöbben – az itthon egyáltalán nem ismert Samsung, és az alig ismert Ssangyong mellett a Daewoo-ból lett Chevrolet tartozhatna ebbe a halmazba, ám ez utóbbinál elég nehéz megmondani, mi is készült Koreában, annyira nemzetközivé lett a General Motors globálisan jelen lévő márkaneve. Szóval szűkítsük, és jelentsük ki, hogy bizony a Hyundai-Kia óriásvállalat autói öles léptekkel haladnak előre. Eddig a közhely, ám hogy ez mit is jelent, azt az aktuális i30 illusztrálja talán legjobban.

Elég sokat vezettem az első i30 generációt – dízelt és benzinest, kombit és ötajtóst, jól felszerelt tesztautót és fapados használt autót egyaránt volt szerencsém próbálni már, némelyiket nem is csak egy hétig. Ezúton jelezném a tisztelt ítélőszéknek, hogy talán éppen emiatt egy kicsit elfogult is vagyok: igazából mindegyik verzióban nagyon jól éreztem magam, kiválóan hozta az első i30 az egyszerű, “filléres”, de nagyszerű hétköznapi kocsi zsánerét, amiben régen a Toyota volt menő. Én szívem szerint ma is az Aurishoz hasonlítanám leginkább az i30-at, de mit ád az ég, a japán gyártók már nem árulnak kombit az alsó-közepes szegmensben, így a gyönyörű barna színben pompázó tesztautónak nem a japán konkurenciával, hanem az európai versenytársakkal kell ringbe szállnia.

Az előző i30 generációnak igazából egy baja volt: 2012-ben már elavultnak hatott a kurta extra listája és egyszerű formaterve. Egy ideje már ebben a szegmensben is az elsőrangú anyagokból építkező, már-már prémium utastér és a különböző aktív vezető-segítő rendszerek a menők, a jól megépített autót természetesnek veszik a vásárlók. Ezek hiányában kifutásakor az i30 olyan volt, mintha nem is 5, de inkább 10 évvel ezelőtti modell lett volna. Nem volt ez olyan nagy baj, hiszen az ilyen finom extrákat hazai vásárlók elég ritkán keresik ebben az osztályban: kis fogyasztás, tágas hely, jó minőség, és főleg megfizethető ár, ennyi még mindig elég a vevők döntő többségének. És igazuk is van, pláne, ha egy flottakezelőről beszélünk, márpedig ezt az osztályt itthon óriási mennyiségben találjuk céges autóparkokban – nem kell messzire menni, mindjárt ott a rendőrség. Ám reklámozni mégiscsak alaposan felszerelt kocsival illene, hogy lássa a vásárló: tud ez is olyan lenni, mint a szomszédé. Meg persze nem is Magyarországra fejlesztenek ezek a cégek, szóval azt már a tavalyi bemutató előtt sejteni lehetett, milyen irányban mozdul majd el az i30 – design és kütyük.

Koreában nem akarták újra feltalálni az egész szegmenst, ennél egyszerűbb recepthez nyúltak: a meglévő műszaki megoldásokat finomították, sokkal szebb kasztniba és minőségibb utastérbe csomagolták, és adtak hozzá egy rakat elektronikus kütyüt. Semmi újat, ami máshol ne lenne, de mindenből csak olyat, ami bizonyítottan jó, és működik. Mondom, pont mint régen a Toyota, a Corolla különböző generációival. Ennek persze megvan az a hátránya, hogy ha tényleg komoly i30-at akarunk magunknak, az már szabad szemmel is jól látható összegbe kerül, de erre még később visszatérünk. Kanyarodjunk most inkább rá a konkrét tesztautóra, amely ráadásul huzamosabb ideje szolgál nálunk: e csodás színre fényezett, 110 lóerős dízellel hajtott, Business felszereltségű kombira. Minden elfogultságot félretéve, a 2012-es i30 formaterv szerintem igencsak beletrafált: úgy modern, és látványos, hogy nem esik túlzásokba, és nem korlátozza a praktikumot. Ez utóbbit különösen a csomagtartón könnyű tetten érni, amely a pöttöm oldalablak miatt kívülről szinte fel sem tűnik, az ötödik ajtót felnyitva azonban 528 liter tárul a szemünk elé, ami tökéletesen rendben van – az Octavia hombárján még innen, de a kategória többségén már túl. Látszólag nincs benne sok fakszni, de az alját felhajtva mindenféle kisebb-nagyobb rejtett rekesz tárul fel, ami akár igen hasznos lehet, például nem gond egy kanna ablakmosót hátul tárolni, van ehhez mély üreg, amit befedhetünk, ha kiürült a kaniszter.

 

Ha kevés lenne a csomagtartó, a hátsó ülések egy mozdulattal lehajthatók, az öv nem akad be, és ha vesszük a fáradtságot, hogy az ülőlapokat külön felnyissuk, akkor sík felületet kapunk – a fejtámlákat nem kell ehhez kivenni. Semmi csicsa, semmi világrengető ötlet, de a szükséges funkció hibátlanul megvalósul, ez is pipa. Van viszont a hátsó üléseknél egy olyan pont, ami nagyon is plusz: úgy tűnik a Hyundai nem akarja mindenáron valami óriási egyterűbe szorítani a családosokat, és úgy tervezték meg az i30 hátsó traktusát, hogy három gyerekkel is használható legyen. Gyakorló háromgyerekes apukaként, aki ráadásul nincs oda a magas építésű behemótokért, ezt nagyon-nagyon tudom értékelni. Hogy mi a trükk? Ahhoz, hogy három ülést be lehessen kötni, az kell, hogy egyrészt ne legyen túlságosan formázott a pad, másrészt az övcsatok a gyerekülések közé kell essenek, nem pedig alájuk. Az i30-nál erre annyira odafigyelnek, hogy a 2012-es modell egyik nagy újdonsága számomra az volt, hogy a középső hárompontos öv alsó bekötési pontja a szélső öv csatjánál beljebb van, így nem takarja ki azt, ha be van középre is kötve egy ülés. Tessék nyugodtan megnézni a saját kocsit otthon – én most hirtelen nem tudok fejből még egy autót amiben nem fordítva van, pedig ez nagyon megkönnyíti az apuka dolgát. Persze egy ilyen alacsony építésű kocsiban így is kell tornázni a három üléssel, szemben egy tágas, tolóajtós, magas plafonú, hátul is külön trónokat kínáló egyterűvel, de azok az autók drágák, és az i30 gyakorlatilag mindent megtesz, hogy az adott keretek közt a lehető legegyszerűbb legyen a dolgunk. Én már csak azért is gyanakszom, hogy ezt direkt a kispénzű családok kedvéért találták ki, mert a nagy testvér i40 kombi erre a célra nem ilyen jó: túl formázott az ülés, túl kupés a tetőív, és az övcsatok sincsenek tökéletes helyen, azt sokkal inkább négy felnőttre, mint egy öttagú családra tervezték. Az autógyártók mindig is úgy voltak vele, hogy ha többet akarsz, vedd meg a drágábbat, és számos eset van, amikor ez direkt szívatásba csap át, így ez az üdítő kivétel nálam óriási piros pont.

 

A családi vonal nem ér véget a hátsó helykínálatnál, de tetten érhető az első ülésekben is. Könnyű kényelmesen elhelyezkedni, számos pohár- és palacktartó, polc és rekesz segíti a pakolást, és még annak is minden hamar érthető és egyértelmű lesz, aki először ül Hyundaiban. A műszerfal formái talán vadabbak kicsit, mint a kocsi többi vonala, de igazából ez sem lett csúnya, az meg külön vicces, hogy a gyerekeim rövid úton sárkányfejként azonosították a középkonzolt – a rádió két tekerője világít is, mint egy-egy szem, a légrostélyok tényleg hegyes fület formáznak, az egyébként remek automata klíma központi tekerőgombján pedig két vízszintes vágat is van, adja magát orrnak. A tesztautó jól felszerelt, kulcs nélküli a bejutás és az indítás, van finom ülésfűtés, az érintőképernyős navi a tolatókamera képét is megjeleníti, a multikormány és a váltó bőrbevonatú, a külső tükrök automatán hajlanak be, a belső meg magától sötétedik, és természetesen van tempomat, könnyen beállítható bluetooth, illetve széria az USB bement is. Ez mégsem a csúcskivitel, hiszen még nem elektromos a kézifék, még nem színes a műszerfali kijelző, és az üléseket sima szövet borítja. A tolatókamera nekem régóta a kedvenc modern extrám – leparkolok én egy szivar 100-ast is érintés nélkül szűk budai utcában, de ez, hogy milliméterre látom meddig mehetek hátra, nagy könnyebbség. Sajnos a kombié nincs fedél mögött, mint az ötajtósé, így rossz időben rendszeresen tisztítani kell, de ez sokkal drágább kocsikon is így van.
Menet közben egyértelmű: itt az utazási komfort volt az elsődleges szempont. Ma, amikor már francia kocsik is hajlamosak szétrázni minket, felüdülés egy ilyen kellemesen rugózó autóban utazni – az úthibák eltüntetésében a kategória legjobbjai közt van az i30, nem is kérdés. Ennek az ára, hogy nem érzi a sofőr annyira feszesnek, közvetlennek, mint mondjuk egy Focust, de mivel a 110 lovas dízelmotor úgysem tépi le a hajunk, ezzel nekem semmi bajom. Pályanapra nem a családi batárral kell menni, kanyargós országúton meg az i30 is megállja a helyét, köszönhetően az igényes és jól belőtt futóműnek. Sajnos azonban a komfort oltárán beáldozták a váltó és a kormány érzetét is: gyenge női kacsók számára tökéletes mindkettő, én azonban már túl művinek érzem őket, különösen a kormánynál zavaró, hogy olyan, mintha lekvárt tekergetnék vasak helyett. Hozzá kell tenni: az elektromos szervó korában már a sokat emlegetett Focus sem a régi, de azért vannak a műviségnek is fokozatai, és a Hyundai itt talán túl messze került az autóktól és túl közel a mosógépekhez, ha értitek, hogy mondom.
A motorról eddig kevés szó esett, és ez nem véletlen: a szürke eminenciás tipikus példája. Már a számok is jelzik, nem egy sportgép, de a kombival simán megbirkózik telepakolva is, és közben a jó pár ezer kilométer óta nem nullázott fedélzeti kijelző nem mozdul el a 6,4-6,7 literes sávból. Persze a gyári 4,2 literes délibábtól ez odébb van, de normál használatban nekem elfogadható érték vegyes átlagnak. Ebben része van a váltónak is, amely tökéletes összhangot alkot a motorral, nem az volt a cél, hogy 180-as legyen az utazó, az úgyis tilos, hanem az, hogy városban is könnyedén lehessen fulladás és gond nélkül autózgatni a kis “tádéval”. Ahogy az autó minden porcikája, úgy ez is azt sugallja: nem az újságírót akarták elkápráztatni, hanem a nap mint nap autózó tulajt kiszolgálni, és az a kevés autó, amire ez ma még igaz, nekem mindig egy kicsit kedvesebb lesz a katalógus huszároknál. Szóval a hajtáslánc is pipa.
És akkor jöjjön a feketeleves. Amikor nekiültem megírni a fenti sorokat, persze azzal kezdtem, hogy a webes konfigurátorok segítségével összeállítottam az ellenfelekből ezzel összevethető modelleket – közepes dízel, jól, de nem csúcsra felszerelt kombi. Bár mostanában sok szó esik róla, hogy a Hyundai kissé magasabbra áraz, mint megszoktuk tőlük (és nem csak itthon, amerikai fórumokon is olvastam hasonlót), az i30 kombi ezzel a motorral és felszereltséggel az egyik legjobb ajánlat a kategóriában. Listaáron 6.954.000 Ft a tesztautó, amin bizonyára sok olvasónk felhorgad, de az igazság az, hogy ennél csak a Chevy Cruze tud jelentősen olcsóbb lenni (ráadásul 6.130.000-ért már 160 lovas a dízel), míg a Renault Mégane-t 89.000 forinttal alacsonyabb áron tudtam összevethetőre specifikálni. Kia ceed, Ford Focus, Skoda Octavia, Opel Astra, Peugeot 308 és persze Volkswagen Golf – ezek mind 7 millió felett járnak már, ha a tesztautóval összevethetőt szeretnénk, bár az igazsághoz hozzá tartozik, hogy csak a Golf jelentősen drágább, a többiek 1-200.000 forint különbségen belül vannak. Ezt a 2-3%-os sávot egy jó alkuval át lehet hidalni, itt tényleg az dönt majd, kinek melyik szimpatikus, melyik kereskedőnél kap jobb ajánlatot. A golfosok meg majd mindenkinek elmondják, hogy az ő kocsijuk a legjobb, azért a legdrágább.
Persze ezért a pénzért már nagyon komoly használt autót is adnak, de az flottában nem megoldás, ha meg családi autót akarunk, abból prémiumot kell venni, hogy 10 évesen ennyi mindent tudjon – annak viszont a fenntartása ugyanolyan drága 10 évesen is, mint újonnan, tessék csak megnézni, mennyi egy szett fékbetét mondjuk egy 10 éves 5-ös BMW-hez, és mennyi egy vadonatúj Opel Astrához. Szóval itt a kérdés inkább az: kell-e a sok finom extra ebbe az autóba? Ha az ember A-ból B-be akar menni biztonságban és megbízhatóan, ahhoz nem kell kulcsnélküli bőrős navigáció, ahhoz elég, ha a legújabb biztonsági fejlesztéseket tudja a gép, azaz röviden: ha új. Nem lenne annyi fapados Golf meg Focus az utakon, ha nem lennének sokan, akik így gondolják, és őszintén nem is akarom meggyőzni őket. Azt viszont kiemelném, hogy számos olyan olcsó autó van, amelynek a jól felszerelt változatából is hiányzik a prémium érzés – kellemetlenül fúj a légkondi, rossz tapintású a bőr, bitangok a műanyagok, nincsenek kitalálva az extra funkciók. A Hyundai i30 esetében ez nem így van: a kütyük szerves részének tűnnek, nem utólag odaálmodott csicsának, a számos funkció jól át van gondolva, kerek egész ez a kocsi így. Ez nagyon nagy dicséret, azt jelenti: még ennyi pénzért is rendben van az ár-érték aránya. Összességében nem jobb, de nem is rosszabb a többieknél, nincsen már “ahhoz képest” – ez ugyanazt tudja, mint bármelyik európai vetélytárs. A többi innentől ízlés kérdése.

HIRDETÉS
FANTIC E-BIKE

Facebook

Instagram

És akkor hátulról még meg sem mutattuk. 🤯 #volvo #c40recharge #teszt #mik #magyarig #carstagram #tesztautohu #carphotography #evcar #elektromosauto @volvogaleriabudapest
És akkor hátulról még meg sem mutattuk. 🤯 #volvo #c40recharge #teszt #mik #magyarig #carstagram #tesztautohu #carphotography #evcar #elektromosauto @volvogaleriabudapest
5 hónap telt el
View on Instagram |
1/9
Ugye, hogy milyen sokat számít egy jól átgondolt facelift? Szinte rá sem ismerni az S-Crossra, a lényegen ugyanakkor nem változtattak. Tesztünk a címlapon! #tesztautohu #scross #facelift #suzuki #hungary #carstagram #mik #instahun #magyari #2022 #newcar #carphotography @magyarsuzuki @benserobert
Ugye, hogy milyen sokat számít egy jól átgondolt facelift? Szinte rá sem ismerni az S-Crossra, a lényegen ugyanakkor nem változtattak. Tesztünk a címlapon! #tesztautohu #scross #facelift #suzuki #hungary #carstagram #mik #instahun #magyari #2022 #newcar #carphotography @magyarsuzuki @benserobert
6 hónap telt el
View on Instagram |
2/9
Építünk Wartburgot? 😎 #deagostini #wartburg #353 #ddr #instahun #magyarig #modell #hobbi #veterán
Építünk Wartburgot? 😎 #deagostini #wartburg #353 #ddr #instahun #magyarig #modell #hobbi #veterán
6 hónap telt el
View on Instagram |
3/9
Megépítenéd? Nézz fel a tesztauto.hu-ra, akár már most megrendelheted a sorozatot! #deagostini #wartburg #353 #ddr #modell #hobbi #magyarig #mik #instahun #tesztautohu
Megépítenéd? Nézz fel a tesztauto.hu-ra, akár már most megrendelheted a sorozatot! #deagostini #wartburg #353 #ddr #modell #hobbi #magyarig #mik #instahun #tesztautohu
7 hónap telt el
View on Instagram |
4/9
Elég menő lett a Tucson Beast, az Uncharted filmben tűnik fel, már csak ezért is megnézzük! 😎 @hyundai_hun #tucson #beast #uncharted #funday #tesztauto #instahun #2022 #magyarig #hyundai
Elég menő lett a Tucson Beast, az Uncharted filmben tűnik fel, már csak ezért is megnézzük! 😎 @hyundai_hun #tucson #beast #uncharted #funday #tesztauto #instahun #2022 #magyarig #hyundai
7 hónap telt el
View on Instagram |
5/9
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
8 hónap telt el
View on Instagram |
6/9
Felfedeztük vele a város rejtett zugait. Teszt még idén! 🇸🇪 #volvo #xc40 #suv #tesztautohu #carphotography #sunshine #sunset #hungary #instahun #instacars #canon #carphoto #újautó #2021
Felfedeztük vele a város rejtett zugait. Teszt még idén! 🇸🇪 #volvo #xc40 #suv #tesztautohu #carphotography #sunshine #sunset #hungary #instahun #instacars #canon #carphoto #újautó #2021
9 hónap telt el
View on Instagram |
7/9
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
10 hónap telt el
View on Instagram |
8/9
Mit tesztelünk épp? Kitaláljátok? #tesztautohu #újautó #magyarország #mik #instahun #canon #carphotography #carstagram
Mit tesztelünk épp? Kitaláljátok? #tesztautohu #újautó #magyarország #mik #instahun #canon #carphotography #carstagram
10 hónap telt el
View on Instagram |
9/9
HIRDETÉS
FANTIC E-BIKE
HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű