Csatlakozz hozzánk

Tesztek

A világ legcsendesebb dízelje – Honda Civic 1,6 i-DTEC teszt

A Honda jó taktikát választott legújabb gázolajos erőforrásával is. Nem kapkodott, megvárta míg a konkurencia elpufogtatja az összes skulóját, majd utána lendült támadásba. A végeredmény pedig igen lenyűgöző lett.

Közzétéve

ekkor

Valószínűleg a legtöbb Honda rajongó csak kapkodja a fejét, amióta a japán gyár saját dízelmotor fejlesztésekbe kezdett. Egy VTEC fanatikusnak valószínűleg hiába is magyaráznánk, hogy nyomaték, meg kis étvágy, abszólút hidegen hagyná a dolog, mikor ránézne és meglátná, hogy az 4500-nál pirosodik. Hiszen az ő autója ott kezd el csak igazán élni!

Ilyen egy környezetkímélő Civic színe.

Mások viszont örömmel fogadták a gázolajos Hondákat, hiszen már egy ideje szemeztek a márkával, de mivel nem volt öngyulladós motor, ezért inkább máshol néztek körbe. Hogy a történet kerek legyen, azért hoztam fel mindkét példát, mert a Honda úgy fejlesztette dízelmotorjait, hogy közben szem előtt tartották azt is, hogy miért is kedvelik a márkát. Vagyis, szerintük nem kell lemondani a sportos vezetési élményről csak azért, mert elöl nem egy üveghangig pörgethető benzinmotor van. Így született meg az 1,6 literes turbódízel erőforrás is.

Az új dízelmotor, ami Európában készül Európának.

Earth Dreams Technology – így hívja a Honda legújabb motorcsaládját. Ennek első darabja az 1,6-os i-DTEC erőforrás. A tömegcsökkentésnek köszönhetően 47 kilóval lett könnyebb a 2,2 literes aggregátnál az új dízelmotor, míg az újratervezett váltóval további 7 kilónyi feleslegtől szabadították meg az autót. A különleges technikai csemegéknek hála 120 lóerőt és 300 Nm-es forgatónyomatékot nyertek ki a kis öngyulladósból. Ezzel pedig a kategória élvonalában vannak. Mielőtt rátérnénk a konkurenciára, előtte még lássuk, milyen újdonságokat találunk a motorban és mit tapasztalunk vezetés közben!

Nem véletlen, hogy egy szót sem ejtettem a fogyasztásról a kisfilmben, ugyanis egy igen sajátos tesztet találtam ki. A gyár szerint 3,6 liter gázolaj is elég 100 kilométeren a Civic-nek ezzel az 1,6 literes dízelmotorral, de mint tudjuk, ezek az értékek az elérhető legjobb adatot jelentik. A tulajdonosok többsége azonban valószínűleg nem tudja laboratóriumi környezetben használni autóját. Tehát, most nem is az a célom, hogy megpróbáljam elérni a 3,6 literes fogyasztást, én ugyanis élvezni akarom az új erőforrás tudását! Helyette nem fogok odafigyelni arra, hogy mindig idejében felkapcsoljak, vagy hogy ne nyomjak padlógázt, mert majd 20 perc múlva is tudok előzni. Ez a stílus ugyanis szerintem nem illik a Hondához!

Ez a gomb segít spórolni. Egyszer sem nyomtam meg!

Ezt a lépést igazából akkor határoztam el, amikor először meglódítottam az autót. Olyan lelkesen pörgött fel az 1,6-os dízelmotor, hogy szinte nem is hittem el, hogy valóban ekkora lökettérfogatú erőforrás hajtja. Már vezettem korábban a 2,2 literes dízelmotorral hajtott Accordot, még az erősebb, 180 lóerős verziót is, ami szintén egy igen élvezetes erőforrás, de akkora turbólyuk van, hogy talán egy gyors kávé is belefér, amíg újra felépül a töltőnyomás. Az új dízelmotornál azonban ezt nem tapasztaltam! Mint azt említettem is a kisfilmben, egy pillanatnyi hezitálás van csak, majd utána tűzijáték. Gyorsan elfogynak a fokozatok, pedig a váltót is öröm mozgatni. Egyrészt jó helyen van, másrészt nagyon pontos. A kuplung könnyen kezelhető, szinte nem is érezni, hogy 300 Nm nyomaték megszakítása és továbbítása a feladata. A legdurvább azonban az, hogy olyan csendes az autó, amit eddig csak olyan gázolajos autónál tapasztaltam, amit nem indítottak be. Még húzatáskor sem lesz zavaró a motorzaj, szóval egyik ámulatból a másikba esem.

Generációk találkozása

Amíg nálunk vendégeskedett az új Civic, összehoztunk egy rögtönzött találkozót egy korábbi modellel. Az 1990-ben gyártott, negyedik generációs Civic tulajdonosa, Pálfi Zsolt elhozta saját 1,6-osát a találkozóra. Igaz, az övében egy benzines erőforrás lapul, viszont abból a szempontból is érdekes volt az összejövetel, hogy megnézzük, milyen állapotban van egy több mint 20 éves Civic, ha gondos gazdához kerül.

Gyorsan meg is kértem Zsoltot, hogy pattanjon be a tesztautóba és mondja el a véleményét. Szerinte az ülések rendkívül kényelmesek és jó az oldaltartásuk, a kormány is kifejezetten jó fogású és nagyon tetszett neki a digitális és analóg kijelzőkből álló műszerfal. A dízelmotor nyomatékát is meggyőzőnek tartotta, bár elsőre furcsállta, hogy ilyen hamar feljebb kell kapcsolni. Az pedig, hogy ilyen csendes, kifejezetten meglepte őt is, főleg, hogy az ő masináján egy jóval szellősebb rendszer öblöget. Viszont nem cserélné el autóját az újra. Sőt, azt is elmondta, hogy ha majd bővül a család, Civic-jét szépen letakarja és csak néha veszi majd elő, amikor már elege van a családi autóból.

Ahogy egyre többet járok az 1,6-os dízelmotorral hajtott Civic-kel, folyamatosan erősödik bennem, hogy nem kell ennél erősebb autó. Nincs olyan szituáció, amit ne lehetne megoldani vele, amihez pedig kevés, oda már tényleg minimum 200 ló ereje kell. A kis apró hibák, hogy nem lehet rendesen kilátni hátra, vagy a rángató start/stop rendszer sajnos ront az összképen, de ez utóbbi tényleg azért bosszantó, mert az új erőforrás fejlesztésére érezhetően is sok munkaórát szántak. Pont itt érezték úgy a mérnökök, hogy ez így jó lesz?! De, erre vannak a modellfrissítések, és nagyon bízom benne, hogy ezt kijavítják! Most viszont térjünk vissza a fogyasztási tesztemhez, ugyanis több napnyi autókázás után néztem csak meg, hogy mennyit fogyasztott a Civic. Ahogy ígértem, nem fogtam magam vissza, amikor kellett, a padlóba süllyesztettem a gázpedált, amikor viszont nem volt rá szükség, csak poroszkálgattam az autóval. Egyedül csak arra figyeltem, hogy a forgalom ritmusát tartsam, ne legyek se vezér, se sereghajtó. Így végül 5,2 litert fogyasztott a Honda. Vagyis, az 50 literes üzemanyagtartállyal számolva még így is nagyjából 900 kilométert el lehet menni egyetlen tankolással. Tehát, ha valaki tényleg odafigyel, akkor simán eljár 4-4,5 liter gázolajjal az új Civic-kel.

Ha nem fogja vissza magát az ember, hanem élvezi az új motort, akkor hasonló értéket lehet elérni.

A csúcstechnikájú motort meg is kell fizetni, vagyis minimum 6.199.000 forintot kell otthagyni a kereskedésekben az új 1,6 literes turbódízelmotorral hajtott Civic-ért. Ez elsőre soknak tűnik, de a hasonló lökettérfogatú erőforrással hajtott autók között nem ez a legdrágább járgány. A lista élén ugyanis a Renault Mégane áll. A 130 lóerős és 320 Nm forgatónyomatékú 1,6 dCi motort csakis a legmagasabb felszereltséggel lehet párosítani, így az autó árcéduláján 6.240.000 Ft díszeleg. Ez egyébként a szegmens legdinamikusabb egyhatos dízele, ugyanis mindössze 9,8 másodpercig tart a 0-100-as sprint. Cserébe nem is kér sokat, bár a 4 literes vegyes érték elmarad a Civic 3,6 literes gyári átlagától. A Volkswagen Golf 105 lóerős turbódízelmotorja 250 Nm forgatónyomatékot ad le, vagyis jóval gyengébb a Civic-nél. Így gyorsulásban is elmarad, igaz, mindössze 2 tizeddel. A Golfnak 10,7 szekundum kell, hogy felgyorsuljon 100-ig, míg a Civic-nek elég 10,5 másodperc is. A Golf 3,8 liter gázolajat kér 100 kilométeren, vagyis 2 decivel többet a Hondánál. Viszont kicsivel olcsóbb japán riválisánál: 6.135.280 forinttól indul az alsó-közepes népautó ára. A következő táblázatban összegyűjtöttem további konkurenseket is, a teljesség igénye nélkül. Az Opel Astra ugyan kakukktojás, mert nem 1,6 literes gázolajos hajtja, de mivel az 1,7 CDTi motorok közelebb vannak az említett lökettérfogathoz, ezért került fel a listára. A Toyota Auris viszont vagy 1,4-es, vagy 2 literes dízelmotorral választható, így azt kihagytam a felsorolásból.

A konkurencia

Renault Mégane 1,6 dCi     130 LE  320 Nm    9,8 s (0-100 km/h)   4 l/100 km     6.240.000 Ft

Honda Civic 1,6 i-DTEC      120 LE  300 Nm  10,5 s (0-100 km/h)  3,6 l/100 km   6.199.000 Ft

VW Golf 1,6 TDi                 105 LE  250 Nm  10,7 s (0-100 km/h)  3,8 l/100 km   6.135.280 Ft

Opel Astra 1,7 CDTi           130 LE  300 Nm  10,9 s (0-100 km/h)  4,3 l/100 km   5.980.000 Ft

Ford Focus 1,6 TDCi          115 LE  270 Nm   11 s   (0-100 km/h)  4,2 l/100 km   5.765.000 Ft

Fiat Bravo 1,6 Mjet             120 LE  300 Nm  10,5 s (0-100 km/h)  4,7 l/100 km   5.500.000 Ft

Mazda 3 CD115                  115 LE  270 Nm   11 s   (0-100 km/h)  4,4 l/100 km   5.479.900 Ft

Hyundai i30 1,6 CRDI HP    128 LE  260 Nm  10,9 s (0-100 km/h)  4,1 l/100 km   5.449.000 Ft

Citroën C4 e-HDi                 115 LE  270 Nm  11,3 s (0-100 km/h)  4,3 l/100 km   5.016.000 Ft

Vártam az új Honda dízelmotort és nem csalódtam benne. Elég erős, nem fogyaszt sokat, dinamikusan lehet vele hajtani, és tényleg nagyon halk. Olyan, amilyennek egy modern erőforrásnak lennie kell.

További Honda cikkeinkhez katt ide!

Hozzászólások

komment

Hirdetés

Facebook

Hirdetés

Instagrm

Hirdetés

Népszerű