Csatlakozz hozzánk

Tesztek

Van értelme – Jaguar XF Sportbrake 2,2 D teszt

Kit érdekel, hogy egy autó a legtágasabb, ha szarul néz ki? És kinek kell egy agyon dizájnolt járgány, amiben épphogy elfér? Szerencsére a Jaguar XF Sportbrake egyik említett kategóriába sem tartozik bele.

Közzétéve

ekkor

A Jaguar nem ígéri azt, hogy az XF Sportbrake-ben találjuk a legtöbb helyet és nem állítja azt sem, hogy ez a legszebb autó. Pedig tehetné. Legalábbis, ami a külsejét illeti, ugyanis belül a kategóriatársaknál valamivel kisebb a Jaguar felső-középkategóriás puttonyosa. De vajon használható-e igazi családi kombiként egy ilyen elegáns cicus? A rövid válasz, hogy igen.

Az ugró Jaguar még a lámpában sem pihen.

Sokan csak a fejüket csóválják, hogy minek egy újabb elegáns, kombinak látszó tárgy, amikor az átlagnál jobban élő anyukák inkább minden földi jóval felszerelt SUV-kel szállítják csemetéiket? A válasz egyszerű: a Jaguar XF Sportbrake nem elsősorban hölgyeknek készült, hanem sokkal inkább olyan apukáknak, akiknek szükségük van a használható méretű puttonyra, de nem akarnak lemondani a luxusról és nincsen ínyükre a német riválisok egyike sem. Pár napig én is ilyen férj lehettem és tetszett a dolog. Persze, ki ne örülne egy közel 18 millió forintos családi autónak?

Ez már történelem

A Jaguart 1922-ben alapította Sir William Lyons és William Walmsley, akkor még Swallow Sidecar Company néven. Kezdetben motorkerékpár-oldalkocsikat készítettek. A Jaguár nevet a Második Világháború után, 1945-ben vette föl a cég. Az angol márka 1948-tól különleges, betűk és számok kombinációjával különböztette meg járműveit. Az XK sportkocsit 1961-ben követte az E-Type, míg az elegáns limuzin, az XJ 1968-ban jelent meg a Jaguár kínálatában. 

A legendás E-Type még Frank Sinatra-t is megfogta azonnal.

További modellek, mint pl. az XJ-S, vagy az XJ40 a 70-es években próbálta javítani a cég helyzetét. Az évtized vége felé azonban a Jaguar súlyos pénzügyi gondokkal küszködött, elsősorban járműveik minőségi romlása miatt. Ezután több tulajdonos váltás is következett. 

A kevésbé sikeres Jaguar S-Type.

A nagy újrakezdés idején, vagyis a kilencvenes évek végén, a Ford égisze alatt született meg az S-Type és a sportos XK sorozat, míg 2000 után az X-Type elnevezésű modellek. Ez utóbbi érdekessége, hogy négykerékhajtású és kombi verzió is készült belőle, bár a közönség nem fogadta túl nagy lelkesedéssel, miként azt sem, hogy dízelmotor is bekerült a kínálatba. 

A nem túl sikeres első kombi, az X-Type Sportwagon.

2008-ban aztán az indiai Tata Motors szerezte meg az éppen betegeskedő Land Rover és Jaguar tulajdonjogát. Még ugyanebben az évben piacra került a Jaguar XF, amelynek az volt a küldetése, hogy az egykor szebben is hangzó nevet ismét vonzóvá tegye. 

2008-ban érkezett meg az XF. Nyoma sem volt rajta az ikerfényszóróknak, de nem is hiányolták.

Egy évvel később, vagyis 2009-ben frissítettek az XF-en. Kívülről hozzá sem nyúltak az autóhoz, a legnagyobb változás mindössze az volt, hogy búcsút intettek a PSA-tól érkezett, 2,7 literes, ikerturbós V6-os dízelnek és helyébe egy 3 literes, ugyancsak két feltöltővel lélegeztetett 6 hengeres öngyulladós egységet pakoltak. A kétféle teljesítménnyel kínált gázolajos aggregát már sokkal jobban illett az elegáns felső-középkategóriás macskához, bár a benzines motorok kedvelőinek is volt választási lehetősége. 2010-ben az egész világ a legújabb Jaguar XJ-t bámulta már, amely, akárcsak az XF, teljesen szakított a hagyományokkal. 

Az új XJ 2010-ben érkezett meg.

Vagyis, nyoma sem volt az első ikerfényszóróknak, belül pedig igazi high-tech megoldások várták a reménybeli új vásárlókat. 2011-ben újabb facelift-je volt az XF-nek, akkor kapta meg az XJ-re hasonlító fizimiskát. A motorválaszték is kibővült, méghozzá 4 hengeres dízelekkel. 

2012-ben már az új XJ-re hasonlító arccal jelent meg az XF.

A 2,2 literes egység 163 és 200 lóerős változatban kerül be az XF orrába és ezentúl 8 fokozatú automataváltó jár mindegyik motorhoz. Tavaly elkészült a gyár történetének második kombija, az XF Sportbrake. 2013 egyik legjobban várt újdonsága pedig az új F-Type megjelenése volt a Jaguartól.

Az E-Type modern leszármazottja az F-Type.

Nem hittem, hogy ez is eljön, de egy Jaguarról az egyik legfontosabb információ a csomagtartó mérete! Az XF Sportbrake ugyanis olyan kategóriában versenyez, ahol még nem a fogkefe és a hitelkártya az egyetlen útitárs, hanem itt bizony csomagok, sőt, lehet, hogy gyerekholmik is kerülnek a puttonyba. Tehát, a lényeg, hogy alaphelyzetben akár 550 literes is lehet az XF Sportbrake csomagtartója. A feltételes mód oka, hogy kétféle megoldás közül választhat a leendő tulajdonos: ha úgy kívánja, egyszerű defektjavító szett kerül a csomagtartóba, ami értelemszerűen kevesebb helyet kíván, tehát ilyenkor adott a már említett űrmérték.

Itt szükségpótkerék lapul a csomagtér alatt, ezért 510 liter a puttony mérete. Defektjavítóval 550 literes lenne.

Ha viszont pótkerékre esküszik a vásárló, akkor ugyan egy kifejezetten helykímélő darabot, tehát inkább szükségmegoldásnak használható görgőt rejtenek a padlóba, de az mégis 40 literrel csökkenti a hasznos teret, tehát 510 literbe lehet pakolni. Püff neki, szerintem senki nem veri szét a Jaguar szalont egy ilyen dolog miatt, főleg, hogy a hiányzó literek amúgy is a padló alatti rekeszben vannak. Ledöntött ülésekkel viszont egészen emberes, 1675 literes (pótkerékkel 1635 liter) hangár lesz az XF Sportbrake hátuljában. Persze ezek alapján senki se gondolja azt, hogy jól menő vállalkozók festékes vödröket és létrákat szállítanak majd ezzel az autóval, ahhoz ugyanis túl szép a kárpitozása a csomagtérnek!

Több mint 1 méter széles és közel 2 méter hosszú a csomagtér, ha le vannak döntve a hátsó ülések.

A csomagtartó mérete tehát ugyan alig változott a szedánhoz (500 liter) képest, a hátsó utasok fejtere viszont közel 5 centivel nőtt. Ha már szóba került az XF négyajtós változata, érdemes megemlíteni, hogy 5 mm-el hosszabb és 2 centivel magasabb is lett az XF Sportbrake. Természetesen a méretbeli változásoknak köszönhetően felszedett néhány kilót magára a puttonyos verzió. A tesztautóban is található, 163 lóerős turbódízelmotorral például 89 kilóval nyom többet a mérlegen a kombi.

A műszerfalon semmi sem változott a szedánhoz képest.

Ha valaki csak előre ül be, akkor nem is látja a különbséget a két modell között, egészen addig, amíg a visszapillantóba nem néz. Vagyis, az indítógomb lenyomására emelkedik ki itt is a forgókapcsolós automataváltó, a szellőzőrostélyok elfordulnak automatikusan, ha leállítjuk a ventilátort és érintésre kapcsol be a belsővilágítás. A középkonzolon a fő helyen ugyanaz a 7 colos, érintőképernyős monitor található, amin egyszerre kezelhetjük a navigációt, a klímát vagy a hangrendszert is. Az ízléses belső tehát jár a kombiban is!

Csak gázolajos erőforrások a kombi XF-ben

Az XF Sportbrake eleje, azon kívül, hogy nagyon hasonlít az XJ-re, más szempontból is érdekes. A kombihoz ugyanis kizárólag gázolajos motorok választhatók. A PSA-tól érkező, 2,2 literes, négyhengeres öngyulladós egység 163 és 200 lóerős verzióban érhető el, míg a 3 literes, V6-os turbódízel aggregát 240 és 275 lóerőt állít csatasorba. Mindegyik variánshoz széria a nyolcfokozatú automataváltó és 70 literes üzemanyagtartályból gazdálkodnak az erőforrások. A 2,2-es gázolajosok 496 kilóval terhelhetők, a 6 hengeres erőforrások pedig 560 kilót bírnak el a fedélzeten.

Jó erőben van a legkisebb négyhengeres dízelmotor is, csak hangos.

A nagy kérdés az volt számomra, hogy egy Jaguar lehet-e családi autó? Egy hétvégi kiruccanáson meg is kaptam rá a választ. Mivel a kisfiam még nincs 6 hónapos sem, elég sok holmit kell neki vinni még egyetlen napra is, most viszont kettőre kellett bepakolni. Tehát, babacuccok, babakocsi, meg ruhák apának és anyának. Viszont, ha már puttonyos autó, gondoltam elviszünk néhány használaton kívüli eszközt is apósomékhoz, mert náluk több hely van a pincében, mint nálunk a lakásban. Szóval, a nyáron használt ventilátorra már biztosan nincs szükség, az etetőszék dobozába pedig befért néhány apró kacat. Van még egy nem túl elegáns, viszont nagyon hasznos kosarunk, amiben általában a tengernyi ételt hozzuk haza a nagyszülőktől, így az is előkerült természetesen. Akárhogy is nézem, itt bizony matekozni kell majd, hogy beférjen minden, de majd megoldom!

Ennek mind be kell férni. Családosok tudják, miről beszélek!

Elektromotor mozgatja mindegyik XF Sportbrake csomagtérfedelét, aminek ráadásul állítható a magassága. Vagyis, ha valakinek netán túl alacsony a garázsában a tető, akkor ahhoz konfigurálható az ötödik ajtó. A csomagtartó szerencsére több mint 1 méter széles, ráadásul mindenhol, így okosan lehet pakolászni. Külön tetszett, hogy még a kis bevásárlásokra is gondoltak a mérnökök, ugyanis a baloldalon egy kis kampót is biggyesztettek a csomagtérroló alá. Most erre ugyan nem lesz szükségem, de jópofa megoldásnak tartom mindenképp! Szóval, az említett csomagokkal eltartott egy pár percig, míg mindent bepakoltam, viszont legnagyobb örömömre és meglepetésemre egyszerre befért minden a puttonyba! Sőt, még a csomagtérfedelet is le tudtam csukni – mármint a motor simán behúzta. Ráadásul még maradt is annyi hely, hogy hátra biztonságosan kilássak. Gyerkőc bekötve hátul, anya mellette, indulhatunk is!

Mindennek megvan a helye.

A 2,2 literes, négyhengeres motor meglepően könnyedén mozgatja a több mint 1,8 tonnás bódét. Sőt, velünk együtt már 2000 kiló fölött vagyunk. A nyolcfokozatú automataváltó szinte észrevétlenül gangolgat. Csak a fordulatszámmérőn látom, hogy éppen feljebb vagy lejjebb kapcsolt. Egyetlen problémán mindössze, hogy egy kicsit hangos a motor, főleg gyorsításokkor. Hiába a hangszigetelés, elég sok zaj beszűrődik az utastérbe. A futómű se nem feszes, se nem lágy. Tökéletesen elnyeli a különböző úthibákat, és nem büntet akkor sem, ha véletlenül nem veszek észre időben egy csatornafedelet. A hátsó légrugós felfüggesztés egyébként teljesen automatikusan igazítja a megfelelő magasságba az autó fenekét. Vezetés közben semmit sem veszünk észre, míg állóhelyben csak akkor érezzük, hogy megemelkedik a fara, ha fél lábunk kint marad a flaszteron. Kilátni is jól lehet az autóból, annak ellenére, hogy kissé szűkek az ablakok. A nagyméretű külső visszapillantókon keresztül könnyen figyelemmel kísérhetünk minden mozgást, parkoláskor pedig ugyancsak hasznosnak találtam a radart és a pontos tolatókamerát. Igazán kényelmes tehát utazni a Jaguar XF Sportbrake-el. Azt pedig gondolom említenem sem kell, hogy legalább annyira megnézik az autót, mintha egy Ferrari lenne!

A kategóriatársak

Az XF Sportbrake egy olyan szegmensbe érkezett, amit német modellek uralnak. Vagyis, ebben a kategóriában szembe kell szállnia az Audi A6 Avanttal, a BMW 5-ös Touringgal, valamint a Mercedes E-osztály T-modellel és szerintem még a Mercedes CLS Shooting Brake-el is. A következő táblázatban a legkisebb gázolajos erőforrással szerelt változatokat vettem alapul, de mindegyiket automataváltóval választottam, mivel az XF Sportbrake-ben is az van.

Audi A6 Avant 2.0 TDI multitronic:

Hossz./szél./magasság: 4926/1874/1461 mm
Tengelytáv: 2912 mm
Csomagtér: 565-1680 liter
Tömeg (min./max.): 1725/2280 kg
Lökettérfogat: 1968 cm³
Teljesítmény: 177 LE/4200
Forgatónyomaték: 380 Nm/1750-2500
Fogyasztás (vegyes): 5,1 l/100 km
Alapár: 12.789.280 Ft

BMW 518d Touring:

Hossz./szél./magasság: 4907/1860/1462 mm
Tengelytáv: 2968 mm
Csomagtér: 560-1670 liter
Tömeg (min./max.): 1805/2380 kg
Lökettérfogat: 1995 cm³
Teljesítmény: 143 LE/4000
Forgatónyomaték: 360 Nm/1750-2500
Fogyasztás (vegyes): 4,8 l/100 km
Alapár: 11.699.000 Ft

Mercedes-Benz E 200 CDI T:

Hossz./szél./magasság: 4905/1854/1507 mm
Tengelytáv: 2874 mm
Csomagtér: 695-1950 liter
Tömeg (min./max.): 1845/2440 kg
Lökettérfogat: 2143 cm³
Teljesítmény: 136 LE/2800-4600
Forgatónyomaték: 360 Nm/1600-2600
Fogyasztás (vegyes): 5,3 l/100 km
Alapár: 12.577.660 Ft

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 250 CDI:

Hossz./szél./magasság: 4956/1881/1416 mm
Tengelytáv: 2874 mm
Csomagtér: 590-1550 liter
Tömeg (min./max.): 1865/2390 kg
Lökettérfogat: 2143 cm³
Teljesítmény: 204 LE/3800
Forgatónyomaték: 500 Nm/1600-1800
Fogyasztás (vegyes): 5,3 l/100 km
Alapár: 18.638.100 Ft

Jaguar XF Sportbrake 2,2 D:

Hossz./szél./magasság: 4966/1939/1480 mm
Tengelytáv: 2909 mm
Csomagtér: 510 (550)-1635 (1675) liter
Tömeg (min./max.): 1824/2320 kg
Lökettérfogat: 2179 cm³
Teljesítmény: 163 LE/3500
Forgatónyomaték: 400 Nm/2000
Fogyasztás (vegyes): 5,1 l/100 km
Alapár: 14.184.000 Ft

Kényelmesen elfér tehát a család a Jaguar XF Sportbrake-ben, ez valószínűleg nem igazán meglepő. Most viszont számoljunk egy kicsit utána a költségeknek! Kezdjük először is a fogyasztással. Nálam vegyes használatban, tehát autópályán hajtva, majd városban tolongva 6,3 litert mutatott a fedélzeti computer. Ez ugyan kicsit több mint a gyári 5,1 literes érték, ám egy ekkora autótól nem rossz adat. Főleg, hogy tankolás után kiszámoltam a fogyasztást és két decivel kevesebb jött ki a megtett távolság és a beletöltött literek alapján.

Nem eszik sokat, ráadásul a fedélzeti computer még 2 decivel többet is mutatott. Kár, hogy lassan jelennek meg az infók itt!

Tehát teljesen hétköznapi körülmények között akár 1000 kilométert is megtehetünk egyetlen tankkal. Minden Jaguarhoz 3 év garancia és ugyanennyi assistance szolgáltatás is jár. A szervizeléshez pedig most egy különleges csomag is elérhető, amivel fix áron, az XF 2,2 D-nél például 379.000 forintért 4 évig vagy 104.000 kilométerig csak akkor kell fizetni a műhelyben, ha a nem megfelelő használat miatt kell kicserélni a fogyó és kopó alkatrészeket. Vagyis, a kötelezően előírt látogatásokkor az említett egyszeri díjon felül nincsenek plusz költségek. De vajon miért pont 104.000 kilométer? Természetesen nekem is feltűnt, ezért megkérdeztem a hazai forgalmazót, hogy esetleg elírás-e. De mint kiderült, nem tévedés, ugyanis a gázolajos Jaguaroknak 26.000 kilométerenként vagy évente kell szervizbe menni kötelező átvizsgálásra, vagyis ha azt felszorozzuk az említett 4 esztendővel, akkor bizony pont 104.000 jön ki. A benzines modelleknek egyébként 2000 kilométerrel hamarabb van a szervizelése, feltéve, hogy egy évnél korábban érik el azt a futásteljesítményt.

Feltűnő, akár egy szupersportkocsi. Csak sokkal praktikusabb azoknál.

Túl vagyunk tehát már azon az időszakon, amikor egy felső-középkategóriás autó fenntartása is csillagászati összegeket emészt fel. Viszont, sajnos nem hibátlan autó az XF Sportbrake, van ugyanis néhány dolog, ami főleg a 14,1 millió forintos alapár tükrében érthetetlen. Az egyik ilyen a már említett hangos erőforrás. Akik ilyen kategóriájú autókat választanak, azoknak fontos az is, hogy bent szinte ne is halljanak semmit. Másik szembetűnő hiányosság, hogy a számlapok közötti fedélzeti computer grafikája a kocsi egészéhez képest gyengére sikeredett. A felbontást még csak-csak megszokja az ember, de az, hogy minden egyes gombnyomás után jelentős késéssel jelennek meg az információk, egyszerűen nem méltó az autóhoz. Az indítógombnál pedig előfordul, hogy többször is meg kell nyomni, hogy életre keljen a motor. Ráadásul nem elég csak egyszer megérinteni, hosszú ideig nyomva kell tartani. Ennél ma már jóval olcsóbb autókban is egyszerűbb az indítás. A leggyengébb megoldás azonban sajnos a csomagtartóhoz tartozik. A roló sínje és kezelése egy alsó-középkategóriás kombiban is kiverné a biztosítékot! Nem az a baj, hogy kézzel kell mozgatni, hanem az, hogy ha nincs rá szükség, akkor egyszerűen hátra csapódik, mert nincs vezető sín, amiben csúszhatna, ahol pedig van, az olyan puritán anyagokból készült, mintha nem is az autóhoz tartozna.

Nincsen sín, így amikor elengedjük a rolót, csak röpköd össze-vissza.

Szerencsére a Jaguar szakemberei sokat adnak a tulajdonosok véleményére, így biztos vagyok benne, hogy a következő ráncfelvarráskor kijavítják az említett hiányosságokat. Akkor pedig igazán bajban lesznek a német riválisok, ugyanis a Jaguar XF Sportbrake-hez már most is annyi vezetéstámogató berendezés érhető el, hogy migrént kap az ember, amíg elolvassa az extralistán. Ezekből ugyan nem sok volt a tesztautóban, viszont mivel a harmadik felszereltségi szintű, tehát Premium Luxury kivitelben kaptuk, az alapára máris 15.184.000 forinttól indult és az olyan extráknak köszönhetően, mint a szellőztethető-fűthető, elektromos bőrülések, a 19 colos könnyűfémfelnik, vagy a tolatókamerát is magában foglaló parkoló csomag, a végösszeg máris megközelítette a 18 millió forintot.

Szerintem a célkitűzést már most is megvalósította az XF. A Jaguar embléma szebben csillog rajta, mint valaha. Csak tessék tökéletesíteni, hogy a reklámfilmben megígért egyensúly meglegyen!

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Hirdetés

Facebook

Hirdetés

Instagrm

Hirdetés

Népszerű