Csatlakozz hozzánk

Tesztek

Pengeélen táncolva – Land Rover Defender

A Land Rover Defender meglehetősen nemes pedigrére tekint vissza, hiszen 1948-tól, az első modell megjelenésétől kezdve óriási karriert futott be, sikert-sikerre halmozva. Sokan a mai napig a terepjárók etalonjának tekintik, amely születése óta gyakorlatilag alig változott.

Közzétéve

ekkor

Mielőtt útra keltem volna a Defender-rel, alaposan végigmértem a tekintetemmel. Hatalmas kerekek, téglalap forma, elképesztő ajtó zsanérok, robusztus, nyers fémtömeg. Sehol egy csicsa, sehol egy dekorelem, ami megfelelne a XXI. század autós divatjának. Nem is csoda, hiszen egy konzervatív munkagép magasodott fölém, amely makacsul tartja a hagyományait azóta, amióta véget ért a II. Világháború. Ugyanis a második nagy világégést követően a Rover gyárnak alapanyag és értékesítési problémái akadtak, de úgy gondolták, hogy egy egyszerű szerkezetű, takarékos kisautóval helyrebillenthetik a gyár megtépázott gazdasági helyzetét. Az ötletet azonban felváltotta egy másik, ugyanis ezek a mini járgányok akármilyen kicsik is voltak, az előállításukhoz akkor is anyagra volt szükség. Ami ugye, nem állt rendelkezésre. Viszont az amerikai hadsereg által a szigetországban hagyott Jeep-eket előszeretettel használták a gazdák mezőgazdasági munkákra és minden más olyan feladatra, amihez egy strapabíró munkagép kellett. A Rover pedig kapott az alkalmon és a Jeep műszaki alapjaira 1947-ban megépítették a Land Rovert, amelynek a karosszéria vázát a repülőgépiparból megmaradt alumíniumlemezekkel borították. Ez a mai napig nem változott, a Defender testét szegecselt alu borítja. (Most jó tippet adtam a színesfémtolvajoknak…) A közúti traktornak besorolt járműből számtalan karosszériaváltozat készült és gyakorlatilag a világ minden pontján megtalálható. (Ez persze azért is lehetséges, mert Anglia meglehetősen sok gyarmattal bírt a földgolyó minden pontján, így a hadsereg egyik kedvenc játékszere hamar teret nyert a világon.)

Na, de ne időzzünk ennyit a történelem kanyargós útvesztőiben, hanem kalandra fel, irány az erdőkertesi tankgyakorló pálya, aztán lássuk, hogy mit tud a legendás terepjáró! Azonban, hogy ezt meg tudjuk tenni, először is fel kellett mászni az utastérbe, ami már önmagában is felért egy tornamutatvánnyal. A következő lépés az volt, hogy az ajtót rácsaptam a saját vállamra, mert a sofőr bizony ennyire közel ül az említett nyílászáróhoz. Aztán meg kellett barátkozni a pedálsorral, amely az üléspozíciótól balra van eltolva és tényleg megszokást igényel, mert egy óvatlan pillanatban a kuplung helyett a féket taposhatjuk. Apropó fék. A Defender fékrendszere minden, csak nem agyonszervózott, ennek megfelelően az indulás utáni első kilométereken majdnem kiütöttem az előttem haladó hölgy alól a kis B Corsa-ját, amitől ő legalább ugyanúgy megrémült, mint én. Egy szó, mint száz, tiporni kell a fékpedált rendesen, különben a 2042 kg önsúlyú guruló gardróbszekrényt nem lehet könnyen megállítani. Hm. Mondjuk elindítani sem, mert a gyújtáskapcsoló a kormányoszlop bal oldalán található, rögtön a lámpakapcsoló alatt, csakhogy biztosan beleakadjon a slusszkulcs. Ha pedig végre feldolgoztuk az ergonómia teljes hiányát, akkor bizony rácsodálkozhatunk a spártai felszereltségű utastérre és az anyagok sprődségére. Ez a legendás Land Rover? Na mindegy, ez egy munkagép, egy teherautó, amelynek funkciója van. Ezt hajtogattam magamban, miközben makacs elszántsággal hajtottam célom felé, derekasan küszködve a volánnal. Mert ezt az autót bizony melós vezetni, mondhatnám, férfikezet kíván.

A tankgyakorló pályát már megízlelte a Discovery expedíció is amely még márciusban haladt át kicsiny országunkon. Hörögtek is a mély homokban az 5.0 literes V8-asok, úgyhogy kíváncsi voltam, hogy a tesztalanyomban dolgozó 2.2 literes 122 lóerős, 360 Nm-es forgatónyomatékkal rendelkező dízel erőforrás hogy szabadítja majd ki a lösz fogságából az autót.

Az első néhány méter megtétele után szanaszét vertem a könyököm az ajtóban, így újból emlegetni kezdtem a Defender tervezőinek édesanyját. De aztán történt valami és megvilágosodtam. Ugyanis egy farönkön kellett végigegyensúlyoznom a kocsival, amihez látnom kellett az első kereket és a kocsi elejét. Ehhez pedig csak letekertem az ablakot és kényelmesen kihajolva az ablakon tökéletesen láttam mindent, ami a manőverhez szükséges volt. Így rögtön értelmet nyert a vállamba érő ajtó és a balra eltolt pedálsor! A téglaforma is jól vizsgázott, hiszen az autó sarkai tökéletes viszonyítási pontot nyújtottak minden helyzetben, a sima oldalfelületekről pedig biztosan nem szakad le semmi. Ahol az orra elmegy, ott elfér a többi is. Az autóban felező és központi differenciálzár segít a nehéz helyzetek leküzdésére, de tulajdonképpen nem nagyon kellett igénybe venni egyiket sem. Az alapból összkerékhajtású Defender szépen vette az akadályokat. Még a dagonyázást is jól bírta a gép annak ellenére, hogy nem terepgumik voltak a kocsin. Az Autómánia is ezen a helyen forgatott, érdemes megnézni a képeket.

Ahogy múltak az órák, egyre sárosabb, mocskosabb lett a Land Rover, de ettől csak szebb lett. Még a tetejéről is csöpögött a sár, de ahogy nézegettem az autót, újabb megvilágosodás tört rám; újra értelmeztem a brutális zsanérokat, a plató zárját és más egyéb nyers alkatrészeket. Ezeknek ugyanis akkor is működniük kell, ha a civilizációtól messze eltemetve merülnek a dágványba vagy izzanak a Szahara homokjában. És működni is fognak, mert nem a szépségre, a dizájnra, hanem a funkcionalitásra vannak teremtve a maguk egyszerűségében. Ezt pedig ma már szinte egyetlen konkurens sem tudja felmutatni, mert a piac diktál, és a civilizált ember kényelme betör még ebbe a szegmensbe is. Épp ezért minden tisztelet a Land Rover-nek, hogy nem törődve a kor divatjával mernek még olyan terepjárót gyártani, amely mindenféle sallangtól mentes és éppen csak annyit reszeltek az autón 1958-óta, hogy az műszakilag biztonságosabb legyen.

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Hirdetés

Facebook

Hirdetés

Instagrm

Hirdetés

Népszerű