Csatlakozz hozzánk

Tesztek

Látszótér – Citroën C3 AirCross BlueHDI 100 teszt

Név- és kategóriaváltás, valamint egy megszűnő motorcsalád. Nem kezdődik túl jól a Citroën C3 AirCross karrierje. Íme egy olyan négykerekű, amit ebben a formában már nem is lehet megvenni

Közzétéve

ekkor

Good Year téli gumi

Valószínűleg másoknak is feltűnt, hogy a Citroën az utóbbi időkben hanyagolja a Picasso név használatát. Nekem igazából először csak a C4 és Grand C4 modelleknél szúrt szemet, de aztán gyanús lett a történet, amikor egyeztettünk a hazai importőrrel a C3 AirCross tesztautóról.

Gyorsan fellapoztam a vállalat hazai honlapját és a gyanúm végül beigazolódott. A híres művész neve eltűnt minden egyes Citroënről. Remélem mindenki vett egy levegőt a nagy bejelentés után, a miértre viszont igen egyszerű válasz van.

Új célközönségek és egy új modellnévadási stratégia áll a háttérben. A nagy egyterű Citroënt Spacetourer-nek hívják, így ez a név a megmaradt két családi C4-esre is felkerült.
A kisebb Picasso, a C3-as pedig egyszerűen kategóriát váltott. Ezentúl SUV-ként keresi a vásárlók kegyeit, ehhez pedig valljuk be őszintén, nem is illik a korábbi művésznév. Tehát AirCross fantázianéven született újjá az emelt hasmagasságú C3-as.

Magasságban alig, inkább felépítésben változott az egykori C3 Picasso leszármazott. A C3 AirCross már SUV-ként várja vevőit. Ebben a kategóriában ugyanis úgy tűnik, már nem menő az egyterű.

De vajon mit veszítettek azok, akik anno a kis egyterűre szavaztak és netán most egy új darabon gondolkodnak? A gyári adatokat böngészve nem sokat, egyedül a magasság csökkent kicsit több mint 2 centit. Minden más dimenzójában gyarapodott a C3 AirCross a C3 Picassóhoz képest. Vagyis, 76 mm-el hosszabb, közel 10 centivel szélesebb, tengelytávolsága pedig 64 mm-el lett nagyobb a nóvumnak.

A csomagtartóba is több fér, míg ugyanis a C3 Picassónak 385 literes volt alapból a puttony, addig a C3 AirCross már 410 literrel várja a pakkokat. A hátsó ülések pedig továbbra is sínen csúsztathatók, tehát praktikus oldalról nem kell kompromisszumokat kötni a kategóriaváltás miatt. Az pedig elsősorban a bal egyben ülőnek érdekes, hogy ugyanezzel az 1,6 BlueHDi motorral a C3 Piacsso 158 kilóval többet nyomott a mérlegen. Bár 5 literrel nagyobb, 50 literes volt az üzemanyagtartálya.

Változott a felszereltség is, hiszen a légzsákarzenál és 3 betűs őrangyal mellett széria egyebek mellett a sebességtábla-felismerő rendszer, a sávelhagyásra figyelmeztető jelzés, vagy a vezető éberségét ellenőrző és szükség esetén figyelmeztető berendezés is minden C3 AirCrossban.

A méretbeli növekedés a csomagtérben is meghozta kedvező hatását. 410 literes lett a puttony mérete, miközben ugyanúgy sínen csúsztatható a hátsó sor, ha úgy akarja a tulaj, és a padló is duplafedelű.

Semmi kétség, az új név és a vele együtt megváltozott dimenziók jót tettek a kis családi masinának. Nyilván felvetődik a kérdés, vajon vezetés közben is más lett-e? Nos, az első pár méter után azonnal egyértelmű, hogy nem. Mert bár teljesen új a platform, a korábbi lágy ringatózás például ugyanúgy jelen van a C3 AirCrossnál is. A futómű franciásan nyúlós, kanyarokban pedig dől a bódé. De nem fog leesni az útról, ugyanis minden puhaság ellenére kapaszkodik ez a járgány is az aszfaltba.

Nem hiszem hogy bárki is ezzel az autóval akarna szintidőt javítani a Pilisben mondjuk, de azért megnyugtató, hogy a lágyság kiegészül egy igazán remek talajfogással. Ha pedig netán túlvállalná magát a volán mögött valaki, a menetstabilizáló idővel meghúzza a gyeplőt. A kormányzás továbbra is nagyon precíz, finoman terelgethetjük egyik sávból a másikba a C3 AirCrosst. A nagy üvegfelületek és a méretes külső tükrök miatt pedig mindig látjuk, mi történik a környezetünkben.

Nem sok minden takarja el a kilátást. Ha így nézzük, szinte nincs is különbség a korábbi egyterű és a mostani SUV C3 között.

A motortérben dolgozó Blue HDi erőforrás több szempontból is érdekes. Egyrészt a dízelbotrány miatt elég rövid életű volt ez az 1,6 literes motorcsalád, a szigorú környezetvédelmi követelményeknek, a legújabb EURO 6.2 előírásnak ugyanis már egy új fejlesztésű, 1,5 literes aggregát felel meg és ez kerül minden PSA járgány orrába.

Teljesítményben nem lesz különbség, továbbra is 100 vagy 120 lóerős lesz a motor, a forgatónyomaték azonban a gyengébbik változatban például 254 Nm-ről 250-re csökkent. Az árlistán és így a szalonokban is már az új öngyulladóssal lehet csak megrendelni a C3 AirCrosst, bár amíg raktáron még elfekvőben van néhány 1,6-os is, addig még forgalomba helyezhetik, ha valakinek nagyon sürgős lenne.

A tesztautóban tehát még a korábbi, EURO 6-os 1,6 literes BlueHDi ketyegett, 100 lóerővel. A ménes szerintem alap feladatokra bőven elég, a 254 Nm-es forgatónyomaték pedig segít, hogy néha előzhessünk is az autóval.

Az viszont talány, miért nem fért el egy hatodik fokozat a váltóba vagy hogy a leggyengébb öngyulladós munkáját miért nem segítette start/stop rendszer? De ha ezeket félretesszük, szerintem igen kellemes alapmotor volt ez a 100 lovas egység. Nem tartottam fel a forgalmat és ha kellett, egyszerre több autót is le lehetett hagyni, ha volt elég szabad hely. Hidegen ugyan kicsit tolakodó volt a hangja, de ahogy melegedett, folyamatosan eltűnt a moraj az utastérből. És szerencsére elég hamar elérte az üzemi hőfokot.

Ez az 1,6-os dízelmotor már nem is szerepel az árlistán. Hasonló adatokkal, vagyis 100 lóerővel és 250 Nm-el ugyanis már itt van az EURO 6.2-t teljesítő 1,5 literes új BlueHDi aggregát.

A váltó elég sok fejtörést okozott nekem, ugyanis korábban már gangolgattam sokkal jobbat is PSA modellben. Szerintem kicsit hosszú úton mozog a kar és nem elég határozott a megvezetése – egy DS változatban például rajzolni lehet a különbséget.

A fokozatkiosztás is megszokást igényel. Főleg a magasabb számú sebességeket kell szokatlanul későn adagolni. Városban, szabályos 50 km/h-s tempónál például még véletlenül se húzzuk negyedikbe a botot. Ilyenkor ugyanis visszaesik a fordulatszám 1500 alá, a motor pedig érezhetően és hallhatóan is elkezd ez ellen tiltakozni. A váltás esedékesség jelző is csak 2000 környékén kéri, hogy kapcsoljunk feljebb, hármasban ez pedig 60 km/h-nál aktuális. Ide kívánkozik, hogy a már említett váltásra figyelmeztető jelzés viszont egyszer sem kérte, hogy kapcsoljak visszafele, pedig a végén már kíváncsiságból néha hagytam, hogy ezret forduljon a főtengely. Vagyis, a computer szerint nem baj, ha alacsony a fordulatszám, a kormányon érezhető vibrációk és az erőlködő hang viszont pont az ellenkezőjére utalt. Szóval itt nyugodtan hagyatkozhatunk más érzékszervünkre is, nem kell folyamatosan a fedélzeti computert lesni a tanácsokért.

A vezetési pozíciót szerencsére hamar fel lehet venni, a kormány négy irányba is állítható, és az ülések is tág határok között mozognak. A pedálok között még az én 46-os lábam is kényelmesen lavírozott, nem fordult elő olyan hogy egyszerre tapostam volna a gáz- és fékpedált.

Tárolórekeszből szerintem ennyi bőven elég, egyedül talán az kerülhet bajba, aki 2 literes palackokat akar elrejteni az ajtókba. Az utas előtti polc gumírozott, szóval elég nagy tempó kell ahhoz, hogy onnan lerepüljön valami, a középkonzol pedig újabb apró tárolókkal kényeztet. Itt talán azzal lehet probléma, hogy ezek nem zártak, a kíváncsi szemek elől egyedül a kesztyűtartóba rejthetünk pár dolgot.

A formák egyébként játékosak, sokat dobnak a beltér látványán a színes elemek, és nekem külön tetszettek a számlapokba rejtett, ugyancsak színes betétek. Amivel viszont nem igazán tudok kibékülni az a középkonzol, az összes funkciót ugyanis egy tablet-szerű tapipadba száműztek. Szóval mindent innen állíthatunk be, menükben ugrálva. Mindössze pár gombot tettek ki alá egy sorba, de ezek közül egyikkel sem tudunk fűtést állítani vagy rádióállomást választani. Az pedig csak valószínűleg korábbi francia autó tulajdonosoknak fog feltűnni, hogy a kormány mögül jobb oldalról eltűnt a hangerőszabályozó és felkerült a volán baloldali gombsorába.

Tény, látványos az érintőképernyős középkonzol, de nagyon hamar koszolódik és kérdés, 10-15 múlva hogy fog működni.

A tesztautó tehát ezzel a motorral sajnos már csak használtként kerülhet majd forgalomba, itt ugyanis véget ért az 1,6-os BlueHDi család pályafutása. Az új aggregátok elméletileg kevésbé terhelik majd a környezetet, és papírforma szerint a 100 lovas öngyulladósnak kerek 4 liter gázolajjal kell beérnie 100 kilométeren. A régi, még EURO 6-os dízel ennél egyel több, 5 liter naftát égetett el valós körülmények között, ami szerintem teljesen elfogadható. És nem kellett tégla a gázpedál alá, a városban pedig ugyanúgy araszoltam a dugóban, mint mindenki más.

Volt időm tehát azon is gondolkodni, hogy szerintem jópofa járgány lett a Citroën C3 AirCross. Nem is kérdés, hogy a C3 Picassónál sokkal modernebb. A kategóriaváltás pedig, úgy érzem teljesen érthető, egy olyan vállalatnak, mint a PSA-Opel konszern követnie kell a vevői igényeket. És ha a piac azt diktálja, hogy SUV-ra vágynak egyterű helyett, akkor bizony azt kell adni. A cégóriás tehát megtette az első lépéseket, innentől pedig a nagyérdeműn múlik, hogy értékelik-e ezt a gesztust.

Egyelőre nem lepik el tömegesen az utakat a Citroën C3 AirCrossok, és a közvetlen konkurensek közül is csak a Suzuki Vitara hasít. Ám a Ford EcoSport, a Fiat 500X, a Kia Soul, vagy az Opel Crossland-X sem jön velünk szembe minden sarkon.

Az Opel Crossland-X-el ugyan közös a platform, de aki kevésbé kedveli a kimért stílust, annak valószínűleg a Citroën C3 AirCross lesz a favorit. Több a játékosság benne, és persze az sem mellékes, hogy minimálisan, de olcsóbb is.

Műszaki adatok: Citroën C3 AirCross BlueHDi 100 (EURO 6) FEEL

1560 cm³
100 LE/3750 min
254 Nm/1750 min

hosszúság: 4154 mm
szélesség: 1824 mm
magasság: 1597 mm
tengelytáv: 2604 mm
csomagtér: 410 l
üzemanyagtartály: 45 l
menetkész tömeg: 1278 kg
megengedett össztömeg: 1815 kg

végsebesség: 178 km/h
gyorsulás (0-100 km/h): 12,8 s

fogyasztás városban (l/100 km): 4,1
fogyasztás városon kívül (l/100 km): 3,5
kombinált fogyasztás (l/100 km): 3,7
kombinált szén-dioxid kibocsátás (g/km): 96
tesztfogyasztás (l/100 km): 5,0
környezetvédelmi besorolás: EURO 6

alapár: 5.780.000 Ft (C3 AirCross BlueHDi 100 S&S /EURO 6.2/ FEEL)

Hozzászólások

komment

HIRDETÉS
Good Year téli gumi

Facebook

HIRDETÉS

Instagrm

HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Támogatás




Népszerű