Csatlakozz hozzánk
MV AGUSTA

Tesztek

A legnagyobb kisautó – Ford Fiesta teszt

Nem a szó szoros értelmében értendő: az új Fiesta nem kicsi, de nem a méretében a legnagyobb a kategóriában – a trafikos lány például le sem tudta venni a szemét róla, és még csak nem is ez a legszebb tulajdonsága!

Közzétéve

ekkor

MPS Alkatrész 300

Szöveg: Csurgó Norbert Képek: Kovács Norbert

Focussal járok, úgyhogy nagy várakozásokkal ültem a 2017-re megjelent, 8. generációs Fiestába, annál is inkább, mert eddig csupa jókat hallottam róla. Nem feltétlenül azért, mert nagyobb (hosszabb és szélesebb is) lett, hanem mert nagyon jó kis csomagként működik az egész, ahogy azt már megszokhattuk – és amit több, mint 17 millió eladott darab bizonyít.

Elölről maradt a jellegzetes – astonmartinos – harcsaszáj; a hűtőrács felszereltségi szintenként változhat

A mi Fiestánkat egy ezer köbcentis EcoBoost (turbós) benzinmotor hajtja, kereken 100 lóerővel és 170Nm forgatónyomatékkal, 6 fokozatú váltóval. Közepesen felszerelve, de hétköznapinak semmiképp sem mondható színben. Az első benyomásom ugyanis nem volt felhőtlen, de kizárólag a „kissé” csajos szín miatt: a gyár szerint narancssárga, azonban élőben inkább valami metál púderes színt ad vissza (a csajoknál viszont tényleg tuti a hatás, lásd legalul, KT másodvéleménye).

Nincs mese: ez jelenleg az egyik legjobb vezetőhely, amit a szegmensben kínálnak: igényes anyagok, jó fogású kormány, direkt váltó, mindez kifogástalan ergonómiával

Beszálláskor igazán kellemes hangulatú, akár tágasnak is mondható (bár a vetélytársak tekintetében nem feltétlenül), modern, átláthatóan műszerezett belső fogad minket, szinte tökéletes ergonómiával (talán a könyöklő lehetne kicsit lejjebb). Egyértelműen a nagy (kétféle méretben elérhető, esetünkben 8 colos) érintőképernyős fedélzeti egység (tablet) viszi el a show-t, amely mind funkcióival, mind felbontásával elégedettségre ad okot.

Fókuszban (azaz inkább Fiestában) a tablet: a Ford infotainment rendszere jól használható és a hifi is szépen szól

Kellemes érzés fogott el a Fiesta gombjait (vagy tabletét) nyomkodva, hogy már itt tartanak a gyártók, a kisautókba is elérhetővé teszik a kor technikai újításait. A szóban forgó autó Business „klasszos”, tehát a Ford nyelvén még nem Titanium vagy fullextrás Vignale – ennek ellenére rengeteg, a kategóriára nem feltétlenül jellemző extrával, mint például a fűthető ülések, az adaptív tempomat, a sávelhagyásra figyelmeztető és start-stop rendszer, a parkolóradar, a 7 hangszórós audiorendszer vagy az automatikusan behajló tükrök.

Abszolút prémium-hatású a vezetőhely a Business-szinten – különösen kisautós szinten

A kis Fiesta minden részletében nagy autónak próbál hatni, ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy a méretei már majdnem elérték az első generációs Focusét: tengelytávja egy centiméterrel marad csak el tőle. 195 centiméteres magasságommal is be tudtam állítani kényelmesen az ülést, bár ilyenkor már mögém nem sok mindenki szeretett volna beülni, főleg nem én (én még pont elfértem magam mögött 181 centivel – a szerk.). A csomagtartója hétköznapi-bevásárlós használatban teljesen elegendő, persze nem egy kombiról van szó, de nem is szeretne az lenni.

303 liter. Elég.

Az első pár kilométer után már nem is érdekelt az autó színe, egyszerűen a szívembe lopta magát (mint a csajoknak a színe – a szerk.): a kormányzása direkt, minden apró mozdulatra hibátlanul, gyorsan és jóindulatúan reagál. Továbbfejlesztett futóművének köszönhetően olyan menettulajdonságokat kapunk, ami tényleg minden – „átlag felhasználónak” – tetszene: nem túl kemény és nem is túl puha annak ellenére, hogy még rendes visszajelzéseket is kapunk az útról – kisautós mércével abszolút osztályelső ebben az ársávban, ráadásul prémiumosan csendes.

Természetes élőhelyén, az áruházak parkolóiban is otthonosan mozog. Ennél persze sokkal többre képes, és pont ez különbözteti meg egyes vetélytársaitól

A fék volt az egyedüli, ami odafigyelést igényelt, mivel kis lépésre is nagyot (hirtelen) fogott, de ez tényleg csak megszokást kíván. A váltó a fordos váltókhoz híven kiváló: pontos, kellemes úton jár és külön öröm, hogy 6 sebességes: 140-es tempónál csupán 3 ezret forog a főtengely. Ez nyilvánvalóan hozzájárulhat a szintén kellemes fogyasztási adatokhoz: bár nálam a városban szűk 7 liter környékén alakult, de könyebb lábbal 5 litert is lehetett volna belőle csinálni, főként ECO módban.

Csak az ajtókárpitok (és néhol a hely) hiánya árulja el, hogy ez még nem a Focus-kategória

A menetteljesítmények. Ez ugye a gyengébbik ezres motorja a Fordnak (létezik 125 lóerős változatban is). Mindenki csak kerülgeti a témát, mintha forró kása lenne: sokaknak kifogásai vannak a kis háromhengeres motorral kapcsolatban, de elmondanám, hogy Az év motorja címet nem adják a Fiesta két szép szeméért (amúgy tényleg szép a lámpája, ez most számomra is bizonyítást nyert.

180 centi fölött nem szívesen ül be maga mögé az ember – de ha nem így lenne, nem is kisautó lenne

Meglepően jól mozgatja az új Fiesta alig több, mint egy tonnás súlyát, még a 100 lovas EcoBoost is. Mint általában, a turbós motoroknál itt is várni kell, míg megjön a nyomás, nagyjából 1.800-2.000-es fordulat körül. Ezután pedig egész szépen lépeget, nagyjából 5.000-es fordulatig, kellemes, vagy inkább aranyosnak mondható morgás kíséretében.

A könyöklő egyszerre kényelmes és praktikus, az ülés egyszerre komfortos és sportos…

Ami nem nyűgözött le, az a kissé késleltetett gázreakció: a pedálra taposás után eltelik majdnem egy másodperc, mire történik valami a motortérben – ez kicsit fura volt, de kicsit sem volna megerőltető együtt élni vele. A másik dolog, ami megszokást igényel, hogy 1.500-as fordulat környékén, ha megkapja a terhelést, elég mély hang szivárog be – az amúgy tényleg csendes – utastérbe: ez számomra zavaró volt, de a kollégákat nem különösebben irritálta, sőt.

Nappali menetfény nélkül is látványos – ízléses, sallangmentes, mégis mutatós a dizájn

Ha már újra szóba került a belseje: simán elhinném, hogy „az új Focus”-ban ülök, annyira igényes és aprólékos a kidolgozás: a mutatók és a műszerek világoskék háttérvilágítása egyenesen vadító, a hifi nagyon szépen szól – egyedül az ajtók kopogós műanyagait tudnám felróni (így közepesen felszerelve), ha mindenáron hibát kellene keresni benne.

Közelről is jól mutat, és jó érzés nyomkodni-tekergetni. A halványkék háttérfény kifejezetten kellemes

A hétköznapokban egy valóban – a szó szoros értelmében – VEZETHETŐ, nem A-ból B-be szaladgáló autót kap az, aki befizet a Fiestára. Esetünkben 4.665.000 forintot, amihez a kedvező átlagfogyasztás és a csábos női tekintetek mellett 5 év garancia is jár.

Hátulról nézve kevésbé harcias, mint volt, de ez nem feltétlenül baj

A legszebb tehát, hogy az új Fiesta olyan tulajdonságokkal is bír, melyek számokban nem mérhetők: például a legélvezetesebben vezethető kisautó a piacon – és ezt nem azért mondom, mert én is Forddal járok…

– technikai infók és árak a Ford oldalán; további Ford tesztjeink ITT!

KT másodvéleménye

Megálltam a trafiknál venni egy Nők Lapját (nem magamnak). A címlapon Kováts Adél. A címlapról tudni kell, hogy mindig az aktuális témának/sémának megfelelő a ‘Nők Lapja’ felirat rajta. Na, ez most pont ugyanolyan színű volt, mint ez a Fiesta! De nem ez az érdekes, hanem hogy a trafikos lány éppen hozta ki a szemetet, és azonnal el is ejtette a zsákot, amint meglátta a parkolóba gördülő Ecoboost-ékszerdobozt (volt, aki csak Cukorborsónak hívta..). Kiderült, hogy a lány Fiesta-mániás, ráadásként ez a szín annyira levette a lábáról, hogy ott azonnal igent mondott volna rá – de még rám is.  Beleülve az volt az érzése, hogy megtalálta az igazit, innen nincs tovább. Annyira leszállt neki a rózsaszín köd, hogy még azt a – szabad szemmel is jól kivehető – karcolást sem vette észre az oldalán, amit egy román kamionos okozott a tesztautón. Egyszerűen elolvadt – jó volt látni, hogy képesek még lányok ennyire lelkesedni egy autóért, és magáért az autóért, nem a státuszszimbólumért, tehát a méretéért vagy a tulajdonosa pénzéért…

Pedig a trafikos lány lehet, hogy nem is tudta, hogy a kategória talán legjobb vezetőülésében foglalt helyet (főként az ár/érték arányt nézve) – de lehet, hogy érezte, mert egy i10-zel jár, ami azért nem ilyen. Ráadásul ha ment is volna vele egy kört, másnap tuti meghirdeti a Hyundait. De még az i20-nál is nagyobb élmény a Fiesta, meg a mostanában próbált Balenót sem sorolnám valós vetélytársnak, ha valóban vezetési élményre vágyunk. Tulajdonképpen – kisautós szinten – csak a Fiat 500 Abarth csinált nagyobb műsort nálam a közelmúltban, ami valljuk be, hízelgő a Fiestára nézve. Pedig ez még csak a gyengébbik literes verzió, de – kiegyensúlyozott futóművével és közvetlen kormányzásával – nagyon jól palástolja, hogy 100 lóerőnél nem tud többet. Ez sem igaz, mert a morgós motor egyáltalán nem tűnik gyengének. Ezt be is bizonyítottam a trafiktól való távozáskor, de mindhiába: a lány nem írta fel a számát a Nők Lapjára. /Kovács Tamás

 

 

Még mindig az egyik legjobban csengő név a B-szegmensben…

Hozzászólások

komment

HIRDETÉS

Facebook

HIRDETÉS

Instagrm

HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű