Csatlakozz hozzánk

Tesztek

Lelki töltet – Kia Soul EV teszt

Egymás szájába érnek az elektromos töltőállomások Budapesten, szóval a fővárosban nem is tudnék elképzelni nagyobb mókát egy villanyautónál. De mi a helyzet akkor, ha valaki vidéken él és onnan kell ingázni naponta? Kipróbáltam a Kia Soul EV-vel.

Közzétéve

ekkor

MPS Alkatrész 300

Kívülről még az avatott szem is csak azért tud különbséget tenni a hagyományos hajtással működő és az elektromos Soul között, mert pontosan tudja, mit kell nézni. Vagyis, a hatalmas ECO electric felirat az autó farán és az első sárvédőn, a speciális felnik és a rácsozás nélküli, kis ajtót rejtő hűtőmaszk segít beazonosítani a villanyos változatot. Kívül. Belül viszont egészen addig, amíg gyújtást nem adunk, addig könnyen azt hihetnénk, hogy egy hagyományos Soulba huppantunk. A speciális számlapok mellett egy új gomb van a Soul EV-ben, amire később még visszatérek, illetve a váltókulisszán egy „B” betű vírit ott, ahol a hagyományos automataváltós testvérben 1-es, vagy 2-es felirat díszeleg. Szóval a Kia szakemberei arra törekedtek, hogy ne macera legyen az elektromos kocsikázás.

Sem kívül, sem belül nem lett UFO a Soulból azért, mert elektromos hajtású változatot faragtak belőle.

Ez az álca sokaknak bizonyára szimpatikus, főleg, hogy a Soul EV közel 10 millió forintba kerül – állami támogatással pedig egy ezres híján 8 millióba. Vagyis, alig látszik, ki ül az 5 milliós alapváltozatban és ki a minden földi jóval felszerelt elektromos modellben. Vezetés közben azért persze sokkal nagyobb a differencia az egyes Soul változatok között, hiszen míg a bágyadt 1,6-os szívó alapmotor mellett választható a jóval fürgébb gázolajos aggregát is, egyértelmű, hogy a szinte 0-ról egyenletesen húzó elektromos hajtás a legkívánatosabb opció. Az persze más kérdés, hogy a normál üzemanyaggal működő erőforrások hatótávja minimum háromszorosa a villanyos változaténak, ráadásul azokat szinte bárhol és bármikor megtankolhatjuk, amikor elfogy a nafta. Ezzel szemben a Soul EV vagy otthoni hálózatról vagy az elsősorban Budapesten több helyre is telepített gyorstöltő állomásokon kaphat a mozgáshoz szükséges energiát.

Itt most épp tankol a Soul EV. Otthoni hálózatról 8-10 óra alatt tölthető fel teljesen az akkumulátor.

Tudom, ugrás az időben, de pont a feltöltéssel kapcsolatos a történet, ami ide kívánkozik. Éppen visszavittem a tesztautót, amikor megjelent egy értékesítő és egy ügyfél a kocsi mellett. A férfi már ismerte az autót, nem véletlenül akarta megnézni élőben is. Nem titkolta, akár meg is venné, mert főleg Budapesten jár minden nap, szóval az elméleti 212 kilométeres hatótáv még elég is lehet számára. Ám amint megtudta, hogy gyorstöltővel 25-30 perc alatt 80 százalékra lehet csak feltölteni az akksit, megköszönte a lehetőséget és már csuktuk is vissza az ajtót. Azt mondta, mivel egész nap rohan, nincs ideje arra sem, hogy ezt megvárja. Azt már el sem tudtam mondani, hogy az otthoni hálózatról akár 10 óra hossza is lehet a töltés.

A töltési időt folyamatosan láthatjuk a számlapok közötti kijelzőn. Itt épp 10 óra és 20 percet ír ki a teljes tankoláshoz. Szerencsére ilyenkor be lehet zárni az autót, nem kell rá vigyázni folyamatosan.

Nem lehet tehát a Kia Soul EV-t sem gyorsabban tölteni, mint a már évekkel korábban megjelent elektromos autókat. Az elméleti 212 kilométeres hatótávolság azonban jóval több, mint amit eddig megszokhattunk. Ennek eléréséhez a padló alatt pihen egy 27 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátor, míg elöl egy 81,4 kW teljesítményű állandó mágneses szinkronmotor alakítja át az előbbiben tárolt energiát mozgássá. És az egész hajtásláncot úgy pakolták be a Soulba, hogy közben nem kell lemondani az utas- és csomagtérről sem, bár ez utóbbiban azért ott pihennek a töltőkábelek. Szóval, aki eddig félt a villanyautótól, mert nincs benne hely, az ettől biztosan nem kell tartson a Kia Soul EV-nél.

A csomagtér padlójában kialakított rekeszben kaptak helyet a töltőkábelek. A tesztautóhoz csak az otthoni fejegységet adták oda.

Nem véletlenül vártam eddig az autókázós élménybeszámolóval, ugyanis azzal kapcsolatban elég vegyesek az élményeim. Nem véletlenül hangoztattam eddig is, hogy a fővárosban rengeteg gyorstöltő állomás nőtt ki a földből egyik napról a másikra. Így nem jelenthet gondot a gyakori „tankolás”, de aki vidékről jár be az autóval, bizony nem árt, ha jó előre kalkulál mindennel. A hatótáv ugyanis sok tényezőtől függően változik, és ebben sajnos a sebesség egy igen komoly faktor. A kilométerórában különböző színű sávok segítenek abban, hogy energiatakarékosan tudjunk vezetni, de azért az meglepő, hogy míg 64 km/h-nál zölden, tehát takarékos áramfelvétellel suhanhatunk, addig 65 km/h-nál már szinte pazarlóan. A várostáblát elhagyva pedig egyszerűen darálja az egységeket a digitális kijelző. Szabályos, tehát 90 km/h-s tempónál pillanatonként változik a megtehető távolság.

90 km/h-s tempónál nyugodtan megfelezhetjük az egyes megtehető kilométereket. Nem tragédia, de így aki 60-80 kilométert megy legalább naponta főúton, annak biztos, hogy két naponta töltenie kell az autót.

Jó matekosok tehát előnyben vannak a Kia Soul EV vezetése közben. Persze nem marad magára az sem, aki bajban van a számokkal, ugyanis a dél-koreai szakik telepakolták számos okossággal az autót, amik kicsit könnyítik a felhasználást. A középkonzolon pihenő kijelző például amellett, hogy navigál minket, vagy muzsikát játszik, kapott elektromos autós funkciókat is. Vagyis, egyebek mellett láthatjuk, hol van a legközelebbi gyorstöltő állomás, kilométerekben és százalékosan mutatja meg, mennyit mehetünk még, azoknak pedig, akik az utolsó kilométereket is szeretik kifacsarni autójukból, hasznos, hogy be lehet állítani, hogy 35 százaléktól, akár percenként jelezzen, éppen mennyi van még hátra. Amin viszont a legnagyobbat mosolyogtam, az az egyszemélyes ventilátor gomb, amit a cikk elején említettem. Aktiválására ugyanis csak a vezetőre megy a hűvös, vagy éppen meleg fuvallat. Ezzel is támogatja ugyanis a Soul EV a kisebb áramfelvételt.

A középkonzol alján csücsül a „driver only”, vagyis csak a vezetőnek feliratú gomb. A központi kijelzőn pedig épp a figyelmeztető funkció beállításának első fázisa látható. A navigáció magától is figyelembe veszi az akkumulátor töltöttségi szintjét.

Az ötnapos tesztelés alatt kétszer töltöttem fel a Soult, mindkétszer otthon. A gyorstöltő kábelt ugyanis nem kaptam meg az autóhoz, így arról nem tudok érdemben nyilatkozni. A házi áramfelvétel gyakorlatilag zökkenőmentesen ment, csatlakoztattam a megfelelő dugókat, az autó pedig szépen magához vette a kellő energiamennyiséget. Összesen kicsit több mint 2000 forinttal fizettem végül többet a szokásosnál a hónap végén, tehát ennyibe került 284 kilométer a Kia Soul EV-vel. Ez így nem túl sok, még a legjobb hibrid autókkal sem lehet 7 forint körüli ezer métereket elérni. Ugyanakkor a vészesen csökkenő megtehető távolság nekem kicsit stresszessé tette a kocsikázást, főleg, hogy az utakon mások is vannak. Tehát feltartani senkit sem akartam a lassú tempózással, és bizony előztem, amikor szükség volt rá. Azon mondjuk egyenesen felháborodtam, amikor újraindításkor hirtelen 3-4 kilométerrel kevesebb volt a hatótáv, bár az is tény, a hagyományos erőforrások is tudnak hasonlót produkálni.

Az elektromotor ereje és tettre kész viselkedése miatt nagy élmény a Kia Soul EV-t hajtani, de sajnos a hosszú távú utazások alatt ebből jobb ha nem sokat próbálunk ki. Hacsak nincs valami ismerős út közben, akinél pár órát el tudunk tölteni addig, amíg feltöltődik az akksi.

Menet közben persze sok mindent elfelejthetünk. Az elektromotor bőven elég az üresen 1,4 tonnás bódé mozgatásához, a villanymotor ráadásul mindig késlekedés nélkül reagál a pedál lenyomására. Bizonyos tempó fölött, olyan 110 km/h magasságában azért már alábbhagy a lendület, de addig egészen fürge a Soul EV. A futómű zseniális, ráadásul mivel az autó tömegközéppontja alacsonyan van, nem kell attól tartani, hogy leesik az útról kanyarokban a kocsi. A kormányzás igen pontos, sok visszajelzést ad – ez azért is fontos, mert a Kia középkategóriás autójában, az Optimában például eléggé érzéketlen a volán működése. A fékezés pedig maga a megtestesült tökéletesség. Amint lelépünk a gázpedálról, ami valójában itt nem az, a Soul orrában található elektromotor azonnal elkezdi lassítani az autót, közben pedig tölti vissza az akkumulátort. A fékpedálra gyakorlatilag csak az utolsó pillanatban kell rálépni. Ám ha valaki ügyesen megszokja, mennyi idő alatt áll meg teljesen a vas, akkor nincs is szükség a fékre lépni. Sőt, a már szintén korábban említett, „B” felirat sem véletlenül van a váltókulisszán, ez a motorfék, ami tovább növeli a hatékony fékezést és a visszatáplálás mértékét.

Bár a váltókulissza hagyományos, a bottal csak a haladási irányt jelöljük ki, vagy  segítünk a fékezéssel visszanyerni még több energiát.

Okos és legfőképp tudatos vezetéssel tehát sokat segíthetünk a megtehető távolság növelésében. Ez igaz bármely, hagyományos üzemanyaggal hajtott járgányra is, de az elektromos autók terelgetése közben ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni egy pillanatra sem. Az elméleti hatótávolság viszont újabb érdekes kérdés, mert míg nagy tempónál iszonyatosan hamar fogytak a megtehető kilométerek, ennek ellenére végül még nekem is sikerült elérnem a gyári 212 kilométert. A műszer szerint ugyanis 14 km-re elegendő áram maradt az akksiban, miután összesen 197,6 kilométert mentem az autóval. Szóval a sokszor idegesítően gyorsan merülő akkumulátor ellenére mégis arra jutottam, az elektromos autózás továbbra is óriási élmény. A Kia Soul EV ráadásul emészthető távolságra is eljuttat minket, úgy, hogy közben nem kell otthon hagyni sem a gyerekeket, sem a csomagokat.

Oda kell sokkal jobban figyelni a Soul EV terelgetése közben, hogy mi van bekapcsolva, vagy hogy mennyire nyomjuk a pedált. De végül nem lehetetlen elérni a gyári 212 kilométeres hatótávot.

Műszaki adatok: Kia Soul EV

villanymotor
81,4 kW (111 LE)
285 Nm

hosszúság: 4140 mm
szélesség: 1800 mm
magasság: 1593 mm
tengelytáv: 2570 mm
csomagtér: 281/891 l
menetkész tömeg: 1447 kg
megengedett össztömeg: 2210 kg

végsebesség: 145 km/h
gyorsulás (0-100 km/h): 12 s

egyetlen töltéssel megtehető távolság: 212 km
szén-dioxid kibocsátás (g/km): 0
tesztúton egyetlen töltéssel megtett távolság: 197,6 km

alapár (amikor a cikk készült) : 9.959.000 Ft (állami támogatással 7.999.000 Ft)

Hozzászólások

komment

HIRDETÉS

Facebook

HIRDETÉS

Instagrm

HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Támogatás




Népszerű