Csatlakozz hozzánk

Tesztek

Az amerikai anyukák álomautója – Lexus RX400h használt teszt

Valószínűleg senki sem lepődik meg azon, hogy a Lexus RX az Egyesült Államok egyik legkedveltebb SUV-je. De vajon nálunk miért olyan kelendő ez a nem éppen kisméretű járgány? Itt az idő, hogy kiderítsük, méghozzá egy igen megkímélt, használt RX400h segítségével!

Közzétéve

ekkor

Szerencsére száz ágra süt a nap. Egyrészt a kedvem is jobb tőle, másrészt pedig egy hófehér Lexus RX-re várok. Nem lenne túl szerencsés esőben fotózni az amúgy is kényes színű járgányt. Kicsit korábban érkeztem a megbeszélt helyszínre, ezért elkezdtem pötyögni a mobilommal. Egy pillanatra belemerültem egy SMS írásába, és mire megfordultam, már ott is állt mögöttem az autó. Igen, ez egy hibrid változat, de nem olyan, amin csak dísz a felirat. Ez a járgány ugyanis valóban képes csak elektromos hajtással is menni. Így került mögém egyetlen hang nélkül.

Sejtettem, hogy az autó tulaja valami hasonló viccel próbálkozik majd, de azért ugrottam egyet hirtelen. Persze az ilyen osonásnál többre való a hibrid hajtás, bár nálunk egyre többen csak divatból vesznek ilyen autókat. Hogy ezt miből szűrtem le? Mivel szeretek sétálni, ezért többször is gyalog teszem meg az iroda és a lakásom közötti 4 kilométeres távolságot. Ezalatt elég sok autó elhalad mellettem, egyebek mellett hibridek is. Egy-két kivételtől eltekintve szinte mindig úgy indulnak el ezekkel az autókkal, hogy a benzinmotor mindig bekapcsol, vagyis ez azt jelenti, hogy nagy gázzal rajtolnak. Nem hiszem, hogy egy tudatos hibridautó sofőr így lendíti meg autóját, ők inkább finoman indulnak el, pont azért, hogy csak az elektromotor dolgozzon. Az autó tulajdonosa is a megfontolt hibridautó vezetők táborát erősíti. Számára például ezért is volt szimpatikus az RX400h, mert a többi SUV-hez képest igen látványosan kevesebbet eszik, főleg városban, ahol ügyes pedálkezeléssel többet dolgozik az elektromotor, mint a benzines.

A jelenlegi tulaj számára tehát a fő szempont a hibrid hajtás volt, viszont párjával annyira meghatározták az egyéb kritériumokat is, hogy gyakorlatilag alig egy-két típus jöhetett szóba. Például nem akartak új autót, mert gazdasági szakemberként tökéletesen tisztában vannak az ilyen járgányok értékvesztésével. Másik szempont volt, hogy alacsonyak legyenek a fenntartási költségek, legyen emelt hasmagasságú a leendő járgány és lehessen pakolni is bele rendesen, ugyanis két gyermek is van a családban. Végül a külső és a belső színek, valamint a felszereltség is döntő volt. A Lexus RX400h tökéletesen megfelelt a legtöbb elvárásnak, viszont amíg ez a konkrét darab meglett, körülbelül 6-8 másikat is megnéztek, több-kevesebb sikerrel.

Az RX sztori

Japánban a mai napig sokan csak megvonnák a vállukat, ha azt kérdeznénk, hogy mi az a Lexus RX, viszont, ha a Toyota Harriert említenénk, egyből tudnák, hogy ez egy luxus SUV. 1997 végén járunk, amikor bemutatkozott az első szériagyártású hibrid, vagyis a Toyota Prius. Még ugyanebben az évben dobták piacra Japánban a Toyota Harriert. Egy évvel később, tehát 1998-ban elkezdték exportálni az autót a világ más pontjaira is, ám az emblémát lecserélték és Japánon kívül mindenki megismerhette a Lexus RX-et. A motorválaszték 3 tagú volt a Toyota Harrierben.

Csak benzines erőforrásokat kínáltak, amelyekből a 2,2 és a 2,4 literes négyhengeres, míg a 3 literes V6-os volt. A Lexus RX-et viszont csak a legerősebb erőforrással szállították. Egészen 2003-ig gyártották az első nemzedéket, bár 2000-ben kicsit kozmetikázták az autó külsejét és belsejét. Már az első generációs RX-ek megjelenése után rögtön elkezdték fejleszteni a következő nemzedéket, ami végül 2003-ban jelent meg. Az áramvonalasabb kasztni légellenállása 0,35-re csökkent, és ezentúl már közepes méretű SUV-ként tartják számon az RX-et.

Bekerült egy sereg technikai újítás is az autóba, úgymint guminyomás ellenőrző rendszer, tolatókamerát is magában foglaló beltéri fejegység, vagy speciálisan ehhez a modellhez fejlesztett menetstabilizáló berendezés. A bent ülők biztonságát garantálta továbbá a szériában kínált fej- és oldallégzsákok mellett a vezető előtti térdlégzsák is. A motorkínálatban megjelent az új, 3,3 literes V6-os benzines erőforrás is a 3 literes mellett, majd 2005-ben bemutatkozott az RX400h, vagyis a hibrid verzió. A benzines hajtás a 3,3 literes V6-oson alapult, csak átalakították a hibrid verzióhoz, így teljesítménye 211 lóerőre csökkent. Viszont ezt az erőforrást két további elektromos motor segíti menet közben. Egy a fokozatmentes CVT automataváltóval lett összekötve és az első kerekeket hajtja, míg a másik a hátsó tengelyen csücsül és értelemszerűen a két hátsó kereket lendíti meg, méghozzá akkor, ha teljes gázt adunk, vagy ha az első kerekek elvesztik a tapadást. Elöl 167 lóerő és 333 Nm forgatónyomaték leadására képes az elektromotor, míg a hátsó 68 lóerő mellett 130 Nm-t produkál. A rendszer összteljesítménye 272 lóerő, aminek köszönhetően az RX400h mindössze 7,3 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra, és mindössze 8,1 liter benzint éget el száz kilométer alatt. A következő fontos évszám 2007, amikor felfrissült a modell. Vagyis, új hűtőmaszk és könnyűfém felni mellett ezentúl már több helyen is feltűnt a fabetét a beltérben és ugyancsak újdonság volt a szürke színű bőrkárpitozás.

Egészen 2009-ig gyártották a második generációt, majd következett a harmadik nemzedék, amelyben tovább erősödött mind a sima benzines, mind a hibrid verzió és természetesen teljesen átalakult kívül és belül is az autó. A modell sikerességét bizonyítja egy 2012-ben nyilvánosságra hozott adat, mely szerint fél millió hibrid Lexusból közel 260 ezer RX volt.

Szóval nagy siker lett az RX-ből, még nálunk Európában is. Sőt, Magyarországon is igen kedvelt ez a típus, főleg a hibrid verzió. Ez az RX400h a második generáció egy darabja, a ráncfelvarrás után készült: forgalmijában 2007.03. hó az első bejegyzett dátum. Ám hozzánk csak egy évvel később érkezett az autó, az első tulajdonos feleségének hozatta be ugyanis az Egyesült Államokból a járgányt. Mivel az asszony nem nagyon használta, ezért 2009-ben újra eladósorba került a szinte alig pár ezer kilométert, illetve bocsánat, pár ezer mérföldet futott SUV. A jelenlegi tulajdonos és felesége ekkor már túl voltak több csalódáson is, ezért kicsit félve kértek találkozót. A szakszervizben azonban megnyugtatták őket, hogy nem volt ripityára törve az RX, és valószínűleg nagy mennyiségű csapadék sem érte korábban. Hogy ez miért olyan fontos? Aki szerzett már be tengeren túlról autót, az tudja, hogy ott elég sok a természeti káros járgány. A Földnek azt a részét ugyanis többször sújtja tornádó vagy hurrikán, és ilyenkor bizony az autók többsége is védtelen. Éppen ezért nagy rizikó onnan vásárolni személyes megtekintés nélkül bármilyen vasat, de ezzel az RX-el mindenkinek szerencséje volt.

Persze joggal vetődik fel a kérdés, hogy mennyit is mentek az RX400h-val az elmúlt 4 év alatt? Nos, eddig közel 60 ezer kilométert tettek meg együtt, és ebből mindössze egy-két családi nyaralás volt hosszabb távú. A többit az asszonyka tekerte bele a gyerekekkel együtt. Viszont ha nem látom a két gyerekülést, akkor nem mondom meg, hogy használták a hátsó üléssort, olyan jó állapotban maradt a kárpit. Ez egyébként annak is köszönhető, hogy amikor a kötelező szervizekre vitték az autót, mindig rendbe tették kívül-belül, így maradhatott meg ez az állapot. És ha már szóba kerültek a javíttatások, nézzük mit kellett a kötelezőkön felül cseréltetni! Mindössze két nagyobb karbantartásra volt szükség: egyszer a fékbetéteket és a tárcsákat, majd a gyertyákat cserélték le. Ezeken felül semmi plusz kiadás nem volt. Az autó tulajdonosa rögtön hozzátette, hogy soha ilyen keveset nem költött még autóra ennyi idő alatt.

Amint elfordítom a gyújtáskapcsolóban a kulcsot, csak a szokásos szolid elektromotor zümmögést hallani az utastérben. Beállítom az ülést és a kormányt, ezzel egyben letesztelem azt is, hogy megfelelően működik-e minden, amit elektromosság mozgat. Hát persze, mit is vártam itt minden rendben. A tükrök elég nagyok, ezért mindent jól látunk, bár a tolatókamera és a radar is jól jön, hiszen mégiscsak elég nagy az RX. Váltó „D”-be és már indulhatunk is. Mint a legtöbb ilyen kategóriájú autónál, már addig kiderül, hogy milyen, amíg a parkolóból kiállok vele. Kis gázt adok csak és nem is kapcsol be a benzinmotor. Szinte észrevétlenül siklok végig az utcán. Közben egy kereszteződéshez érek és bár taposom a fékpedált, tudom, hogy a fékbetéteknek köze sincs most a lassuláshoz. Az elektromotorok csökkentik ugyanis a tempót, a fékbetétek majd csak a végén, a legutolsó pillanatban cuppannak rá a tárcsákra. Viszont, amíg lassul az autó, addig a fölösleges energiát a hibrid akksiban tárolja a rendszer, amit aztán később mozgási- illetve a fedélzeti elektronika működéséhez szükséges energiává alakít át. Pár évvel ezelőtt még nem Li-ion akkumulátorok voltak a hibrid RX-ekben, így ebben a modellben is nikkel-metál hibrid akkumulátor van. Vagyis ugyanolyan, mint például a tölthető ceruzaelemek. Itt azonban jóval magasabb a cellák élettartama. Vannak olyan RX400h-k nálunk Magyarországon is, amik már bőven 300 ezer kilométer fölött futottak és semmi baja nincs az akkumulátoruknak. Ez azért is fontos, mert ez az autó egyik legdrágább alkatrésze, bár az is tény, hogy a Toyota szerint az autó teljes élettartama alatt működnie kell. Persze vannak olyan helyzetek, amikor annyira összetörik az autó, vagy például elönti a víz egy áradás során, hogy sajnos nincs mese, ki kell cserélni az akkumulátor egységet, ami közel 1 millió forintos kiadást jelent. Éppen ezért érdemes minden ilyen autónak jobban utána járni, mert könnyebb előre megkímélni magunkat egy ekkora számla kifizetésétől.

Szóval tökéletesen működik az autó, a benzinmotort szinte nem is hallom egészen addig, amíg egy komolyabb emelkedőhöz nem érek. A hajtással tehát minden rendben, viszont a futómű egy kicsit billegősnek tűnik, bár mivel ez egy amerikai változat, lehet, hogy csak a légrugózás hangolása miatt érzem így. Hasonló tapasztalat volt a Dodge Journey után a Fiat Freemont. A mérnökök ugyanis az európai ízléshez igazították az amerikai-olasz masina futóművét. Szóval az RX-ben kifejezetten érzem, hogy egy magas építésű autóban ülök, tehát ez már elég ok arra, hogy ne tapossam állandóan a padlóba a gázpedált. Ugyancsak az elektromotoros suhanás közben veszem észre, hogy semmi sem zörög az autóban. Minden jó minőségű és azt mutatja, hogy ezek a kapcsolók még 10 év múlva is elvégzik majd a dolgukat. Most már kezdem érteni, hogy miért ez az amerikai családanyák egyik kedvence. Mindjárt elmondom, de előtte még nézzük meg az RX-ek árát!

Ha évjárat szerint nézzük, akkor a 2007-es Lexus RX400h-k ára körülbelül 3,4 millió forinttól indul. Ezek természetesen bőven 300 ezer kilométer fölött futottak és hiányoznak belőlük olyan extrák, mint a tolatókamerás infócenter, a sok hangszórós hifi vagy a különleges fabetétek. A lista másik oldalán akár 6,4 millió forintot is elkérhetnek egy megkímélt darabért, amik természetesen a létező összes extrával fel vannak szerelve. Külföldön kicsivel kevesebb, mint 15 ezer Eurótól, vagyis átszámolva nagyjából 4,3 millió forinttól kezdődnek a 2007-es évjáratú Lexus RX400h-k. A szinte alig futott darabokért pedig akár 26 ezer Eurót, vagyis közel 7,6 millió forintot is elkérnek. Ha nem szűkítjük évjárat szerint a modellt, akkor nálunk már 2,5 millió forint környékén megvásárolható egy igen sok kilométert megtett RX400h, míg egy 2009-es, tehát utolsó évben gyártott, patika változatért akár 10,5 millió forintot is elkérnek. Külföldön kicsivel 11 ezer Euró, vagyis átszámolva körülbelül 3,2 millió forint alatt indul az RX400h-k ára, a plafon pedig 35.500 Euró, tehát körülbelül 10,4 millió forint.

És hogy miért kedvelik a családanyák? Nincs ebben semmi meglepő. Az RX400h-t igen könnyű vezetni, mert magasan ülünk és a nagy üvegfelületeken keresztül könnyen kilátunk az autóból. A csemeték kényelmesen elférnek hátul és még a csomagoknak is marad hely bőven a 439 literes puttonyban. A nyugalom ugyancsak megfizethetetlen minden anyuka számára, és bár az EuroNCAP nem törte az RX-eket, a tengeren túlon az IIHS szervezete jónak minősítette, míg az NHTSA öt csillaggal jutalmazta az RX330 biztonságát. Íme a videó az IIHS tesztjéről!

A többi SUV-hez képest az RX400h fogyasztása is igen baráti. Ha tényleg úgy vezetjük az autót, ahogy egy hibridet kell, akkor könnyedén eljár 8 literrel is. Szerintem ezért olyan népszerű a Lexus RX hibrid, még nálunk is. Az autó  tulajdonosa végül elmondta, hogy ha tehetné, akkor egy fiatalabb RX400h-ba ülne át. Az új RX450h formája ugyanis nem tetszik neki, ez viszont szerinte telitalálat.

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

HIRDETÉS

Facebook

HIRDETÉS
HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű