Csatlakozz hozzánk

Tesztek

Őszi cirkáló – Mercedes-Benz W123 200 D teszt

A Mercedes történelmének legsikeresebbike, egyszer mindenkinek ki kellene próbálnia, mert utána teljesen másképp tekintene a jelen autóira…

Közzétéve

ekkor

Nagyon kellemes, nagyon napos hetek vannak mögöttünk, kitettek magukért a vénasszonyok. Ősz ilyen szépen rég nem kezdődött. Ha valaki megkérdezné, hogy milyen pillanatnyi emlékképek ugranak be az elmúlt időszakból, egyáltalán nem lenne könnyű dolgom válogatni közülük, pláne nem sorrendbe állítani azokat.

Rövid ujjúban kávét szürcsölni a teraszon? Színes leveleket kupacokba gyűjteni a fák alól? Kanyargós utakon krúzolni egy negyven pluszos Mercivel? Azt hiszem mindet imádtam, de itt és most a legutóbbiról lesz szó, talán egy ilyen teszttel kellően stílusosan búcsúzhatunk a magunk mögött hagyott hetektől és még az ősz kevésbé szebb arcát is könnyebb lesz elviselni.

Kezdjük ott, hogy jár egy nagy köszönet Kraicsi Gyurinak, amiért kiragadta az enyészet karmai közül ezt a jelentőségteljes kiállású Mercedest, meg azért is, hogy átadta a volánját. Aki járt már Tapolca és Kapolcs környékén, az tudhatja, hogy bár minden évszakban szép arcát mutatja a táj, ősszel minden kanyarban más színkombináció suhan el a szélvédőnk előtt. Élmény volt az a karika, még ha a képeket nem is ott lőttem.

Gyuri amúgy rendkívül jó érzékkel nyúl az alkalomhoz illő hobbiautójához, ami nyáron a piros Dacia, az ilyenkor inkább már a Mercedes. Előbbivel egyébként láthattátok a TC erőmérőjében is, az az 1310-es is megérne egy tesztet! De most maradjunk a 123-asnál…

A tapolcai vasútállomás adta magát a fotózás helyszínéül. Mintha kicsit meg is állt volna az idő a nagy, fehér matuzsálem láttán. Ki gondolná, hogy nem is olyan régen egy diófa alatt, kitéve a természet kényének-kedvének várta sorsának beteljesülését a szebb napokat is látott dízel hajó? Szerencsére ez nem az a fajta vas, ami pár hónap alatt elporladna, így még időben megmentették. Fordult a sors kereke és vele együtt a Mercié is.

Persze nem makulátlan, de nem is kell, hogy az legyen. Gyuri szólt, hogy a jobbján van egy kis plezúr, a motorháztetőn meg látszik néhány hajszálrepedés a fényezésen. De ez vele jár, 40 fölött alighanem mindenki beszerzett már egy-két maradandó heget. Mindezek ellenére a mai napig hibátlan kiállása van a 200D-nek, krómok és díszlécek a helyükön, akárcsak a csillag az orrán. Tolja is büszkén!

Ami odabenn fogad, az szintén a német tartósság és funkcionalitás megtestesítője. Kényelmes, hurkás ülések, kék bőrrel és szövettel borítva, érzésre olyan, mint egy régi fotel. Kimondottan kényelmes, terpeszkedős, pont olyan, mint az egész autó. Aztán nézzétek csak meg ezeket az ajtóborításokat, minimalista díszítés, mégis milyen jól áll neki, még a kurblira is jutott egy kis kék. A hamutartót talán évtizedek óta nem nyitották ki.

A hátsó „egybekanapé” kényelmes, bőven elfértem magam mögött, de igazán a vezetőülésben találtam meg a helyem. A rádiót és a váltókart az idők során lecserélték, utóbbi gyárilag magasabb is volt, ami azonban igazán érdekes, az a műszerpult. A tulajdonostól megtudtam, hogy mivel az eredetit megtépázta az idő, meg az UV sugarak, egy másikat kellett helyette beszerezni. Igen ám, csakhogy az ígért kék helyett feketében érkezett meg. Mivel nem túl gyakori portéka, ezért megpróbálkoztak a kékre festésével, ami szerintem teljesen jól sikerült, kreatív megoldás!

A műszerfal is betegeskedett, azt Gyuri rakta össze három másikból, ezért is olyan vegyes vágott a mutatóarzenál, a funkcióját így viszont már ellátja, a többi meg majd alakul. Hogy a számláló 330 ezre a valóságban mennyi lehet, az teljességgel lényegtelen, kis túlzással millióra tervezték ezt a konstrukciót.

Összességében nagyon egyszerűnek, már-már puritánnak tűnik a széria ezen szintje, a középkonzolon egyetlen gomb, alatta néhány tekerő, felette meg a mostanában újból divatos szellőzőkialakítások. De ebben nincs sem légzsák, sem elektromos ablakok, szervokormány viszont jutott bele.

Azért persze van még néhány apró geg, ilyen a kuplungpedál melletti, „taposós” rögzítőfék is. Ami egyébiránt egész szokványos dolognak számít, különböző Mercedes típusok mellett a mai napig megtalálhatjuk Kiákban, Lexusokban, szóval négy évtizeddel később sem mondható múltbélinek a technológia. Aztán ott a hatalmasra nőtt vészvillogó is, amit lényegében a könyöklő alá rejtettek. De említhetném az öles  csomagtér fedelére rögzített háromszöget is, ez is tipikus márkajellegzetesség.

Az 1976-1985 között gyártott 200D, melyben a legendásan tartós, OM615 kódjelű kétliteres dízelmotor lakozik, nem sieti el a dolgokat. Lassan járj, tovább érsz – tartja a mondás. A 240D után a második legnagyobb példányszámban készült modell kötelező jelleggel kel életre, jellegzetes hangja van. A hűvös reggel után várunk még egy kicsit az indulásra, füleltük a kerregését. Én már ekkor elhittem azt, amit olyan sokan állítottak: ez nem fog cserben hagyni. Sem ma, sem holnap, hiába a majdnem 42 év, ami mögötte van.

A 60 lóerős sornégyes dízel nem a száguldozásról szól, a manuális váltót sem kell másodpercenként kapcsolgatni. Csak ráérősen, „majd itt elváltok…vagy mégsem”. Valahol 140 körül van a vége. Az egész olyan, mint egy kirándulás, semmi nem zavar be, a futómű nem hangoskodik, a fék is ott és úgy fog, ahogy kell. A fogyasztás valahol 8-10 liter között lehet, nem különösebben számolgatja lázasan egy hobbiautónál az ember.

Ízlés válogatja, talán nem annyira kimunkált, mint egy állólámpás és nem is olyan jellegzetes, mint az utód W124. De hogy a Mercedes történelmének legsikeresebbike, és hogy nem nagyon lesz még egy ilyen elnyűhetetlen autó a világon, az túlmutat minden más tényezőn. Egyszer mindenkinek ki kellene próbálnia, mert utána teljesen másképp tekintene a jelen autóira.

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

HIRDETÉS

Facebook

HIRDETÉS

Instagram

HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű