Connect with us

Tesztek

Őkombisága – Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 350 CDi teszt

Elég nehéz szavakba foglalni, hogy milyen autó is valójában a Mercedes legújabb kombija. Mondjuk a neve, az nagyon tetszik! Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 350 CDI 4Matic BlueEfficiency. Csak így egyszerűen.

Published

on

Arra azért kíváncsi vagyok, hogy akik elnevezik az autójukat, vajon hogy hívnák ezt!? „Suti”, vagy csak a szokásos „Merga”? Akárhogy is, amilyen különleges a forma, legalább annyira egyedi a név is. Bár, ezzel a variánssal, mármint a különleges életmód kombival nem volt annyira élen járó a német gyártó, mint a mezei CLS-sel! A kupé- és limuzin keveréke ugyanis elég komolyan felrázta a többi vállalat álmosan vegetáló dizájnereit, és egyre több, úgynevezett réspótló modell született azóta. Sőt, újabb kategóriák jelentek meg így, hiszen az autógyártók rájöttek, ha egy új járgányt nem lehet sehova sem besorolni, akkor majd ők kitalálnak egy nem létező szegmenst. Hogy ez kiknek jó? Nekünk. Hogy miért? Na, erre már nehezebb egyértelmű választ adni, de szerintem valahol az egyediség és a több funkciós járgányokra megnőtt igény körül keresendő a válasz. Vagyis, a maga módján mindenki azt akarja, hogy autója tükrözze saját egyéniségét, miközben belefér a toronyóra láncostul, és ha még marad egy kis hely, az anyós is jöhet.

Shooting Brake

Az angol kifejezés, és vele együtt a nevezett jármű a XIX. században született, az angol nemesség vadászati igényeinek kielégítésére. A kifejezés olyan járművet jelöl, amely rakterében elfér az uraság vadászfelszerelése, kutyái, és a zsákmány. A lovakkal mozgatott kocsikat a motorizáció angyalának eljövetelével felváltották a személyautókból átalakított változatok. A klasszikus kialakítás a XX. század első felében élte fénykorát, a II. világháború utáni shooting brake-ek már inkább kétajtós kombik voltak, és ezeknél az autóknál már nem a vadászat kiszolgálása volt a cél, hanem az exkluzivitás.

A 60-as években tetőzött az új generációs shooting brake láz, sok-sok sport- és luxusautóból készült ilyen verzió. Voltak olyan gyárak amelyek maguk készítették el saját kétajtós kombijukat, de voltak lelkes manufaktúrák is, ahol kisszériában alakítottak át létező kocsikat.

A CLS Shooting Brake-re ha ránézünk, elsőre el is hisszük, hogy van benne hely mindennek, de ha egészen közel kerülünk mellé, akkor azonnal egyértelmű lesz számunkra, hogy valamit biztosan otthon kell hagynunk! Egy vérbeli kombi csomagtartójába 4 liter tejnél és egy tábla csokinál általában több fér bele – némi túlzással annyit lehet beléjük pakolni, amennyit nem szégyellünk. Ez viszont nem egy echte kombi, ez kérem Shooting Brake! Vagyis, itt a puttonyba maximum az uraságok fegyvere kell, hogy beférjen, ahhoz pedig nem kell különösebb belméret, elég, ha hosszabb a csomagtér padlója, mint a körúti villamos sínek.

A Merciben 1 méter 15 centi lett végül a csomagtér hossza, amiért elismerően bólinthatunk, főleg, ha összehasonlítjuk egy mindenki számára elérhető autóéval, például a legújabb Kia Cee’d kombiéval, ahol 97 centit mérhetünk. Igaz, nem egy kategóriáról beszélünk, de aki ismeri a Kiát, az tudja, hogy szinte feneketlen a puttonya. Szóval, eddig úgy tűnik, hogy a tervezők ott voltak a topon és megvalósították a lehetetlent! Igazi, használható kupé-kombit készítettek. Most, hogy ezt leírtam, szinte feleslegesnek is érzem a következő pár sort, ugyanis a kategória meghatározásánál már ki is mondtam, hogy mi fog következni!

Igen, most jön az, hogy bár hosszban, rendben van a csomagtér, felfele nem sok hely maradt! Ugyanis, a Mercedes CLS Shooting Brake mindössze 1416 mm magas, vagyis vetekszik egy Minivel (1408 mm), tehát a puttony többi dimenziója eléggé felemás! Kezdjük mindjárt azzal, hogy a csomagtér-nyílás mindössze 576 mm magas – a példaként felhozott Kia Cee’d kombiban 770 mm-t mértünk. Persze, az LCD TV lapjával befér, de egy nagyobb dobozt, vagy koffert elég nehezen lehet betuszakolni az egyébként művészien megformázott nyíláson. Legvégül egy egészen apró, de nehéz tárgyak pakolásakor igenis fontos szempont: a Mercinél 64 centi magasra kell emelni a dolgokat, ha be akarjuk tenni hátra, míg a Kiánál 2 centivel kevesebbet kell erőlködni. Hangsúlyozom, tudom, nem egy kategória a két autó, ráadásul a Mercedesbe maximum bevásárló szatyrok, vagy formatervezett bőröndök kerülnek majd, de ettől még a nevében ott szerepel a kombi szó. Éppen ezért bátorkodtam összevetni egy alsó-középkategóriás puttonyossal a tudását, másrészről pedig így talán többen is el tudják képzelni, hogy milyen kialakítású a CLS Shooting Brake hátulja. Ezek után persze mindenki azt gondolná, hogy literekben mérve elmarad a csillagos autó, de ez csak részben igaz! Alaphelyzetben ugyanis 590 literes az űr, míg a Kiában 528 liter. Ám, ha ledöntjük a hátsó üléstámlákat, a Merciben 1550 liter lesz a raktér, a Kiában pedig 1642-re nő a hasznos placc.

Ami kifejezetten praktikus, hogy a padló alatt különböző csomagrögzítő megoldások rejtőznek, vagyis sínen csúsztatható füleket és egy rakás, origamiszerűen hajtogatható műanyag darabot találunk itt. A csomagtér fedelet természetesen elektromotor mozgatja, amit a kulcsról is irányíthatunk. Igaz, csak kinyitni tudjuk onnan, visszafelé nem akar menni! Végül, még egy gondolat a csomagtérről: akár amerikai cseresznyefa burkolata is lehet a padlónak, ám a tesztautóban ahhoz képest csak ”snassz” filc feszült. De, ahogy végigsimítottam rajta a kezem (nincs különleges perverzióm, csak kíváncsi voltam, hogy egy normál kombihoz képest nagyjából négyszeres árú puttonyosban van-e valami kézzel fogható!), akkor éreztem, hogy a több pénzért jobb minőségű anyagok is járnak. Még ott is, ahova lehet, hogy csak egy fogkefe kerül majd néha-néha! Ja, egyébként lehet, hogy arany helyett érdemes amerikai cseresznyefába fektetni a pénzünket. A fapadló felára ugyanis 1.579.880 Forint.

Ha haladunk tovább a vezető ülés irányába, akkor a második üléssorban a lábtér egész elfogadható, ha előttem a vezetőülést úgy hagyom, ahogy vezetni szoktam. Bár egyesek szerint annak ellenére, hogy 190 centiméter magas vagyok, elég lehetetlen pozícióban vezetek autót. Értsd, közel a műszerfalhoz és majdnem egyenes derékkal. De ezt leszámítva, azért az is sokat segít hátul a térérzeten, hogy a tengelytáv közelíti a 3 métert. Viszont a fejtér, az valami egészen elképesztően kevés. A kupé-forma valójában itt bosszulja meg magát, ugyanis a laposan – és gyönyörűen – ívelő tető szinte rátelepedik a fejünkre – gyakorlatilag egy erődbe kerülünk, ahova nem sokan látnak be a sötétített hátsó üvegeknek hála, de mi is csak vajmi keveset érzékelünk a külvilágból.

Ugyanezt érzem elöl is – még teljesen leengedett üléssel is simogatta a megmaradt pár szál hajam a tetőt. Még szerencse, hogy van egy tetőablak az autón, így a takaró fedelet, ha elhúzom, oda pont be tudom illeszteni a fejem búbját. Ez az érzés a CLS tulajdonosoknak nem újdonság, hiszen a forma a C-oszlopig szinte azonos – és utoljára ott éreztem magam ennyire összenyomottnak, de mindezt betudom a nem szokványos magasságomnak. Mondjuk, az ilyen autókat valószínűleg nem az ilyen méretű figurákra tervezték! Viszont a hátsó szélvédőn mások is annyit látnak, mint én, vagyis nem sokat! Igen, újabb áldozat a forma oltárán. Vagy ne is érdekeljen, hogy mi van mögöttem? De én szeretem tudni, hogy mi történik ott! Szóval, a CLS Shooting Brake-ből nem jó hátrafelé pillantani, mert kevés infó jön csak onnan! Szerencsére a külső tükrök viszont jóval informatívabbak, ráadásul a finoman jelző holttér-figyelő ikonja is oda került.

Ezzel el is értünk a vezetői pozícióba, ahol a szűk tér ellenére szerintem a legjobb ülni! Az autó orrában dolgozó 3 literes, turbódízel motor 265 lóereje és 620 Nm-es forgatónyomatéka egyszerűen minden helyzetben olyan magabiztosságot sugároz, hogy néha talán bátrabb dolgokat is bevállal az ember. Ha esetleg túlzottan nagy lenne a lelkesedés, és a Jedi reflexek megkoptak már, a négykerékhajtás és a határozott fékek még elég sokat megengednek. Ha viszont valaki az átlagnál jobb vezetői képességekkel rendelkezik, az iszonyatosan nagy örömét leli az autóban egy jó kiadós szerpentinezésen. Egyszerűen olyan, mintha nem akarná elengedni az aszfaltot a négy kerék, kanyarokból pedig gyönyörűen ki lehet gyorsítani.

És, hogy mennyit kér ilyenkor cserébe a motor? Nos, nagyjából 5000 forintot, minden megtett 100 kilométer után. Vagyis átszámítva… A jelenleg is érvényes árfolyammal… Azt mondja, hogy 11,7 liter gázolajat! Mivel a 80 literes tartályból 71-et csuklás nélkül elfolyathatunk élményautózásra (9 liter ugyanis a tartalék, vagyis innentől kezdve vadul világítani kezd a ”tankoljál már” jelzés!), így nagy lábbal hajtva is elég lesz a nedű 680 kilométerre.

Mivel fegyverem nincs, amit a csomagtérbe pakolhatnék, így maradnak az olyan hétköznapi dolgok, mint a bevásárláshoz használt, összecsukható kosár, vagy az ásványvizes palackok. Ezeket pedig gond nélkül elnyeli a méretes puttony. Viszont ugyanezt elmondhatjuk bármelyik kombiról, ami jóval olcsóbb a CLS Shooting Brake-nél. Ennek az autónak viszont jóval egyedibb a megjelenése, mint bármely más autónak! Ez már az első napon kiderült, amikor egyik csinos kolleginám úgy megállt mellettem az út közepén, mintha az már a parkoló lett volna, és azonnal megkérdezte, hogy én jöttem-e ezzel az autóval. Miután kiderült, hogy igen, csak annyit mondott: „Nem szeretem a Merciket, de ez az autó gyönyörű.” Nem is tudok mást hozzátenni!

HIRDETÉS
FANTIC E-BIKE

Facebook

Instagram

És akkor hátulról még meg sem mutattuk. 🤯 #volvo #c40recharge #teszt #mik #magyarig #carstagram #tesztautohu #carphotography #evcar #elektromosauto @volvogaleriabudapest
És akkor hátulról még meg sem mutattuk. 🤯 #volvo #c40recharge #teszt #mik #magyarig #carstagram #tesztautohu #carphotography #evcar #elektromosauto @volvogaleriabudapest
5 hónap telt el
View on Instagram |
1/9
Ugye, hogy milyen sokat számít egy jól átgondolt facelift? Szinte rá sem ismerni az S-Crossra, a lényegen ugyanakkor nem változtattak. Tesztünk a címlapon! #tesztautohu #scross #facelift #suzuki #hungary #carstagram #mik #instahun #magyari #2022 #newcar #carphotography @magyarsuzuki @benserobert
Ugye, hogy milyen sokat számít egy jól átgondolt facelift? Szinte rá sem ismerni az S-Crossra, a lényegen ugyanakkor nem változtattak. Tesztünk a címlapon! #tesztautohu #scross #facelift #suzuki #hungary #carstagram #mik #instahun #magyari #2022 #newcar #carphotography @magyarsuzuki @benserobert
6 hónap telt el
View on Instagram |
2/9
Építünk Wartburgot? 😎 #deagostini #wartburg #353 #ddr #instahun #magyarig #modell #hobbi #veterán
Építünk Wartburgot? 😎 #deagostini #wartburg #353 #ddr #instahun #magyarig #modell #hobbi #veterán
6 hónap telt el
View on Instagram |
3/9
Megépítenéd? Nézz fel a tesztauto.hu-ra, akár már most megrendelheted a sorozatot! #deagostini #wartburg #353 #ddr #modell #hobbi #magyarig #mik #instahun #tesztautohu
Megépítenéd? Nézz fel a tesztauto.hu-ra, akár már most megrendelheted a sorozatot! #deagostini #wartburg #353 #ddr #modell #hobbi #magyarig #mik #instahun #tesztautohu
7 hónap telt el
View on Instagram |
4/9
Elég menő lett a Tucson Beast, az Uncharted filmben tűnik fel, már csak ezért is megnézzük! 😎 @hyundai_hun #tucson #beast #uncharted #funday #tesztauto #instahun #2022 #magyarig #hyundai
Elég menő lett a Tucson Beast, az Uncharted filmben tűnik fel, már csak ezért is megnézzük! 😎 @hyundai_hun #tucson #beast #uncharted #funday #tesztauto #instahun #2022 #magyarig #hyundai
7 hónap telt el
View on Instagram |
5/9
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
8 hónap telt el
View on Instagram |
6/9
Felfedeztük vele a város rejtett zugait. Teszt még idén! 🇸🇪 #volvo #xc40 #suv #tesztautohu #carphotography #sunshine #sunset #hungary #instahun #instacars #canon #carphoto #újautó #2021
Felfedeztük vele a város rejtett zugait. Teszt még idén! 🇸🇪 #volvo #xc40 #suv #tesztautohu #carphotography #sunshine #sunset #hungary #instahun #instacars #canon #carphoto #újautó #2021
9 hónap telt el
View on Instagram |
7/9
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
10 hónap telt el
View on Instagram |
8/9
Mit tesztelünk épp? Kitaláljátok? #tesztautohu #újautó #magyarország #mik #instahun #canon #carphotography #carstagram
Mit tesztelünk épp? Kitaláljátok? #tesztautohu #újautó #magyarország #mik #instahun #canon #carphotography #carstagram
10 hónap telt el
View on Instagram |
9/9
HIRDETÉS
FANTIC E-BIKE
HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű