Csatlakozz hozzánk

Tesztek

Nismo hatás – Nissan Juke Nismo 1.6 DIG-T 4WD CVT teszt

Már megint a Juke. A békaarcú járgány sikerét igyekszik meglovagolni a Nissan, így újabb és újabb modellt dobnak piacra. Most a Nismo járt nálunk.

Közzétéve

ekkor

Seiji Watanabe nem bízta a véletlenre és egy olyan autó formatervét tette le az asztalra, ami biztosan kivált valamilyen érzelmi reakciót az emberekből. Kiből ilyet, kiből olyat, de a lényeg, hogy szó nélkül nem lehet elmenni a Juke mellett. Ennek persze megvan a kockázata, de a Nissan vezetősége ezt bevállalta és jól is tették, mert bejött a dolog. Sőt! A kocsi 2010-es bevezetése óta sikert-sikerre halmoz és a gyár ennek megfelelően egyre-másra dobja piacra a dögösített Juke verziókat.

Először kihozták a Juke Shiro-t, amely tulajdonképpen semmi más, mint egy felszereltségi szint, de kitűnő körítéssel tudták elkendőzni ezt az aprócska tényt. Aztán 2012-ben megkezdődött a Juke testreszabási programja, ami azt jelenti, hogy a tulajdonosok Európa-szerte – a már meglévő vagy újonnan vásárolt autójukhoz egyaránt – optikai kiegészítők egész arzenáljából választhatnak, hogy az amúgy is egyedi megjelenésű Nissanjukat még különcebbé varázsolják. Nissanék erre még rá tudtak dobni egy lapáttal, hiszen egy bolondnak tűnő ötlet még tovább erősítette a Juke imidzsét, ugyanis érkezett a Juke-R, amelynek alapjait a lassan már ikonná avanzsáló GT-R adta.

Lambo zabáló

Legalábbis a hajtáslánc a nagytesóból való, amit valahogy bele kellett cuppantani a Juke formás testébe. Ez persze nem ment olyan egyszerűen, hiszen a padlólemezt és a hajtást is módosítani kellett, de ezt is megoldották a mérnökök. Egy kis vágás itt, egy kis toldás ott és a 22 hét alatt elkészült Juke mutáns már szépen felöltöztetve készen is állt egy világméretű road-showra. Mert bizony a Nissan úgy hordta körbe a glóbuszon az új büszkeségét, mint a véres kardot, örült showműsorral és PR tevékenységgel egybekötve. A 3,8 literes, 485 lóerős, biturbós V6-os pedig sebzett bikaként hörgött a közönség előtt, akik szájtátva bámulták a 3,7 másodperces gyorsulást. Én magam is megrettentem, amikor 250 km/h-val eltépett mellettem a lezárt pesti alsó-rakparton, pedig láttam már testközelből néhány erős vasat életemben. A volánnál Kátai kolléga ült, aki csak annyit mondott amikor kiszállt, hogy ÚRISTEN! A Juke-R budapesti szerepléséről alább a videó.

Most pedig érkezett az újabb őrület, a Nismo, amely a Nissan Motorsport rövidítése és a Nissan a versenysportban elért tapasztalatait próbálja átültetni át az utcai autóiba. Előbb a Juke érkezett „nismosabban”, majd a 370Z, és az ínyencek legnagyobb örömére hamarosan jön a GT-R Nismo is. És hogy a Juke esetében milyen pluszt ad számunkra a Nismo? Nos, mindenekelőtt kívülről; spoilerezést, 18 collos alufelniket, ágyúcsőként meredező kipufogóvéget, „diszkó diffúzort” piros csíkokat, piros tükröket és persze Nismo feliratokat elöl-hátul, illetve a küszöbökön.

Egyszerűen dögös

Az utastérben velúr sportülésekben trónolhatunk, flokkolt kormányt markolhatunk, és az ajtókárpit is alcantara betétet kapott. Ezen felül alumínium sportpedálokon tiporhatunk, alumínium a lábtámasz is, piros hátterű fordulatszámmérőn láthatjuk, hogy mennyit fordul a főtengely, illetve pirosan izzó indítógombbal kelthetjük életre a motort. Hogy ne csak az optikai kiegészítők vakítsák el az óvatlan felhasználót, kicsit megpiszkálták az 1,6-os turbós erőforrást is. A hangsúly a KICSIN van, mert az eredetileg 190 lovas motor teljesítménye a „beavatkozásnak” köszönhetően felkúszott már egészen 200 lóig és persze a nyomaték növekmény sem elhanyagolható, hiszen 240-ről 250 Nm-re ugrott ez az érték. Jó nem?

Nagyon kényelmes, jól beállítható és szép

Pont nem elég semmire, de legalább elmondhatja a gyár is és a tulajdonos is, hogy a Nismo kivitel bizony erősebb az alapverziónál. Az 1,6-os turbós erőforrás egyébként nem szégyenlős, ha enni kér; forszírozott tempóban 13,0 liter benzint gurított le a torkán, városban pedig alig sikerült 10 liter alá szorítani a fogyasztást. Mivel a kis családdal elugrottunk a Tiszára, az autópályás és az országúti fogyasztást is sikerült külön-külön lemérnem. Az M3-on 130 km/h-val döngetve 9,3 litert mutatott a fedélzeti computer, a lakott területeken kívüli utakon 90 km/h-val haladva 8,8 litert kért a Juke.

Nem is számítottam kevesebbre, hiszen az alap 1.6-os is szomjas jószág volt, a szteroidozott Nismo pedig CVT-váltóval párosítva sosem lesz fogyasztás bajnok. Ennél a pontnál pedig el is érkeztünk az autó leggyengébb pontjához, a váltóhoz. Itt egészen egyszerűen nem értem a gyár logikáját, ugyanis az alapjaiban is karakteres Juke-ot felcicomázták mindenféle optikai bigyóval, ami erősíti, sőt, szó szerint kézzel tapinthatóvá teszi a Juke sportos vénáját, emellett a géptető alatt elhelyeztek egy vérbő erőforrást kitűnő futóművel párosítva és akkor a motorhoz hozzákapcsolnak egy CVT váltót. Ami mindenre jó, csak sportra nem. Már a tavalyi verzió tesztjénél is ez volt szinte az egyetlen problémánk.

Logan by Renault

Gázadásra a kocsi felbőg, mint a tehén, amelyiknek húzzák a farkát, de ebben az esetben a szerencsétlen szarvasmarha legalább úgy meglódul, mintha puskából lőtték volna ki, ellentétben a Juke-al. Bőg, bőg, de nem kaparja föl maga alatt a flasztert, pedig a gyorsulási adatok papíron impozánsnak tűnnek; az 1,4 tonnás autó 8,2 másodperc alatt gyorsul 100km/h-ra, de az élmény élőben valahogy elvész. Nem marad más, csak az utastérbe kellemetlenül betüremkedő motorhang, amely nagyon tudja bántani az utasok fülét.

A súly nem nagyon számít a Juke Nismónak. Magabiztosan rántja magával

A feleségem egy előzés alkalmával meg is kérdezte, hogy miért ilyen hangos az autó, csak nincs valami baj? Hát, műszaki értelemben baj nem volt, csak az előzött jármű utasai értetlenül néztek át, mert –gondolom- azt hitték, hogy nem engedtem fel normálisan a kuplungot és most égetem szénné a tárcsát. Ergó, joggal hihették azt, hogy egy nagy teljesítményt ígérő autó sofőrje egy mazsola, akinek a hátsója alá beraktak egy sportos verdát, de vezetni azt nem tudja. Az is bajom volt, hogy ha rám jött a sportolhatnék, ezzel a váltóval kanyarok előtt nem tudtam visszagangolni, kihasználva a motorfék áldásos hatásait, a fogyasztáson sem segített a szerkezet, szóval akkor meg minek?! Lényegében agyoncsapja az egész sportos imázst.

Minden bajom forrása

Azt viszont nagyon szerettem, hogy tesztalanyom összkerékhajtással rendelkezett, amely nemcsak fürgébbé tette a jószágot, hanem sokkal stabilabbá is. Nem véletlen, hiszen a rendszer a nyomatékot akár kerekenként is képes szétosztani, függetlenül attól, hogy az ideges sport módot kapcsoljuk a menetdinamikai szabályozón, vagy a takarékosabb eco módot. A kanyarokban egyszerűen úgy viselkedik a Juke, mint egy összkerékhajtású gokart. Kimozdíthatatlan és levakarhatatlan az ívről. A futómű elöl ugyanúgy MacPherson rugóstaggal rendelkezik, mint a normál Juke-ban, hátul viszont már van változás az alapverzióhoz képest; csatolt lengőkarok helyett multilink felfüggesztést találunk. A gyár mérnökei az igényesebb futómű választás mellett feszesebbre is hangolták azt, ami egyfelől jó, mert tényleg nagyon stabil marad minden szituációban a bódé, másfelől viszont rossz, mert az úthibáknak így nem barátja az autó.

Jól áll a lábán

Jöjjenek a méretek! Az autó hossza 4,14 méter, ehhez 1,77 méteres szélesség, 1,57 méteres magasság és 2,53 méteres tengelytáv társul és a Nissan azt állítja a Juke-ról, hogy egy SUV valamint egy sportos autó keveréke. Ok, én ezt elfogadom, csak az a bibi, hogy amíg egy SUV-ba vagy egy sportos autóba többnyire lehet pakolni, addig a Juke-ba nem nagyon. Már a formai sajátosságok sem teszik szállítójárművé a kocsit, hiszen az autó csapott hátulja elég sok helyet elvesz az amúgy is pici, 251 literes raktérből.

Lekanyarítva…

Két kézipoggyász méretű merev vázas táskát esélytelen egymás mögé helyezve bepakolni, mert egyszerűen nem lehet utána lecsukni a csomagtartó ajtaját. A Tiszaszőlősi hétvégére nem vittünk sok cuccot, de a pakkok elhelyezése komoly logisztikai kihívás elé állított. Tettem őket így, pakoltam úgy, végigtetriszeztem az összes lehetőséget, de a csomagtartó ajtót csak nem sikerült normálisan lecsukni, csak úgy, ha összepréseltem vele a táskák tartalmát. Tudom én, hogy ez az autó alapesetben nem családi autó, de valószínűleg azok a fiatalok is fognak utazni baráti társasággal ide-oda, akiknek szánják a Juke-ot.

…ami miatt nem fér el a cekker

Amikor 2010-ben bevezették, akkor még a Nissan sem hitte, hogy ennyire sikeres lesz az autó, és ami a legviccesebb, hogy nem is számított azokra a versenytársakra, akik közé akaratán kívül csöppent a békaarcú jövevény. Ugyanis legnagyobb meglepetésre olyan prémium kisautók vadászterületein arat komoly babérokat a Nissan gyermeke, mint az Alfa MiTo, az Audi A1, a Citroen DS3 vagy a Mini és ezekkel trendi járgányokkal összehasonlítva –ha hinni lehet a gyár állításának- sokkal jobban fogy mindegyiknél, vagyis fogalmazhatunk úgy is, hogy a Juke akaratán kívül lett divatjármű.

Szögletes

Persze, igazi ellenfelet nehéz a Juke Nismónak találni, hiszen hasonlóan izmos kis crossovert a Nissan mellett csak a Mini kínál. Az ugyancsak 1.6 turbós Countryman Cooper S All4 alapára 184 lóerővel 7,5, a John Cooper Works ALL4-é 218 lóerővel 9,5 millió forint, míg a Juke Nismoé 8.420.000 Ft. A Juke-nál ugyan tágasabb a Countryman, de drágább is, és közel sem olyan jó vezetni, mint japán miniszamurájt. A Nissannal továbbra sincs megállás, mert az amúgy sem vérszegény Juke Nismót tovább erősítve a gyáriak kihozzák a Juke Nismo RS-t is, amely a novemberben esedékes Los Angelesi Autószalonon mutatkozik be.

Bírja a strapát

A motorházban megmarad a jól ismert, 1,6 literes turbómotor, azonban azt a már kapható teljesítményszinteknél jóval magasabbra, 230 lóerőre skálázták a japán mérnökök, ami mellé 298 Nm-es nyomatékmaximum jár. Természetesen a Juke RS érkezéséről is beszámolunk majd, amely már a hetedik bőre lesz annak a bizonyos rókának, de addig itt van nekünk a másik hat, amelyet a japánok Juke, plusz valamilyen fantázianéven kínálnak a piacon.

A béka szeme mindent lát

További NISSAN cikkeink itt. Katt.

Ha
a Tesztauto.hu cikkei segítettek a szolgáltatások és a járművek
kiválasztásában, akkor a kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek
erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a Tesztauto.hu
működését. Köszönjük!

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

HIRDETÉS
Siren7

Facebook

HIRDETÉS

Instagram

HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű