Csatlakozz hozzánk

Tesztek

A csajom ridikülje – Opel Adam 1.4 Jam

A mini divatdiktátorok csillaga fényesebben ragyog, mint valaha. Ezt a divathullámot próbálja meglovagolni az Opel is, de vajon az Adam megfelel a kihívásoknak?

Közzétéve

ekkor

Mostanában szerencsésen alakulnak számomra a tesztautó leosztások, mert csupa olyan járművet vezethetek, amelyek valamilyen módon kitűnnek a tömegből. Nemrégiben velem volt a Mazda MX-5, a Peugeot RCZ, az Opel Corsa OPC Line, legutolsó alkalommal pedig a Renault Capturt nyúztam, amelynek ugyan voltak hibái, de ezeket feledtetni tudta velem egy-két zseniális ötlet, no és az autó mókás mivolta. Épp ezért örültem a hírnek, hogy a következő tesztalanyom a divatgombóc Opel Adam lesz.

Mosolyra fakaszt

Persze, amikor megláttam az autó színének pasztell pisztácia-fehér kombinációját, akkor már kicsit lelohadt a lelkesedésem, mert minden volt, csak férfias nem. Na, Diósi –gondoltam- ha kellett a feltűnés, akkor most megkapod! Vajon miért pont ezt a színösszeállítást kaptam a sokmilliárd színkombináció lehetőségéből?! Félreértés ne essék, nagyon tetszik az autó, de ez egy női kocsi és pont. Ezzel a színkombóval pedig pláne! Beletörődve abba a szomorú ténybe, hogy hetero ebben a kocsiban nem lehetek, elindultam a járművel. Mindegy, végül is vezettem már rózsaszín Suzuki Altot is…

Még egy üres parkolóban is jól mutat

Az első, nem túl meglepő tapasztalatom az volt, hogy elképesztő mértékben bámulják a kocsit. Nem is csoda, hiszen alapvetően egy édes kis bonbon. A kicsinyítő képző jelen esetben abszolút megállja a helyét, hiszen az autó hossza 3,7 méter, a szélessége pedig 1720 milliméter. Picurka az Istenadta, de én ennek ellenére kényelmesen fel tudtam venni az üléspozíciómat. Igaz, mögöttem így már annyi hely sem maradt, hogy a másfél éves kisfiam elférjen a babaülésben, de ez éppen azt bizonyítja, hogy alapvetően a kocsit nem 182 centiméteres és 90 kilogrammos pasikra tervezték.

A hátsó traktus Isofix-el

Éppen ezért megkértem Székely Nóri kolléganőmet, aki 167 centi és 45 kilogramm (bocs Nóri, amiért kiadtam a paramétereidet), hogy próbálja ki az Opelt. És lőn, ő bizony elfért, sőt a magára állított első ülés mögött is kényelmesen el tudott helyezkedni. Alább a videó.

Az Adam mutatós, az Adam szép, az Adam egyedi, és bizony van olyan csábító, mint a legfőbb konkurensnek kikiáltott Fiat 500. Sőt! Szerintem karakteresebb is, bár az olasz guruló ridikül a retró jegyében készült, a régi Fiat 500-as formaterve alapján. Ráadásul a Fiat 2007-ben jött ki, míg az Adam idén látta meg a napvilágot, és nem kellett beleálmodni egy régi modell formáját, így a ruhája persze hogy modernebb, karakteresebb. Nekem egyébként valamiért folyamatosan a Ford Ka jut eszembe, ami a New Edge dizájnjával és merész UFO formájával zajos sikert aratott a kilencvenes években. Olyan ez, mint amikor beakad a CD; ránézek az Adam fenekére és rögtön elkezdem ismételgetni magamban, hogy Ford Ka, Ford Ka, Ford Ka…

Ford Ka. Merész és sikeres

Szerintem minden potenciál megvan az Opel új üdvöskéjében, hogy legalább akkorát üssön a kocsi, mint az elsőgenerációs Ka. Annak ellenére, hogy a divathóbort úgy terjed az autógyártók körében, mint a tífusz és bizony elég népes lett a kategória. Az olaszok a Fiat 500 mellett még két járművel támadnak, az egyik az Alfa Mito, a másik pedig a Lancia Ypsilon, de valljuk be, egyikből sem látni túl sokat az utakon. A kicsiny életstílus-autók kategóriájába sorolhatjuk még a Citroen DS3-at is, a Mini Coopert pedig kötelező megemlíteni, hiszen alapvetően tőlük indult az egész retro – és divat őrület.

A névadó: Adam Opel

Adam Opel 1837. május 9-én született Rüsselsheimben. Apja lakatos volt, így az ifjú Adam a kor hagyományainak megfelelően kitanulta atyja mesterségét. Ahogy a mesében, ő is elindult szerencsét próbálni, aminek a végállomása egy párizsi varrógépgyár lett. 1863-ban tért haza, amikor is fejest ugrott a német varrógép bizniszbe és saját készülékeit kezdte el gyártani. Az inspiráció is megvolt; egyszerűen jobb gépeket akart készíteni, mint a franciák. A következő vállalkozásához ismét Párizs adta az ihletet, hiszen felismerte, hogy a kerékpárgyártásban is nagy üzleti lehetőség van. Nem gondolkodott sokat, és a varrógépgyártás mellett 1885-ben elkészültek az első Opel kerékpárok. Az alapító halálakor (1895.szeptember 9.) a gyár Európa vezető varrógépgyártója volt, ahol több mint 2000 kerékpár is készült egy évben. Igen ám, de ahogy közeledett a századforduló, egyre többen készítettek bicikliket, ezért visszaestek az eladások. Ekkor Adam Opel fiai új piac után kutatva megkeresték Friedrich Lutzmannt, aki Karl Benzel és Daimlerrel egyidőben kezdett autókat gyártani. A megállapodás megszületett, az első közös modelljük pedig az Opel Patent Motorwagen System Lutzmann névre hallgató 4 lóerős jármű volt. 

Az első fecske

De visszatérve az Adamre; az egyéni ízlésvilágunknak megfelelően alakítható belső szerencsére csak halkan suttogva közli velünk, hogy egy Opelben ülünk. Mert egyébként a Corsától az Insigniáig tökéletesen fellelhetőek az Opeles védjegyek és motívumok, a kopogós műanyagok, amelyek már-már annyira erőszakosak, mint egy üvöltő törzsőrmester az újoncokkal szemben. Egyik sem szép látvány. Sem egy törzsőrmester, sem pedig az Opelek beltere. Kivéve az Adam, mert az autóba beülve szinte simogatja az ember szemét a látvány. Úgy pedig pláne, ha az a saját ízlésünkre van hangolva. Tetszetős, na.

Kívül-belül kívánatos

Persze lehet vakítani a parasztot, az Adam pedig meg is teszi, de kérem, hiszen ez az autó erről szól! Nem a fantasztikus műszaki megoldásaitól lesz hangos a világsajtó és nem azért fog beleszeretni anyus, vagy a plázacica, esetleg egy meleg művész, mert olyan jól tud bele pakolni, vagy olyan fantasztikusan megy, hanem a kocsi stílusa miatt. Szeretni fogják, hogy bámulják őket, jól érzik majd magukat az általuk dizájnolt autóban, jól esik majd a kormányfűtés és az ülésmelegítés, agyonkönnyíthetik a City gombbal az amúgy is túlszervózott kormányt és egyenesen imádni fogják, ahogy a csöpp kis ékszerdoboz magától is beparkol.

Planetárium

Ja, a beépített Planetáriumról már ne is beszéljünk! Csak hátrahajtjuk az ülést és már gyönyörködhetünk is a tetőkárpitba integrált saját csillagrendszerünkben. Hogy ehhez megfelelő hangulatba kerüljünk, arról a színes fényekkel megvilágított ajtózsebek és középső pohártartó gondoskodik. Már a felszereltségi szintek elnevezése is különbözik az Opeltől megszokottól; Selection, Jam, Glam, Slam. Hangzatos nem? De mivel, annyira ragyog a GM kicsiny ékköve, hogy csak hegesztőálarcban lehet ránézni, az elvakultságtól valószínűleg nem fogja észrevenni a szerelmes vevő az autó hibáit.

Üres parkolóban könnyű a dolgunk, de ha tele van, akkor lehetetlen a kiszállás

Csak jóval később fog tudatosulni benne, hogy a hatalmas ajtók miatt nem tud kiszállni a Pláza zsúfolt parkolójában, hogy a középkonzolon elhelyezett audio fejegység érintő gombjai érzéketlenek, a grafikája pedig nem ebbe a kocsiba való, és valószínűleg csak a sokadik kilométer után fogja zavarni a tulajdonost a 225/35 R18-as(!)kerekek folyamatos megúszása a nyomvályúkon, illetve az úthibákat kicsit sem toleráló abroncsok detonációi. De a felni szép és ez a lényeg. Pedig az Adam futóműve alapvetően nem rossz! Tükörsima útfelületen haladva (nem volt könnyű találni) egy kellemesen feszesre hangolt felfüggesztést éreztem a hátsóm alatt, amivel még sportosabb kanyarvételt is el lehet követni.

Szép a felni, de a peres gumi nem a magyar aszfaltra való

A motor sem fogja zavarni a potenciális vásárlókat. Mármint az a tény a kutyát sem érdekli majd, hogy a géptető alatt helyet kapó 1.4-es benzines erőforrás kisebb-nagyobb módosításokkal már 1996-tól megtalálható a GM palettáján. Nézőpont kérdése hogy nevezzük; elavult technológia vagy kiforrott erőforrás. A magam részéről az utóbbira voksolnék, mert a saját autómban jobban örülnék egy gyermekbetegségeit kinőtt Euro 5-öt tudó szívó aggregátnak, mint a mai turbóhóbortnak megfelelően a végletekig kihegyezett és „takarékos”, alacsony lökettérfogatú feltöltősnek, aminek csak a Jóisten tudhatja az élettartamát.

Régi darab

Ezen ugyan még filozofálhatunk, de érzésem szerint teljesen felesleges, mert ismétlem; az Adam leendő tulajdonosait ez cseppet sem fogja érdekelni. Maximum az, hogy hány lóerős? Nos, 100, ami nem teszi ámokfutóvá a járművet, csak éppen fürgévé, éppen annyira, hogy ne tudjon elnyelni minket a forgalom örvénylő kavalkádja. Azt viszont cseppet sem csendben jegyzem meg, hogy az előzést többször is gondoljuk át, mert az erőforrás tartalékai végesek. A fogyasztás a gyári adatok szerint vegyes használat esetén 5,1 liter, de ezt nem szabad elhinni, a valós érték jó másfél literrel több normál tempó mellett, ha pedig hajszoljuk az autót, akkor 7,5 liter fölé is felerősödhet az Adam étvágya. Pedig Start/Stop rendszer is van az autóban, bár ennek a létjogosultságát továbbra is megkérdőjelezem.

Az órák szépek, de a fedélzeti computer betű -és számkarakterei nem

A fogyasztáson segíthetne egy hatfokozatú váltó, de az Adam csak ötgangos manuális egységgel rendelhető. A szerkezet áttételezése egyébként meglehetősen rövid, autópálya tempónál közel 4000-et forog a főtengely és valósággal esedezik a hatodik fokozatért, de a GM teremtő istenei nem adták meg ezt a lehetőséget az Adam számára. A váltási érzettel egyébként semmi gond, könnyen és pontosan átsiklik egyik sebességből a másikba a váltórúd, úgyhogy ezen a fronton kifogásolni nem lehet a szerkezetet.

Igényesen kidolgozva

Az árlistát vizslatva nem okoz meglepetést a 3.670.000 forintos vételár, de az extralista hosszú, és pillanatok alatt feltornázhatjuk az árat akár 5 millió forintig is. Ekkora autóért ez bizony nem kevés pénz, de persze a konkurencia sem olcsó. Az Opel Adamben viszont megvan az a fajta játékosság, báj, ami a riválisok fölé emelheti, így a divatosztályon akár még a ridikülök Louis Vuittonja is lehet.

Jól kinézünk!

Hozzászólások

komment

Olvasás Folytatása
Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Hirdetés

Facebook

Hirdetés

Instagrm

Hirdetés

Népszerű