Csatlakozz hozzánk

Tesztek

Óvodás lettem – Renault Captur 1.2 TCe EDC Dynamique

Mindenkiben van egy kis infantilizmus. Valakiben több, valakiben kevesebb, de teljesen mindegy, hogy kibe mennyi szorult, a Renault Captur a maximumot fogja kihozni belőle.

Közzétéve

ekkor

2013. szeptember 3-án életében először óvodába ment a lányom. Hiába, az idő szalad, a három és fél év gyorsan elröpült. Lelkesen várta a találkozást az óvónénikkel és persze izgatott volt, hogy milyen pajtásokra és játékokra lel ezen a fontos napon. Ekkor pont a Renault Capturt teszteltem, és rájöttem, hogy a lányommal együtt én magam is ovis lettem. A franciák új járgánya tett azzá.

1. Beszoktatás

A beszoktatási folyamat nem egyszerű a kicsiknél. Számos kérdés merül fel, bizonytalanok a törpék és nem is tudnak bizonyos helyzetekkel mit kezdeni. Rengeteg idegen arc veszi körül őket, és a szülői védőburokból kiszakadva napestig magukra vannak utalva. Ha az ember új autóba ül, tulajdonképpen akkor is egyfajta „beszoktatási” folyamatról beszélhetünk. Először gyanakodva méregetjük a kocsi fizimiskáját, aztán eldöntjük, hogy tetszik-e vagy sem. Az első benyomás is fontos, de az autóba ülve tovább folyik a mustra és egyáltalán nem mindegy, hogy azt milyen szájízzel tesszük. A kocsiban helyet foglalva aztán végigsiklik a szemünk a műszerfalon, a kárpitokon, az üléseken, majd elkezdünk fészkelődni és próbáljuk megkeresni az ideális vezetési pozíciót. Ha pedig sikerül, és tetszik a dizájn kívül-belül, akkor az egy jó kezdet lehet. De CSAK a kezdet, mert a beszoktatási folyamat hosszú és számos buktatót rejt.

Az embléma belelóg a motorháztetőbe

Nekem a Captur-el való első találkozás alkalmával hevesebben kezdett verni a szívem. Valahogy úgy, mint amikor egy lányt bemutatnak és érezni a szimpátiát, a vibrálást a két fél között, amiből akár még szerelem is lehet. Persze, ilyenkor még vannak fenntartásai az embernek, de az érdeklődés alapvetően már megvan. Hűha, ez aztán dögös! – gondoltam, miközben a szememet végigfuttattam a felfújt Clio vonalain és rafináltan elhelyezett dizájnelemein. Mert bizony, a Captur a Clio műszaki alapjaira épül csak, éppen jó alaposan megemelték. Egészen pontosan 200 mm a szabad hasmagassága, amely teljes terheléskor sem csökken 170 mm alá. Így válik egy szuperminiből, mini SUV. Mert kérem, már ilyen is létezik, az SUV kategória is lassan több csoportra bomlik és a legújabb divathullám szerint megérkeztek a kicsik, illetve egyre több lesz belőlük.

Rafinált

Ezek a törpék inkább egyediségükkel vagy divathóbortjukkal próbálnak érvényesülni, semmint valós praktimukkal, vagy –le sem merem írni- terepjáró tulajdonságaikkal. És kik sorolhatók ide? Nos, a Nissan Juke, az Opel Mokka, a Chevrolet Trax, a Toyota Urban Cruiser, a Peugeot 2008, a Mini Countryman, no és új belépőként a Renault Captur. A dizájn ötös. Nem olyan egyedi, mint a Juke ruhája, de valószínűleg nem is lesz olyan megosztó, mint a konszerntárs Nissané. A Captur esetében nincsenek túlgondolt karosszériaelemek, négyszáz vasalt él egy négyzetméternyi lemezfelületen, hanem jól elhelyezett műanyag dizájnbetétekkel operál a kocsi.

Műanyag dekorelem, ami látványos, de gyűjti a karcokat

Valahogy úgy, mint néhány kitűnő ízléssel megáldott csajszi, akiknek az öltözékük attól lesz csinos, ha részletek is stimmelnek; karkötő, fülbevaló, öv, ridikül, smink, stb. és ezek harmonizálnak az öltözékkel. Nos, a Captur is rendelkezik ilyenekkel rendkívül ízlésesen tálalva, így az összkép meglehetősen dögös. Tudom, mert a kocsit úton-útfélen bámulták és a teszthét alatt rengeteg pozitív visszajelzést kaptam az autó fizimiskáját illetően. Ráadásul a Captur esetében megvan az az opció, hogy stílusunknak megfelelően öltöztessük fel vágyunk tárgyát.

2. Váltóruha

Az oviban az egyik kötelező tartozék a váltóruha, mert a gyermek homokozik, csúszik-mászik a földön, leeszi-leissza magát, egyszóval ezerféle tevékenységet végez, aminek következtében szükségessé válik a ruha cseréje. Nos, mi magunk is számos olyan dolgot művelünk a kocsiban, ami miatt az ülések szövetei koszolódnak, de hosszú távon még akkor is megjelennek a szennyeződések, ha alapvetően kényesek vagyunk az autónk tisztaságára. A szövetkopásról pedig még nem is beszéltem. Nos, a Capturnél erre is gondoltak a gyárban, ugyanis a Zip Collection névre hallgató üléshuzat játszi könnyedséggel lecipzározható és 30 fokon kimosva máris tiszta huzatot kaphatunk amellett, hogy igény szerint választhatjuk meg autónkhoz a kárpit mintázatát. Annyira egyszerű az ötlet, hogy én nem is értem, hogy más gyártónak eddig miért nem jutott eszébe, és a Renault-nak is csak miért most?! A lecipzározható üléshuzat a Dynamique felszereltségi szinten automatikusan jár a kocsihoz, ha pedig szeretnénk pót huzatot, akkor 74.490 forintot kell leszurkolnunk egy garnitúráért. 

Zipzár

Az autó ruháját –pardon, dizájnelemeit- mi magunk is megválaszthatjuk, szinte vég nélküli kombinációkban, de vigyázzunk ezzel, mert ahogy Kátai kolléga is leírta, ez egy sűrű design-erdő, amelyben nagyon könnyen eltévedhetünk. Ha viszont megvan a végső választás, és el tudtuk dönteni, hogy milyen színű legyen a tető és milyen az oszlopok alatti rész a megfelelő dekorelemekkel tarkítva, akkor még mindig nem végeztünk, hiszen a belsőt is ízlésünkhöz kéne igazítani, persze úgy, hogy harmóniában legyen az autó külsejével.

Flancos mindenütt

Ez már bonyolult művelet lehet, és a kevésbé kifinomult ízlésű vásárlóknak lehet, hogy segítséget kell hívniuk, mondjuk egy lakberendező személyében. Mert bizony a kormány mintája, az üléshuzat, de még a középkonzol, a hangszórók és a légbeömlők kereteinek a betétje is megválasztható. Egyszóval, simán el tudunk veszni a részletekben, főleg akkor, ha görcsösen szeretnénk valami egyedit létrehozni.

3. A jel és a fiók

Mivel az oviban még nem tudnak a gyerekek olvasni, ezért a saját tárgyaik megkülönböztetésére jeleket használnak. A kislányomnak fenyőfa lett a jele, amit természetesen a tornazsákjára, a tisztasági csomagjára, a váltóruhájára és minden egyéb oviban kötelező/ajánlott holmijára rá kell hímezni, vagy alkoholos filccel kell jelölni. Sőt a fenyőfa még a kisszekrényén is fel van tüntetve, ahol a kis kacatjait elhelyezheti. Nos, a Captur első és hátsó emblémája között annyi hely van, ahová a saját mütyürjeinket rakhatjuk, hogy még felsorolni is sok, de a legelmésebb megoldás a kesztyűtartó helyét elfoglaló fiók. Egy igazi, kihúzható, 11 literes fiók, amely mély, öblös és a mai autógyártásban szinte egyedülálló.

Mély, öblös, kihúzható, tetszik

Apróságnak tűnik, de elmés megoldás és emellett nagyon praktikus, arról pedig ne is beszéljünk, hogy vastagon hozzátesz az autó egyéniségéhez. Nagyon tetszett még az első ülések hátoldalán elhelyezett pókháló (sokáig gondolkodtam, hogy minek nevezzem, de még most sem jöttem rá), ami nem a szokásos zseb, hanem inkább dizájnolt gumipókok szépen elrendezve és különféle tárgyak elhelyezésére szolgál.

Akár a Pókember is készíthette volna

Elsőre azt gondolnánk, hogy nem tart meg semmit, de ez nem igaz, kipróbáltam, apróbb tárgyakat is tökéletesen rögzíthetünk vele, és a mesekönyvek, újságok, palackok sem jelentenek kihívást ezeknek a feszes gumiköteleknek. A Captur hátsó üléssora előre-hátra tologatható, így a csomagtér térfogata is tetszőlegesen változtatható. Persze nem túl tág intervallumban, de épp elég a 377-455 literes érték. A raktér ráadásul duplafenekű, így a csomagokat könnyebben el tudjuk helyezni.

Tele a csomagtartó

4. Játékok

Egy gyermek egészséges testi-lelki fejlődését mi is fejleszthetné jobban, mint a játék, a játék és a játék. Játszva tanulnak, játszva fejlődnek, tehát a játéknak kell lenni a fő tevékenységüknek, így válva egészséges lelkületű felnőtté, akikben megmarad egy csipetnyi gyermek. A Captur már önmagában is egy vidám kis játék, de a gyárban azért tettek róla, hogy a mosoly biztos legyen. Nagy kedvencem a multimédiás alapokon nyugvó R-Sound System, ami különböző járművek hangjait kölcsönzi a Captur-nek. Persze csak a hangszórókon keresztül, de azt nagyon életszerűen teszi. A rendszer figyeli a fordulatszámot és ennek megfelelően imitálja egy V6-os vagy egy UFO hangját, annak megfelelően, hogy milyen alkalmazást használunk. Több emberen teszteltem, a három évestől az ötvenig, és a harsány kacagás egyik korosztálynál sem maradt el.

Nyilván ezen sokat segített az autó vidám karaktere is, de valljuk be, a Renault Fleunceban már inkább szánalmas a rendszer, semmint vidám, viszont a Capturhöz illett. Az R-Link vagyis a Renault által fejlesztett multimédiás rendszernek köszönhetően pedig kinyílik az internetes ablak a világra, így olyan alkalmazást tölthetünk le a kocsiba, amilyet csak szeretnénk. A fejegység kialakítása egyébként ismerős lehet a Dacia Lodgyból, a Dacia Sandero Stepwayből, esetleg a Dokkerből. Könnyen kezelhető, logikus csak a Renaultban kicsit csicsásabb a körítés, amit a képernyőn látunk.

5. Biztonság, bizalom

Egy kis pöttöm emberke életében az egyik legfontosabb dolog a biztonság. De ahhoz, hogy minden pillanatban biztonságban érezze magát a gyermek, ki kell alakítani benne a bizalmat a szülei részéről, majd, amikor kikerül a védőburokból, akkor az óvónéniknek, később a pedagógusoknak kell megtenni ugyanezt. Törékeny dolog ez, amire nagyon kell vigyázni, mert ha a bizalom megrendül, akkor oda a biztonságérzet és nagyon nehéz a dolgot visszaállítani.

Elvegyül a játszótéren

A Captur a biztonságérzetet és a bizalmat ötcsillagos törésteszttel próbálja kialakítani; felnőtt utasvédelemben 88 százalékot, gyerek utasvédelemben 79 százalékot, gyalogos gázolás esetén 61 százalékot, míg a biztonsági kiegészítőkre 81 százalékot kapott az autó. A jó eredmények dacára a bizalom csorbulhat, mert csakúgy, mint a Clióhoz, a Capturhöz sem kínálnak függönylégzsákot. Az „oszlopteszten” pedig szegény Dummy emiatt súlyos felsőtest sérüléseket szedett össze, amit egyébként a légzsák mérsékelhetett volna.

5. Óvodások motorja

Az ovisok erőforrása az óvónéni. Az óvónénik mozgatják, terelik a kis lurkókat, akik lelkes siserehadként követik őket és játszanak velük. A Capturt a Renault 1,2-es TCe motorja mozgatta, amely a régi 1.6-os szívó benzinest váltotta fel. A teljesítménye 120 lóerő és 240 Nm, ami papíron jól mutat, főleg úgy, hogy az autó tömege nem éri el az 1200 kilogrammot, de a magam részéről én nem éreztem a „póvert”. Kilőni nem igazán lehetett vele, és autópályán 130 fölött egyszerűen elfogyott az ereje. Ráadásul ilyenkor a fogyasztás is megnőtt, amin cseppet sem lehet csodálkozni, mert ugye, egy turbómotorról beszélünk és magas felépítményről.

Túl sokat ne várjunk tőle. Maximum fogyasztásban

Az átlagfogyasztás egyébként 7,2 liter körül mocorgott, de azért azt hozzáfűzném, hogy tisztán városi használat mellett a 8.5 litert simán benyakalja az erőforrás. A teljesítményből valószínűleg az EDC-nek elkeresztelt duplakuplungos váltó vesz le, mégpedig nem is kicsit. Elvileg villámgyorsan kéne váltania, de a gyakorlatban ez nem működik; a szerkezet lassú, gondolkodik, a 6 sebességet pedig olyan ráérősen kapcsolgatja, mint ahogy az öreg székely tömködi a pipáját. Többször adódott olyan forgalmi szituáció, amikor ki kellett volna ugrani a kocsival, de rémülten vettem észre, hogy a gázpedál erőteljes noszogatására sem történik semmi. Pontosabban a kocsi elkezd gurulni, de semmi több. Ilyenkor persze padlófék, mire a kocsi hangos nyikkanással megáll. Égés a köbön, a kocsi hibátlanul degradált a forgalom többi résztvevői szemében mazsolává.

Minden bajunk forrása

És akkor térjünk rá a piszkos anyagiakra: az 5 év általános garanciával és ingyenes karbantartással kínált Captur alapára 4.630.000 forint, amiért négy légzsák, tempomat, fedélzeti számítógép, 4 elektromos ablak, USB-csatlakozós és CD-s, Bluetooth-kihangosítós hifi, Renault-kártya is jár. Tesztalanyom a Dynamique felszereltségi szinttel bírt 300 ezres felárért, amiért már automata klímás, a 16 helyett 17 colos alufelnis, kétszínű karosszériás, bőrkormányos, eső- és fényszenzoros, MediaNav navigáció jár.

Jópofa

Erre jöhetnek még az extrák tolatókamerától vagy épp ülésfűtéstől az R-Linken tableten át a spéci fényekig, kerekekig, matricákig és dizájncsomagokig, hogy az egyéni igényeknek megfelelő legyen az autó. A felduzzasztott extráknak köszönhetően így 5,67 milliósra hízottt az ár, ami sok pénz, de ne felejtsük el, hogy ezért az összegért igazi egyéniséget kapunk tele jó ötlettel, magunkra szabva és olyan autóban ülhetünk, amelyben minden nap felszínre törhet gyermeki énünk.

Egyszerű bakancsforma, dögös tálalásban

Hozzászólások

komment

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Hirdetés

Facebook

Hirdetés

Instagrm

Hirdetés

Népszerű