Csatlakozz hozzánk
MV AGUSTA

Tesztek

A sokadik X – BMW X2 xDrive 20d M Sport teszt

BMW fanatikusok figyelem! A képeken látható autón két, az eddigi BMW-s dizájntól eltérő megoldás is látszik. Amíg meglesz mindkettő, addig elmesélem, milyen a bajorok új aktív járgánya.

Közzétéve

ekkor

MPS Alkatrész 300

Bátraké a szerencse. Aki mer, az nyer. Ismerős mondások, nemde? A BMW főhadiszállásán pár éve hasonlókat skiccelhettek fel a táblára és a mai napig nem is törölték le onnan. Minden nap ezzel indították az agyvihart és ilyen gondolatokkal kapcsolta le az utolsó ember a villanyt.

Aztán összegyűjtötték az ötleteket és megszületett a SAV, angolul Sports Activity Vehicle, szabad fordításban a sportosan aktív emberek járgányai, illetve az SAC, vagyis Sports Activity Coupe, ami az ugyancsak mozgalmas életet élők kupéja. Az X kezdőbetűs négykerekűek kivétel nélkül emelt hasmagassággal épülnek, csak hogy az állandóan fittek ízületei továbbra is egészségesek maradjanak.

Tehát a BMW megtette azt, amit mások talán csak gondolatban. Új jármű kategóriákat teremtettek és megszülettek a piaci réspótló modellek.

A bajorok újdonsága, az X2 2018 tavaszán debütált. A legkisebb SAV modellként tartják számon, de ez csak a BMW házán belül igaz. Az X2-es ugyanis valójában egy emelt hasmagasságú, alsó-közepes autó.

Aki nyitott szemmel jár az utcán, őt valószínűleg nem kell meggyőzni, hogy bevált a BMW stratégiája. Nincs olyan alkalom, hogy ne jönne szembe velünk valamelyik X-es járgány. Akik viszont kicsit kételkednek, számukra az eladási statisztikák bizonyíthatják a SAV és SAC szegmens életképességét. Tavaly a globális értékesítések 34%-át tették ki ugyanis ezek a modellek, Magyarországon pedig ugyanez az arány még magasabb, 37% volt 2017-ben.

Szóval nagyon úgy tűnik, megérte, hogy 1999-ben piacra dobják az X5-öst, majd a közel két évtized alatt annak kisebb vagy sportosabb fazonjait különböző számozással. Ebbe a családba érkezett meg idén tavasszal az X2-es, szóval X1-től egészen X6-ig mindenféle méretű és formájú, emelt hasmagasságú négykerekűje van a BMW-nek. Mi ez, ha nem siker. 🙂

Nincs szem, amelyik ne akadna meg a kék fényezésen és az X2-es fazonján. Bömbi a javából, a legújabb divat szerint.

Bár a számozás alapján kicsinek számít az X2, valós dimenzióit nézve egyáltalán nem lehet rá ezt mondani. Hossza 4,3, szélessége pedig 1,82 méter, tengelytávolsága 2670 mm, csomagtartója pedig alapból 470 literes. Csak az összehasonlításért, a Volkswagen Golf aktuális nemzedéke 4,25 m hosszú, 1,799 m széles, míg tengelytávolsága 2620 mm, csomagtartója pedig 380 literes. Szóval az alsó-középkategóriából simán elhappolhat vevőket a BMW X2-es, feltéve hogy valaki hajlandó rááldozni milliókkal többet.

Amennyiben eltökélt szándéka valakinek ez, akkor 2 benzines és 2 gázolajos erőforrásból lehet választani. Az alap ólommentes a 18i jelölésű, 1,5 literes, turbós, 3 hengeres, 140 lovas egység. A jelenleg legcombosabb 20i pedig már egy valóban 2 literes, ugyancsak csigával lélegeztetett, 4 hengeres aggregát, 192 lovacskával. Az öngyulladósok kivétel nélkül 2 literesek, ám a 18d jelzés 150, míg a 20d 190 paripát tud.

A belépő motorok 6-os manuális váltót, a 20i 7 fokozatú, duplakuplungos, a 20d pedig 8 gangos Steptronic automatát kap. Összkerékhajtás pedig csakis a gázolajos modellekhez jár, a 18d-hez választható, míg a 20d alanyi jogon kapja. Elég széles tehát a választék, ami rövidesen kiegészül a 20i összkerekes verziójával és lesz egy top dízel is, a 25d, ami ugyancsak xDrive hajtásrendszert kap.

A gépháztető alatt csupa ismerős erőforrás dolgozik, egyedül talán a 3 hengeres alap benzinmotor lehet kicsit furcsa. A tesztautóban az egyik favorit, a 20d jelölésű turbódízel dolgozott, melynek legújabb generációja már teljesíti a jelenlegi legszigorúbb, EURO 6d-TEMP előírásait.

Úgy gondolom, érdemes rögtön a lovak közé csapni –
a szó legszorosabb értelmében is.

A formás gépházfedél ugyanis az egyik legjobban fogyó öngyulladóst, a 20d jelölésű aggregátot rejti. A kettős töltésű turbóval lélegeztetett motor mára közel 200 tagú ménessel büszkélkedhet, vagyis bőven ráver a 2000-es évek eleji 30d-kre is. A 400 Nm-es forgatónyomaték pedig igen komoly magabiztosságot ad a vezetőnek is, hiszen a gázpedál csiklandozására veszettül megdolgoztatja a hajtásláncot. Ami most is a BMW xDrive névre hallgató összkerékhajtásával egészült ki, a 8 fokozatú Steptronic pedig mondjuk úgy, hogy hab a tortán. Ha netán kicsit sántít ez a konfiguráció, nos, mondhatni nincs benne semmi különös.

Nagyon úgy néz ki ugyanis, hogy a propelleres márka vevői nem szeretnek a váltással bajlódni, a négykerékhajtás pedig nagyobb biztonságot szavatol már akár esős időben is.

A legtöbben tehát úgy tűnik már nem igazán bíznak a hátsókerék hajtásban. A müncheni vállalat pedig megadja, amire szükségük van. Ma gyakorlatilag nincs olyan BMW, amihez ne lehetne xDrive rendszert választani. Csakhogy, mint minden ilyen dolognak, ennek is van egy picike hátránya. Mármint annak, hogy akár mind a 4 kerék is kaparhat egyszerre.

A jobb hátsó, hosszú felirat első fele a négykerékhajtásra utal, a 20-as a 2 literes motort jelöli, a szerény „d” betű pedig azt tudatja, hogy gázolajos blokk dolgozik elöl.

Azt mindjárt az elején leszögezem, hogy szerintem a 20d motor maga a csoda. Kulturált, kellően erős és takarékos egyszerre – szóval elég pozitív kép alakult ki bennem az évek alatt. Vártam is a tesztautót, de az első komolyabb előzési szituációban kiderült, hogy egy kicsit megfakultak az emlékeim a 20d erőforrásról. Aztán miközben újra csak 60 km/h-val tudtunk „száguldani” 90 helyett egy teherautó mögött, elkezdtem sorra venni, milyen BMW-ket vezettem az ezzel jelölt öngyulladóssal.

A sor egészen az 1-től az 5-ösig terjedt, szóval különböző méretű kasznikban vigéckedett korábban is nálam egy ilyen aggregát, de azok valahogy komolyabbat léptek. Félreértés ne essék. Az X2 nem lassú, de nem ám. Pillanatok alatt eltűnik a visszapillantóból és a látómezőből is, de tudom, más bódéval nagyobb izgalmakat is tartogatott még a gyengébb 20d motor is.

Aztán már otthon, az adattáblát böngészve megint csak realizálódott bennem, hogy bizony a négykerékhajtástól elkezdve a számos extráig mind-mind alaposan megemelték az üres tömeget és így lehet az, hogy a mérlegen 1675 kilót nyom a BMW X2 xDrive 20d.

Vagyis, minél több információ van a 20d felirat előtt, annál nehezebb és valamivel lustább is lesz az autó menet közben, de csakis egy nem négykerekes 20d-hez képest.

Ugyan bolondbiztos a technika, de aki szereti a fickós BMW-ket, a 20d motornál jobban jár az egyszerű kétkerékhajtással. Az X2-ből viszont ilyen nincs, csakis a gyengébb, 150 lovas 18d-nél lehet választani mindkettőből.

Eddig tehát az egypedálos felhasználó beszélt belőlem, de ha átvedlem gondolkodó emberbe, nem is kell ennél combosabb erőforrás. A tartalékok ilyenkor bőven elegendőek, ha pedig nem is vállal be egyetlen kicsit cinkesebb szituációt sem a sofőr, fel sem tűnik hol vannak a határai a motornak és a hajtásnak. Elég egy kicsit nagyobbat mozdítani a jobb lábunkkal és már ott sem vagyunk.

A 8 fokozatú Steptronic váltó annyira finoman kapcsol, hogy csak a fordulatszámmérőn látni a gangolgatásokat. A sok fogaskerék pedig mindig jó helyen forog, vagyis nincsenek fölösleges visszaváltások és magasan tartott fordulatszám. Egyedül hidegen téveszt néha a szerkezet, de mivel elég hamar bemelegszik a motor is, azt a pár kellemetlen rángatást az elején gyorsan elfelejthetjük.

A kormány és a futómű pedig a szokásos BMW-s nívót hozza. Bár a tesztautó 19-es papucsai azért elég feszesen közvetítették az útegyenetlenségeket, de mivel az X2 amúgy is sportos futóműhangolást kapott, az M-csomag pedig ezt még megfejeli egy kis szilárdsággal, szerintem ezen sem kell többet filózni. Nekem bejön, másnak nem biztos hogy erre van szüksége. Az ugyancsak M-pakk részéhez tartozó 3 küllős volánt markolni pedig külön élmény.

Minden irányba úgy – és akkor megy az X2, amikor a bal egyben akarja a sofőr. Nincs ellenvetés. A fék pedig finoman adagolható, könnyen meg lehet szokni, meddig kell nyomni a pedált a megfelelő lassuláshoz.

Jó hír, hogy most már nem csak külön csomagban lehet M-es kiegészítőket venni az autóhoz, az árlistán ugyanis szerepel M Sport és M Sport X felszereltség is. A tesztautót az előbbivel szerelték.

A beltér is szokásos BMW-s.

A középkonzol kicsit a vezető felé fordul, a tablet-szerű kijelző a tetején pedig minden fontos információt megmutat. A kütyük szerelmesei sem maradnak hoppon, az árlistán ugyanis olyan tételek is vannak az X2-höz, mint például a…

…torlódás asszisztens, ami zsúfolt autópályaszakaszokon megoldja az araszolást a sofőr helyett. De van itt még parkolás segéd is, ami nem csak megmutatja, de be is áll a megfelelő helyre. És említhetném még a több kamerán alapuló vezetéstámogató berendezést is, a fáradtságérzékelőt, vagy az okostelefonnal kommunikáló fejegységet.

Szóval könnyen ott lehet hagyni még egy kompakt autó árát az extrákra a kereskedésekben. Ami viszont minden X2-esben adott, az az elégséges méretű hátsó lábtér. Még az égi meszelők is elférnek hátul, a kellemes formázású ülésekben pedig akár hosszabb távot is el lehet viselni. Két gyerekülés is könnyedén bepattintható, még akkor is, ha esetleg nem Isofix-eset vettek a porontyoknak. A csomagtartó pedig szerintem ebben a méretosztályban az egyik legnagyobb. Ráadásul a magasabb számmal jelölt testvérekhez képest a puttony pereme is elég alacsonyan van, tehát itt kevésbé megterhelő a pakkokat betenni.

A vezető helye a megszokott BMW-s alapformákból építkezik. Semmi extra, legalábbis a külsőhöz képest.

Nem maradt más hátra, mint hogy a bevezetőben is említett két szokatlan formai megoldásra megmondjam a választ, bár feltételezem, legalább egyet kiszúrtak a szemfüles rajongók.

  • Méghozzá a C-oszlopokon pihenő BMW emblémákat, amik a BMW 2000 CS és 3.0 CSL modelleken voltak ugyanígy. A gyönyörű kupék egyébként 1965-ben és 1972-ben mutatkoztak be, ezekre a legendákra utal tehát az X2-n a hátsó ajtók mögé elhelyezett propeller.
  • A másik dolog viszont valószínűleg csak akkor szúr szemet, ha erre külön felhívják a figyelmet. Bevallom én is csak akkor észleltem, miután olvastam a sajtóanyagban. Pedig az X2 az első, amelyik fejjel lefelé, az út felé szélesedve viseli a védjegynek számító veséket elöl.

Szóval nem csak új, saját méretosztályt hozott létre a BMW, de még a hagyományos formai elemeket is elkezdte átépíteni. Szerintem ugyan nem e miatt fognak beülni a bajorok újdonságába, de tény, manapság ha valaki kicsit is egyedinek szeretné érezni magát akár az úton is, könnyebben dönt az adott modell mellett.

Nekem például az tetszett a legjobban az X2-ben, hogy nem egy faltól-falig érő járgány, hanem egy igazi kompakt. Amiben kényelmesen elfér egy család is. Csak az árcédulából lehet tudni, hogy kevés família engedheti meg magának.

Ötéves kisfiam is kérdezte, mennyibe kerül, mert neki nagyon tetszik és legyen nekünk is ilyen. Hogy érzékeltessem vele, milyen összeget kell otthagyni érte, elmondtam hány évig kéne dolgoznom úgy, hogy nem nyúlnánk a fizetésemhez egyáltalán. Mire ő annyival summázta: Ó, akkor alig látnám apát. Jó, csináljuk.” 😀

Ha már megvan, a fogyasztásával biztosan nem fogja nagyon terhelni a pénztárcát a BMW X2 a 20d motorral. Az 5,6 literes átlag pedig valóban vegyes, ugyanis városi araszolástól elkezdve autópáyázásig minden volt a teszthét alatt, és nem kellett visszafogni magam.

Műszaki adatok: BMW X2 xDrive20d M Sport

1995 cm³
190 LE/4000 min
400 Nm/1750-2500 min

hosszúság: 4360 mm
szélesség: 1824 mm
magasság: 1526 mm
tengelytáv: 2670 mm
csomagtér: 470 l/1355 l
üzemanyagtartály: 51 l
menetkész tömeg: 1675 kg
megengedett össztömeg: 2190 kg

végsebesség: 221 km/h
gyorsulás (0-100 km/h): 7,7 s

fogyasztás városban (l/100 km): 5,2 – 5,4
fogyasztás városon kívül (l/100 km): 4,3 – 4,5
kombinált fogyasztás (l/100 km): 4,6 – 4,8
kombinált szén-dioxid kibocsátás (g/km): 121 – 126
tesztfogyasztás (l/100 km): 5,6
környezetvédelmi besorolás: EURO 6d

alapár: 9.575.000 Ft (X2 sDrive 18i)
tesztelt modell alapára: 12.778.000  Ft (X2 xDrive20d)

Hozzászólások

komment

HIRDETÉS

Facebook

HIRDETÉS

Instagrm

HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Támogatás




Népszerű