Connect with us

Tesztek

Ükapám szövőszék volt-Toyota Auris 1.4 D-4D

Az Auris név a latin Aurum, vagyis arany nevéből származik. A Corolla-t 2007-ben futtatták be ezzel a nemes fémmel és lett Auris, amely azóta megélt két generációt, lett hibrid verzió, most pedig kipróbáljuk a Toyota aranyát 1.4-es dízelmotorral.

Published

on

Kezdjük egy kis történelemmel. 1890-ben a Nemzetközi Gépgyártás-kiállítás látogatója, a 23 éves, ambíciótól és önbizalomtól duzzadó Sakichi Toyoda elhatározta, hogy Japánban hazai terméket fog előállítani. Az elhatározást tett követte és nagy buzgalommal az elektromos szövőszékek kifejlesztésének szentelte magát. Szorgalmát és kitartását siker koronázta, hiszen az angol Platt Bros szövőszék-gyártó cég 1926-ban 100000 fontért megvásárolta az európai és brit jogokat Toyoda találmányára. A japán férfi ezzel megalapította a “Toyota Automatic Loom Work”-öt.

 

 

Figyelem! A „Toyoda” nem elírás, a cégalapító neve valóban „d”-vel írandó, ám a cégnevet „t”-betűvel jegyezték be, a könnyebb kiejthetőség érdekében. Az üzlet virágzott és Toyoda úr fia, Kiichiro, apja tőkéjével a háta mögött 1933-ban elindította az automobilgyártást. A kezdeti út azonban rögösnek bizonyult, hiszen másfél évbe telt, mire az első prototípus legördült a gyártósorról. Az A1-es kódjelű Toyota próbaútja azonban csúfos kudarcba fulladt, mert az autó alig 20 kilométer után megadta magát és lovakkal vontatva ért vissza a gyárba. Toyoda viszont nem adta fel, bár a tényleges autógyártás akkor indult be, amikor egy japán mérnök meglátogatta az amerikai Packard-ot és egy ötletekkel teli jegyzettömbbel érkezett haza. Ennek fényében nyilvánvaló volt, hogy a Honsha Plant, a Toyota első automobilgyára a Packard inspirációját követte és 1938 novemberében kezdett hozzá a tényleges termeléshez.

A kezdeti botladozások után a Toyota igencsak kinőtte magát és jelenleg a világ legnagyobb autógyára. De ne veszünk el a történelem kanyargós útvesztőiben, hanem térjünk vissza a legújabb jövevényhez, a megújult Auris-hoz! A Corolla-t mindig is megbízható, jó autónak tartották, de az is tökéletesen beégett a köztudatba, hogy dizájn szempontjából gyakorlatilag nem kínált semmit. Unalmas, szürke autó volt, amelyet az elnyűhetetlenség emelt pástra. Az eladási számok is bizonyítanak, ugyanis 1966-óta 39.000.000 ember tette le a voksát a Corolla mellett. Éppen ezért volt nagy merészség a gyár részéről, hogy 2007-ben nem egy újabb generációs Corolla-t dobott piacra, hanem kihozta a kissé unalmas formájú Auris-t, Corolla néven pedig csak a szedán futott tovább. 2010-ben némi ráncfelvarrással próbáltak javítani az Auris pofázmányán, 2012 év végén pedig bemutatták a második generációt, ami láss csodát, maga lett a sportosság!
Összehúzott szemek, markáns élek jellemzik az autót, amely minden paraméterében változott. Úgy látszik, a gyár is felismerte, hogy ha a fiatalabb korosztály felé szeretne nyitni, akkor nem elég csak jó autót gyártani, hanem a dizájn részét is meg kell nyomni egy kicsit. De nem is szeretném tovább ragozni a formai sajátosságokat, mert RicFast kolléga már megtette egy remek cikkben a Portugál menetpróba keretein belül. Na lássuk a lényeget! A motorválaszték öt tagot számlál; a már jól ismert, 1,33-as, 100 lóerőssel indul a benzines széria, de akik erősebbre vágynak, azoknak elérhető a 132 lóerős, 1,6 literes változat. A gázolajos erőforrások a 90 lóerős, 1,4-essel kezdődnek, míg a top kategória a 2,0 literes, 124 lóerős egység. A hibridben pedig a már jól ismert, 1,8-as, 136 lóerő összteljesítményű rendszer található. Nekem az 1,4-es 90 lóerős dízel jutott, de cseppet sem bánkódtam.
Ugyanis ezzel a motorral szerelt előző generációs, ráncfelvarrott Aurissal elutaztam Erdélybe, családostul, csomagostul, körülbelül 1500 kilométert megtéve. Az út elején egy kicsit ugyan aggódtam, hogy mire lesz elég a 90 paripa, de nem kellett volna. Ugyanis még a Kolozsvár előtti szerpentineket is nagyon jól bírta és a kamionok előzése sem jelentett problémát. Cserébe alig kért üzemanyagot az Auris, ami számokban kifejezve hat liter alatti értéket jelentett. Szóval nagyon megszerettem ezt az erőforrást és régi ismerősként üdvözöltem egy új kasztniban. Szintén szimpatikus a gyár részéről, hogy az 1364 cm-es blokkból nem akartak kitaposni temérdek lóerőt, amely aztán később a motor kárára megy.

Beültem, indítottam és pici melegítés után megtettem első métereimet az Aurissal. A 90 lóerő mellé 205 Nm-es forgatónyomaték párosul és 12,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra az autó. A leírt adatoktól nyilván nem fog senki hanyatt esni, de az 1245 kilogrammos bódé mozgatásához bőségesen elegendő, ha már sikerült átlendülnünk az 1,4-es motor turbószakadékán. Ugyanis ez a kis dízel erőforrás indulásnál súlyos nyomatékhiánnyal küzd, ami azt eredményezheti, hogy mazsola módjára lefulladunk vagy adott forgalmi szituációban nem tudunk „kilőni”. Az autó étvágyára is kíváncsi voltam, bár akkora meglepetés nem ért ezen a fronton sem; a gyár által megadott 4,2 literes átlagfogyasztást ugyan nem sikerült elérnem, de 5,5 literes vegyes sem rossz. Mindezt úgy, hogy cseppet sem kellett megerőltetnem magam ahhoz, hogy elérjem ezt az értéket. Persze ebben nagy segítségemre volt a hatfokozatú manuális váltó is, amelynek áttételezése igazán jól sikerült. Hatodik fokozatban alig forgott a főtengely, szinte attól féltem, hogy lefullad a motor. Apropó váltó. A váltóbot az előző Aurisban nagyon kényelmes helyen trónolt, az új generációban viszont leköltözött a középkonzol aljából a padlólemezre. Az ergonómia ennek ellenére nem csorbult, ugyanis a váltóbot hosszát növelték, az üléspozíciót viszont lejjebb tolták, így kényelmes maradt a kapcsolgatás. A szerkezet precíz, pontos, a váltási érzet könnyed és csak picivel jár hosszabb úton a váltóbot, de az is csak a megnövelt magasságának köszönhetően.

Az új Auris belsejét is teljes egészében átdolgozták, amelynek műszerfala erősen hajaz a GT 86-ra és itt figyelhető meg, hogy a Toyota milyen finoman terelgeti a leendő vásárlóit. Ha sportosabb autóra van igény, hát legyen – gondolhatták a mérnökök – és becsempészték a sikermodellnek titulálható GT 86-ból a műszeregységeket. Az órák megvilágítása viszont kék lett, így tudat alatt egyszerre két irányba is tol bennünket a Toyota; a GT 86 és a Hybrid felé. Szinte üzennek az Aurissal, hogy kedves vásárló, ha ennél többre vágysz, akkor lehetőség van választani egy-egy magasabban kvalifikált modellt is. A műszerfal szerencsére nem türemkedik rá a vezetőre és az utasra, sőt, a középkonzol befelé dől, tovább növelve a térérzetet. Tisztességes anyagok vesznek körül, a kezelőszervek teszik a dolgukat, de a konkurencia olyan finomságokkal is operál, amelyek nincsenek meg az Aurisban. Például flokkolt kesztyűtartó, ízlésesen elhelyezett krómbetétek itt-ott, amitől nem lesz olyan komor az utastér. Ami viszont tény, hogy 10 mm-el lejjebb ülünk, mint a korábbi Aurisban, ugyanis az egész autó súlyközéppontját leeresztették.
Vagyis, elképesztően stabil lett az autó, ami természetesen nemcsak az aprólékos tömegáthelyezésnek is köszönhető, hanem a kiváló futóműnek is. Kellően feszes, ám ez nem megy a komfort rovására. Bár a gyár okosan kerülte a témát, a változatlan tengelytáv arra utal, hogy a padlólemez még a régi, viszont a ráépülő karosszériában több helyen alkalmaztak nagyszilárdságú acélokat így egyszerre sikerült csökkenteni 50 kilogrammal a tömeget és növelni a karosszéria merevségét. A biztonság terén sem viccel az Auris, ugyanis 5 csillagos eredményt ért el az új 2013-as Euro NCAP értékelés szerint.
Széria felszereltség az ABS-EBD (blokkolásgátló elektronikus fékerőelosztóval), a BA (vészfékasszisztens), VSC (járműstabilitás vezérlő) és a vészfékezés féklámpa funkció. Az új Aurisban alap még a vezető- és utas oldali légzsák, az első oldallégzsákok, a vezető oldali térdlégzsák és a függönylégzsákok elöl és hátul. Az új Auris alapára alulról karcolja a négymillió forintot, de az 1,33-as, klíma nélküli modellt nem valószínű, hogy sokan fogják választani. Ezzel a felszereltséggel nem tudom, hogy miben reménykedik a Toyota, mert klíma nélkül még a flottaeladások sem tűnnek életszerűnek. Valószínűbb választás lehet a vásárlók részéről a Live felszereltség, amely az 1,33-as motorral 4,44 millió forinttól indul.

Aki elégedett ezzel a szinttel, de erősebb motorra vágyik, annak 250 ezer forintot kell leszurkolnia az 1,6-os benzines erőforrásért és 450 ezret az 1,4-es dízelért. Következő szint az Active, amely már tartalmaz a klíma mellett tolatókamerát, érintőképernyőt, kihangosítót és egyéb apróságokat. Itt már rendelhetünk hibrid rendszert is az autónkba, amelynek az alapára 6,6 millió forint. A csúcsfelszereltség a Style és Lounge, amelyek már minden elképzelhető luxust tartalmaznak, ám lehet, hogy ez is kevés lesz az üdvösséghez, ugyanis az Auris a legnépesebb kategóriában igencsak neves ellenfelek között versenyez. A teljesség igénye nélkül; Opel Astra, Honda Civic, Mazda 3, Kia Cee’d, Hyundai i 30, VW Golf VII, csakhogy az erősebbeket említsem. A Golf ráadásul különösen feladja a leckét, hiszen elnyerte az Év Autója díjat, bár a listaárai magasabbak. 1.4-es lökettérfogatú dízel nincs a motorpalettán, az 1,6-os 105 lóerős gázolajos pedig csak a második, Trendline felszereltségi szinttől rendelhető 6.037.490 Forintért. Az új Auris igazi aduja azonban biztosan nem dízel verzió lesz, hanem a hibrid, amivel egyelőre nem igen tud mit kezdeni a konkurencia és ezt a gyár is tudja.

Ha a Tesztauto.hu cikkei segítettek a szolgáltatások és a járművek kiválasztásában, akkor a kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a Tesztauto.hu működését. Köszönjük!

HIRDETÉS
FANTIC E-BIKE

Facebook

Instagram

És akkor hátulról még meg sem mutattuk. 🤯 #volvo #c40recharge #teszt #mik #magyarig #carstagram #tesztautohu #carphotography #evcar #elektromosauto @volvogaleriabudapest
És akkor hátulról még meg sem mutattuk. 🤯 #volvo #c40recharge #teszt #mik #magyarig #carstagram #tesztautohu #carphotography #evcar #elektromosauto @volvogaleriabudapest
4 hónap telt el
View on Instagram |
1/9
Ugye, hogy milyen sokat számít egy jól átgondolt facelift? Szinte rá sem ismerni az S-Crossra, a lényegen ugyanakkor nem változtattak. Tesztünk a címlapon! #tesztautohu #scross #facelift #suzuki #hungary #carstagram #mik #instahun #magyari #2022 #newcar #carphotography @magyarsuzuki @benserobert
Ugye, hogy milyen sokat számít egy jól átgondolt facelift? Szinte rá sem ismerni az S-Crossra, a lényegen ugyanakkor nem változtattak. Tesztünk a címlapon! #tesztautohu #scross #facelift #suzuki #hungary #carstagram #mik #instahun #magyari #2022 #newcar #carphotography @magyarsuzuki @benserobert
4 hónap telt el
View on Instagram |
2/9
Építünk Wartburgot? 😎 #deagostini #wartburg #353 #ddr #instahun #magyarig #modell #hobbi #veterán
Építünk Wartburgot? 😎 #deagostini #wartburg #353 #ddr #instahun #magyarig #modell #hobbi #veterán
5 hónap telt el
View on Instagram |
3/9
Megépítenéd? Nézz fel a tesztauto.hu-ra, akár már most megrendelheted a sorozatot! #deagostini #wartburg #353 #ddr #modell #hobbi #magyarig #mik #instahun #tesztautohu
Megépítenéd? Nézz fel a tesztauto.hu-ra, akár már most megrendelheted a sorozatot! #deagostini #wartburg #353 #ddr #modell #hobbi #magyarig #mik #instahun #tesztautohu
6 hónap telt el
View on Instagram |
4/9
Elég menő lett a Tucson Beast, az Uncharted filmben tűnik fel, már csak ezért is megnézzük! 😎 @hyundai_hun #tucson #beast #uncharted #funday #tesztauto #instahun #2022 #magyarig #hyundai
Elég menő lett a Tucson Beast, az Uncharted filmben tűnik fel, már csak ezért is megnézzük! 😎 @hyundai_hun #tucson #beast #uncharted #funday #tesztauto #instahun #2022 #magyarig #hyundai
6 hónap telt el
View on Instagram |
5/9
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
Alig 50 példány készült a Nürburgring csomagos kivitelből. 360 millióért kelt el. 😨 #lexus #lfa #joemacari #mik #instacars #japan #lexuslfanurburgringedition #lexuslfa #carstagram #carphoto #tesztauto
7 hónap telt el
View on Instagram |
6/9
Felfedeztük vele a város rejtett zugait. Teszt még idén! 🇸🇪 #volvo #xc40 #suv #tesztautohu #carphotography #sunshine #sunset #hungary #instahun #instacars #canon #carphoto #újautó #2021
Felfedeztük vele a város rejtett zugait. Teszt még idén! 🇸🇪 #volvo #xc40 #suv #tesztautohu #carphotography #sunshine #sunset #hungary #instahun #instacars #canon #carphoto #újautó #2021
8 hónap telt el
View on Instagram |
7/9
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
Címlapos tesztünk! 😎 #citroen #citroenec4 #elektromosauto #evcar #tesztautohu #instacars #magyarig #újautó #villanyauto #carstagram #carphotography #electriccar #canon #hungary🇭🇺 @citroenmagyarorszag
8 hónap telt el
View on Instagram |
8/9
Mit tesztelünk épp? Kitaláljátok? #tesztautohu #újautó #magyarország #mik #instahun #canon #carphotography #carstagram
Mit tesztelünk épp? Kitaláljátok? #tesztautohu #újautó #magyarország #mik #instahun #canon #carphotography #carstagram
8 hónap telt el
View on Instagram |
9/9
HIRDETÉS
FANTIC E-BIKE
HIRDETÉS
MPS Alkatrész 300

Népszerű